מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטבעת של סבתא אריאלה שדה

אריאלה, דניאל וטלי
הטבעת שעברה מדור לדור
טבעת שעברה בירושה מדור לדור

שמי אריאלה שדה ואני מקיבוץ איילת השחר, השנה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדיי.

בסיפורי אתמקד בסיפור השואה על סבתא רבתא שלי, משנת 1942 ברומניה, כאשר הצבא הגרמני נכנס והתחיל לכבוש חלקים מרומניה.

ביום כיפור, יום הצום החשוב בדת היהודית, החליטו לאסוף את כל יהודי העיר (צרנוביץ) למרכז העיר. כל אחד יכול היה לקחת איתו מזוודה קטנה אחת. המשפחה של סבתא רבתא שלי' החליטו להוציא לבנה מהקיר, ולהניח שם טבעת כסף שעברה במשפחה מדור לדור, ושלוש מפיות קרושה (מפיות סרוגות).

המשפחה הלכה למחנה "טרנסיסטריה" על גבול ליטא ואוקראינה. המחנה היה ליד ביצות כדי שלא יברחו, ולא יוכלו להגיע לכפרים מסביב ולגנוב מזון. החיים במחנה היו קשים מאוד, האנשים סבלו ממחלות רבות, שדיללו את כמות האנשים שהיו מלכתחילה. סבתא רבתא לא החזיקה מעמד ונפטרה במחנה. הסבא חזר לצ'רנוביץ, ובדרכו נפטר משתיית נפט כי חשב שזה מים.

כשנגמרה המלחמה, יצאה סבתא עם אביה ואחותה, בחזרה לרומניה, לחפש את בית הילדות ולדרוש את מה ששייך להם. בביתם גרה משפחה שתפסה את המקום, ולא רצתה לשמוע על כך שזה היה ביתם. אחרי משא ומתן החליטו הדיירים לתת למשפחה להיכנס לבית, ולקחת את מה ששייך להם.

בביקורי באוקראינה לרגל לימודי עברית, ביקרתי בבית אימי, ולפי סיפורי אימי הבית נשאר אותו הדבר. התנור הגדול שחימם בחורף הקר, המשיך להיות במרכז הבית. הבית לא שונה. הדיירים השתוממו על ההפתעה שנפלה בגורלם, ועיניהם נפערו. כמובן שישר ניגשו לכסף, היתר לא היה חשוב להם. ואז אימי ואחותה לקחו את הטבעת והמפיות, וברחו מהבית כי פחדו שהדיירים יבקשו גם את הטבעת.

האחיות הסתובבו באירופה עד שהגיעו ליוגוסלביה, ומשם סבתא הגיעה לארץ בספינת "כנסת ישראל", שנתפסה על ידי האנגלים ששלטו אז בארץ. לאחר מאבק קשה על האוניה, העלו אותם לאוניה אחרת והעבירו אותם לקפריסין. שם היא שהתה כשנה, הכירה את בעלה ונישאה עם הטבעת שעליה שמרה בשבע עיניים. אחרי אותה שנה הם עלו ארצה ועברו לגור בקיבוץ ניר-עם על גבול עזה.

כיום אני עונדת את הטבעת על ידי. (ראו תמונה בפתיחה).

סריגת קרושה

תמונה 1

 

הזווית האישית

סבתא אריאלה: הפגישה עם נכדיי בפרויקט הקשר הרב דור, תרמה לקשר הדוק וטוב יותר עם נכדיי, והסיפור קרב בינינו. חשוב לזכור להזכיר ולספר למען הדור הבא. והכי חשוב שלא נשכח.

דניאל: היה לי כיף בפרויקט הקשר הרב דורי עם סבתא אריאלה. תמיד הכרתי את הסיפור, אבל עכשיו יותר התעמקתי בסיפור והכרתי פרטים חדשים על הסיפור והתקופה, אבל הכי כיף שסבתא באה לבית ספר.

טלי : מאוד נהניתי עם סבתא אריאלה, בפרויקט הקשר הרב דורי, חיכיתי כל שבוע שהפרויקט יגיע. הכרתי את הסיפור לפני כן אבל היה לי כיף להתעמק יותר בסיפור.

מילון

קרושה:
סריגה במסרגה אחת בחוט דק.

ציטוטים

”...כמובן שישר ניגשו לכסף, היתר לא היה חשוב להם. ואז אימי ואחותה לקחו את הטבעת והמפיות, וברחו מהבית כי פחדו שהדיירים יבקשו גם את הטבעת“

הקשר הרב דורי