מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטיל שפגע בבית של סבתא שלי

אני עם סבתי
סבתי לפני מספר שנים
מלחמת לבנון השניה, 2006

שמי טמיר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתא שלי, טלי בוחבוט לבית אלוש. סבתי היא ילידת 1959, היא נולדה בישראל, בחצור הגלילית. במסגרת תיעוד סיפורה, אספר על טיל שפגע בביתה בזמן מלחמת לבנון השנייה.

רקע – מלחמת לבנון השנייה

בשנה 2006 הייתה מלחמה בישראל, היא נקראה מלחמת לבנון השנייה: "מלחמת לבנון השנייה התנהלה בין ישראל לחזבאללה בקיץ 2006 בלבנון ובצפון ישראל. המלחמה נפתחה בשם מבצע שכר הולם שלאחר מכן שונה לשם מבצע שינוי כיוון, אולם לאחר סיומה נקבע שמה למלחמת לבנון השנייה. בלבנון מכונה המלחמה מלחמת 34 הימים או מלחמת יולי. המלחמה נמשכה 34 ימים, מ־12 ביולי עד הפסקת האש ב־14 באוגוסט, אם כי כוחות צה"ל המשיכו לפעול בלבנון עד 1 באוקטובר 2006.

כבר מתחילת המלחמה החל חזבאללה בהפגזת העורף הישראלי בפצצות מרגמה ובעשרות רקטות מדגם גראד 122 מ"מ (המכונות בישראל "קטיושות"). הרקטות פגעו ביישובי קו העימות וחלקן הגיעו עד צפת. למחרת פרוץ המלחמה תקף חזבאללה את חיפה ברקטות ארוכות טווח, כדי להרתיע מפני התקפה על מתקניו בביירות. בתגובה לתקיפה זו הגביר צה"ל את הפצצת רובע הדאחייה בביירות. ההפגזות התעצמו ככל שהחריף העימות. רקטות אלו פגעו בכל אזור הצפון מכרמיאל וחיפה במערב עד אזור טבריה במזרח, בית שאן ועפולה בדרום. מירי הרקטות נהרגו 44 אזרחים באופן ישיר ועקיף, בהם יהודים, ערבים ודרוזים, ו-12 חיילים. הרקטות גרמו לפגיעה חמורה ברכוש התושבים ולשריפות. כמו כן, גרם הירי לעזיבתם של שליש מתושבי הצפון את בתיהם וירידתם למרכז ודרום הארץ." (ויקיפדיה)

כשלושה או ארבעה ימים לפני שהיא נגמרה, בן דודי אשר שירת בצבא חזר כדי לנוח. כמה שעות אחרי שהוא הגיע, טיל פגע בבית של סבתא שלי.  בן דודי נפגע קל ואימא וסבתא שלי היו בכרמיאל באותו זמן. הראש של הטיל פגע בדירה אחרת אבל אף דייר לא היה במקום, כך שהכל היה בסדר, וכל שאר הנזק מהטיל פגע בבית של סבתא שלי. היו חייבים לנטוש את הבית, נתנו להם לחיות באילת לכמה חודשים עד שהם קנו עוד בית (באותו בניין אבל במיקום אחר בו).

הבית לאחר פגיעת הטיל

תמונה 1

הבית מיד לאחר פגיעת הטיל

תמונה 2

הזוית האישית

טמיר הנכד המתעד: הייתי רוצה לאחל לסבתא שלי חיים ארוכים וטובים שהיא תוכל להישאר איתי ולדבר איתי. סבתא שלי מאחלת לי הצלחה בהכל בחיים, שכל דבר שאנסה אותו – אצליח.

מילון

קטיושה
קטיושה הוא שם כולל למשפחת משגרי רקטות מתנייעים מדגמים שונים. הדגמים היותר נפוצים הם BM-8 בקוטר 82 מ"מ ו-BM-13 בקוטר 132 מ"מ מתוצרת ברית המועצות. השם הרשמי הוא "רכב קרב של ארטילריה סילונית" (סילונית הכוונה למנוע הרקטה). במלחמת העולם השנייה יחידות החמושות בכלי נשק זה זכו באופן אוטומטי לסיווג היוקרתי "עוצבת משמר" ("גווארדיה"). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לכולם יש עתיד , רק חלק מצליחים - ואתה אחד מהם!“

הקשר הרב דורי