מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטיול השנתי לאגם החולה

סבתא ואני עם מכשיר שעושה חמאה (ספרטור)
אני וסבתא כותבים את הסיפור בכיתה
הפתעה באגם החולה

שמי רחל, נולדתי בישראל בשנת 1941, יש לי אח אחד, הוריי נולדו בפולין. כל חיי גרתי בקיבוץ מזרע. שמי ניתן לי מאחר וזה שם תנכי שמצא חן בעיני הוריי.

בילדותי בקיבוץ שיחקנו קלאס, עוד בילדותי הייתי בתנועת השומר הצעיר. בשירותי הצבאי הייתי פקידה ראשית בבה"ד 12, נישאתי בגיל 21. חתונתי נערכה במזרע. כיום יש לי ארבעה ילדים ומהם 11 נכדים.

תחביביי הם מוזיקה. בעברי הייתי מורה למוזיקה בבית ספר וכן לימדתי פסנתר וניצחתי על מקהלה. אהבתי למוזיקה הייתה קיימת מאז ומעולם. יצאתי לגמלאות בגיל 55 ומאז אני מבלה את זמני בהמשך הוראה וניצוח על מקהלה – שתי האהבות בחיי.

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, לכיתה הבאתי חפץ מיוחד: מכשיר שעושה חמאה מחלב פרות. המכשיר אמנם גדול, אך מרהיב. התלמידים לא הצליחו לנחש מה עושה המכשיר הזה, הסברנו להם וזה ריתק אותם.  סבא רבא שלי עבד בתנובה בעפולה, והוא זה שהביא לסבי את המכשיר שעבר מדור לדור במשפחתנו.

ברצוני לשתף חווייה שחוויתי בטיול שנתי. הייתי תלמידה במוסד עמקים במזרע, לקבוצה שלי קראו 'קבוצת זמיר'. יצאנו לטיול שנתי באזור אגם החולה, באותו הזמן האגם היה בתהליך של ייבוש. יצאנו מאושרים מהסיור, ולהפתעתנו מצאנו את עצמנו שוקעים בביצה. התחילה מהומה, חלק מהילדים הצליחו מיד לצאת לשטח בטוח, אבל המחנכת שלנו התחילה לשקוע בבוץ. כמה ילדים חזקים משכו אותה מהבוץ – וכך הסתיים אותו יום של טיול.

העשרה – ייבוש אגם החולה

"ייבוש החולה היה מבצע הנדסי בעמק החולה בשנות ה-50 של המאה ה-20, במהלכו יובשו אגם החולה והביצות סביבו על ידי קק"ל, בשטח של כ-62,000 דונם, לצורך הגדלת שטח הקרקע הזמין לעיבוד חקלאי. ייבוש החולה היה אחד המפעלים ההנדסיים הגדולים והחשובים בשנים הראשונות של מדינת ישראל ונודעה לו חשיבות סמלית רבה, אולם במרוצת השנים הסתבר שבצד התועלת יש גם לא מעט נזקים לסביבה, ומאז תחילת שנות ה-90 הוחל בהצפה של חלק מהשטחים שיובשו. בנוסף היה הייבוש חלק ממפעלי המים הכוללים באזור, נועד להפגין את ריבונותה של ישראל בשטחים המפורזים והביא לפרוץ סכסוך בין ישראל לסוריה שנודע בכינוי המלחמה על המים. מבצע הייבוש הוליד את המאבק הסביבתי הראשון בישראל והביא לייסוד החברה להגנת הטבע ולהקמת שמורת החולה, שמורת הטבע הראשונה בארץ, בה נותר חלק קטן מהאגם והביצות." (ויקיפדיה)

הזוית האישית

עמית: היה לי כיף להפגש עם סבתא ולשמוע סיפורים מעברה של סבתא.

סבתא רחל: המפגשים במסגרת התכנית מאפשרים לשתף בחוויות ובסיפורים שלא מושמעים ביום יום, לשיחה יש חוויה בפני עצמה ויש בזה הנאה שלמה.

מילון

ספרטור
מַפרֵדה; כלי להפרדת חומרים שבנוזלים, כגון: הפרדת שמנת מן החלב.

ציטוטים

”בחיים חשוב למצוא הרבה עניין וחברות טובה“

”להפתעתנו מצאנו את עצמנו שוקעים בביצה. התחילה מהומה, חלק מהילדים הצליחו מיד לצאת לשטח בטוח, אבל המחנכת שלנו התחילה לשקוע בבוץ. כמה ילדים חזקים משכו אותה מהבוץ – וכך הסתיים אותו יום“

הקשר הרב דורי