מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החתונה הצעירה

בועז עם סבתא בחתונה של דוד
פסח בבית של סבתא
סיפור נעוריה של רונית סבתי

שמי בועז, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי, רונית ביליבאום, ומעלה את הסיפור אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלי רונית נולדה בשנת 1956 למשפחת מרוז בתל אביב. לסבתא שלושה אחים, שני בנים, מאיר ויואל, ואחות בשם אורית. סבתא היא הבת השנייה בסדר האחים. אימא של סבתא, סבתא רבתא אסנת, חיה ב"ה עד היום, עד 120 שנה בעזרת ה', באותה שכונה בה גדלה סבתא רונית.

סבתא רונית גדלה בכל ימי ילדותה ונערותיה בתל אביב, בשכונת כביש הטייסים, בה התגוררה גם לאחר נישואיה לסבא ירוחם, ובה גם נולד אבי אלעד ואחותו רוית. סבתא רונית גדלה בבית בוכרי מסורתי וחם, עם מנהגים מיוחדים ומאכלים מיוחדים ומלאים בטעמים. האוכל שהכי זכור לה הוא מאכל בוכרי בשם "קווראן" שזה עוף ברסק עגבניות עם פלפל שחור, וגם "גוז'גיז'ה", שזה כיסוני בצק עם בשר, של סבתא רבתא שלי אסנת שתחיה.

בילדותה, סבתא רונית מאוד אהבה מוזיקה ורפואה, היא בעיקר אהבה את השיר "קן לציפור" של חיים נחמן ביאליק, וגם זכתה לקבל פרס הצטיינות על שמו בתיכון, כיוון שהייתה מצטיינת בלשון. עוד סבתא מספרת, שבילדותה הייתה חברה בתנועת נוער בשם ה"נוער העובד והלומד", והיא מאוד נהנתה בפעולות, הם היו משחקים ונהנים יחד. באחת הפעמים הייתה "השבעה" שבה כל אחד היה נשבע אמונים לתנועת הנוער.

ועכשיו נעבור עוד כמה שנים קדימה לאירועים המרגשים והחשובים (גם עצובים) בחייה: הדבר העצוב ביותר שקרה לסבתא היה זה כשאביה היקר (משה) נפטר בגיל צעיר מאוד. זה היה אובדן מאוד קשה למשפחתה של סבתא ומכאיב לסבתא גם היום, כבר למעלה מ- 40 שנה אחרי.

האירועים המרגשים בחיים של סבתא הם: חתונתה של סבתא עם סבא ירוחם כשהייתה רק בת 19, הולדת ילדיה: אלעד (אבא שלי) ורווית, החתונות של הילדים שלה והולדת נכדיה היקרים, ובינם גם אני (בועז), לדבריה – הנכד הכי טוב ויפה… אם כבר מדברים על הנושא של הולדת ילדיה של סבתא, אז סבתא שיתפה בכאב, שהיא מרגישה שהיא פספסה בכך שהיא לא הולידה יותר ילדים, והיא ממש רוצה ומבקשת הרבה נינים וצאצאים.

אני גם רוצה לדבר על החלומות של סבתא, שכה שמחתי שהיא שיתפה אותי בהם: סבתא אמרה שבנערותה היא חלמה על משפחה בריאה וטובה. ועכשיו חלומה של סבתא הוא להיות סבתא צעירה, פעילה ובשלנית, ולחיות עם בעלה, סבא ירוחם, באריכות ימים, ושאמה, סבתא רבתא אסנת, בת ה-90, תראה ניניה גדלים ותזכה לצאצאים (דור חמישי). באופן מפתיע לי ולסבתא יש חלום משותף, והוא שיהיה לנו הרבה ילדים נכדים ונינים.

כמו שאמרתי, אחד מהדברים שסבתא חלמה עליהם היה ללמוד רפואה. בנוסף סבתא אהבה מאוד את מקצוע הביולוגיה כאשר הייתה בתיכון, את מבנה גוף האדם ואת הטיפול והעזרה לאנשים. מאחר וסבתא הייתה חיילת במשרד הביטחון ואז התחתנה, מסלול החיים שלה השתנה, היא נאלצה לוותר על החלום, לטובת הקמת משפחה, ואז החליטה ללמוד נושאים שקשורים לעבודה שהייתה בה במשרד הביטחון עד שפרשה ממנה לאחרונה.

סבתא דאגה לבקש ממני שאמשיך ללכת בדרך ישראל סבא, בדרך הישר והטוב, דרך התורה והמצוות. שאלמד היטב, אתנהג יפה ואקים משפחה בגיל צעיר, וכמובן אמשיך את השם בליבאום בעולם. אני מקווה שאזכה להגשים גם את החלום הזה. אמן.

הזוית האישית

בועז המתעד: נהניתי עם סבתא, דיברנו על עברה וחלומותיה.

מילון

השבעה
הטלת חובת שבועה, חיוב להישבע. שבועה היא הצהרה של אדם על דברי אמת, אשר במסגרתה מתחייב הנשבע בשם דברים שונים לרוב בשם אל בו הוא מאמין, בחייו, בכבודו או בחיי אחרים. כי כל טענותיו אמת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכי חשוב לי שתביא לי נינים ותגשים את החלומות שלך“

הקשר הרב דורי