מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטורקים שהתגוררו בקפריסין עזרו ליהודים להגיע לארץ ישראל

טוביה מספר
טוביה בלום
הסיפור עוסק במסר של טוביה היום לדור הצעיר

טוביה בלום נולד בברילה שברומניה בשנת 1930. טוביה ומשפחתו היו בקבוצת אגודת ישראל. לטוביה 4 אחים: 2 בנים ו2 בנות. הוריו של טוביה נפטרו בשנת 1994. 
לטוביה היה כלב בילדותו, אך בגיל 12 הכלב נפטר. טוביה אהב לשחק כדורגל בילדותו. הקשר של טוביה עם הוריו היה קשר טוב ומחוזק עד כדי כך שהביאו מורה פרטי לטוביה שילמד אותו מתמטיקה. חלומו של טוביה היה להגיע לישראל.
 
העלייה לארץ ישראל
 טוביה עלה לארץ ישראל בשנת 1948, טוביה עלה לבדו לארץ. כאשר הגיע לארץ האנגלים תפסו אותו ושלחו אותו אל קפריסין. הטורקים שהתגוררו בקפריסין עזרו ליהודים ונתנו להם ספינות קטנות שבאמצעותם הגיעו אל נמל ישראל. כאשר טוביה הגיע לארץ ישראל עדיין לא הוקם צה"ל אבל היו יחידות של פלמ"ח, אצ"ל וכו'.
 
אחרי שבן גוריון הקים את צה"ל, טוביה התגייס לחיל השריון. הוא התגייס לחטיבה 8 בגדוד 82. טוביה שירת שרות חובה שנתיים בצה"ל. טוביה השתתף בכיבוש עזה, באל עריש, אבו דאליה ואל לריש. מלחמת באל עריש התרחשה בשדה תעופה במצרים, טוביה נלחם יחד עם חבריו. טוביה ראה כיצד חבריו נפלו והמשיך להילחם על המולדת.
 
שרוצ צבאי – מלחמות ישראל 
טוביה השתתף בנוסף במלחמת ששת הימים, לבנון, יום הכיפורים, סיני, קום המדינה, שלום הגליל ומלחמת השחרור. טוביה נלחם במלחמת השחרור שהתרחשה בל עריש. טוביה וגדודו סגרו למצרים את שדה התעופה על מנת שלא יגיעו חיילים ממטוסים למצרים. למדינת ישראל היה את היתרון הרגלי על המצרים והיו לצה"ל עשרה משוריינים. טוביה השתחרר בשנת 1950 ובנוסף טוביה עשה צו 8.
 
בית ומשפחה
טוביה עסק בחברת החשמל אחרי שיחרורו ולאחר מכן עבד בתקשורת שהיום נקראת חברת בזק. שם פגש את אשתו יונה, בקיבוץ איילת השחר. טוביה התחתן עם יונה בשנת 1951. אחרי שנתיים נולד לטוביה בן שקראו לו שי. לאחר שנתיים נולדה לטוביה בת שקראו לה חיה.
 
טוביה עבר לגור עם אשתו וילדיו ברחובות בשנת 1951, שם הם גרים כבר 60 שנה. אשתו של טוביה נפטרה בשנת 2010 והוא התאלמן בגיל 80. ילדיו למדו בבית ספר "ויצמן" שברחובות. ילדיו התגייסו לצה"ל ליחידת נח"ל, במחנה 80.
 
טוביה יצא לפנסיה אחרי 35 שנה. כיום בנו שי עובד בבנק הפועלים בבאר שבע. לטוביה יש 6 נכדים, 3 מבנו שי ו- 3 מבתו חיה. בחגים ילדיו של טוביה באים לחגוג איתו בביתו. טוביה מנהל אורח חיים דתי הוא לא כהן או לוי הוא ישראלי.
 
טוביה אוהב את כל חגי ישראל.המסר של טוביה לדור הצעיר: "תלמדו, כי בלי בגרות, אי אפשר לעבוד" ובנוסף הוא מציע: "אם רוצים משהו לא לוותר, להציב מטרה ולנצל את כל הכוחות להשגת המטרה".
העשרה
אל עריש: "אל עריש (ערבית ??????) היא עיר בצפון חצי האי סיני לחוף הים התיכון, סמוך לשפך ואדי אל עריש. במלחמת העצמאות, במהלך מבצע חורב הפציץ צה"ל את אל עריש ב-22 בדצמבר 1948, ולאחר מכן החל טור ישראלי משוריין, בפיקודו של יגאל אלון לעשות את דרכו אל העיר, עד שנעצר לאחר התערבות בינלאומית". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

אל עריש
אל עריש (ערבית ??????) היא עיר בצפון חצי האי סיני לחוף הים התיכון, סמוך לשפך ואדי אל עריש. במלחמת העצמאות, במהלך מבצע חורב הפציץ צה"ל את אל עריש ב-22 בדצמבר 1948, ולאחר מכן החל טור ישראלי משוריין, בפיקודו של יגאל אלון לעשות את דרכו אל העיר, עד שנעצר לאחר התערבות בינלאומית.

ציטוטים

”" תלמדו מכיוון שבלי בגרות אי אפשר לעבוד ותציבו מטרה בשביל להצליח“

הקשר הרב דורי