מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החמור הלבן של סבא חיים ז"ל

אני איליי קניזו וסבתא לאה
סבתי לאה בילדותה
חמור לבן בשלוש לירות

אני איליי קניזו משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי לאה חדד. סבתא לאה נולדה בשנת 1951 בישראל בראש העין. מסבתא לאה שמעתי סיפורים על ילדותה, בראש העין. סבתא לאה סיפרה לי סיפורים על הוריה שנולדו בתימן וגם סיפור יפה על סבא  חיים, ז"ל אותו העלנו לפה.

סבתא לאה בילדותה

תמונה 1

סבתא לאה מספרת על סבא חיים ז"ל

סבתא סיפרה לי על הסבא שלי שהיה מאוד חכם, שכבר מגיל שלוש, הוא התחיל לרכוב על החמור הראשון שלו. באותו הזמן לאבא שלו, היה חמור לבן ומיוחד  – אשר הוא מכר אותו לראש ממשלת תימן בתמורת שלוש לירות.

על כנפי נשרים

ההורים שלהם עלו לישראל בטיסה, במבצע על כנפי נשרים, שנקרא גם מרבד הקסמים – זו הייתה העלייה הגדולה של יהודי תימן בשנים 1949 ו-1950. עולי תימן הגיעו לארץ בטיסה. כשהם הגיעו לארץ, סבא שלי וההורים שלו הגיעו לראש העין שבארץ ישראל. הם סיפרו לי שהיו אנשים בראש העין שחטפו את סבא שלי, חיים, כשהיה תינוק. אבא של סבא שלי, הסבא רבא שלי, ידע שמשהו מוזר, אז הוא חיפש בכל מקום ולא ויתר עד שהוא מצא אותו באיזה בית חולים.

באותו בית חולים שבו מצא את סבא חיים, הוא פגש שם איזו תימניה, שעבדה שם והיא סיפרה לו, שבטעות היא עלתה על הטיסה והיא בכלל לא רצתה לעלות לישראל, והיא רוצה לחזור לתימן, למקום שבו נמצאים ההורים, אז הוא אמר לה: "הנה, קחי שלוש לירות ותטוסי חזרה לתימן, ובתמורה  – אני רק רוצה את הבן שלי". אלה היו שלוש הלירות שהוא קיבל בתימן עבור החמור הלבן שהוא מכר לראש ממשלת תימן.

והיא הסכימה ונתנה לו את התינוק חיים. היא שאלה את סבא רבא, איך קוראים לבן שלך הוא אמר: "חיים". היא נתנה לו את חיים, סבא שלי, שהוחזר למשפחתו.

סיפורו של חפץ

באחד המפגשים בתכנית כל אחד הביא מהבית חפץ  מן העבר. סבתא שלי לאה הביאה לכתה את הפרימוס. זה הפרימוס שבו ההורים שלה בישלו את האוכל כשהם עלו ארצה, בראש העין,

 אני וסבתא עם הפרימוס

תמונה 2

הזוית האישית

איליי קניזו: נהננו לשתף פעולה יחד.

מילון

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” אני מקווה, שהסבא רבא שלי וסבתא רבתא נחים על משכבם בשלום.“

הקשר הרב דורי