מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלוצים הראשונים

סבא שלי אברהם מכין סושי בטיול באיזור המזרח
סבא שלי אברהםעם חברים שלו הטיול בנחלי הצפון
האנשים שבנו את הארץ

סבא אברהם, שנולד בבאר שבע בשנת 1952, סיפר לי על סבא רבא בנימין וסבתא רבתא שמחה.

בשנת 1949 סבא וסבתא רבא שלי (בנימין ושמחה)  עזבו את העיר ששמה "טיקף" בכורדיסטן במטרה לעלות לארץ ישראל. הם עזבו את הבתים והחנויות שלהם,  ומי שהיה חקלאי  נטש את האדמות, החמורים, הסוסים  והפרות והשאיר אותם שם. המוסלמים  לקחו להם את הרכוש והם הגיעו לארץ חסרי כל.

הם נאלצו לנסוע במשאיות לטהרן בירת איראן , בדרך ישנו  בבית העלמין של המוסלמים ונאלצו להמתין ארוכות עד שיסיעו אותם בטיסה לארץ.  כשהגיעו ארצה  ישנו סבא וסבתא באוהלים ובצריפים  והסוכנות היהודית דאגה להם.

משם הועברו  למושב יכיני ליד שדרות. על מנת להתפרנס הם הלכו ברגל מהמושב לתל אביב מאחר ולא הייתה תחבורה ציבורית. הם עבדו בתור פועלי בניין וישנו  באתר  הבנייה מיום ראשון עד שישי והיו חוזרים ברגל הביתה לשישי שבת.  חלק מהאנשים שהגיעו איתם ארצה  נטעו יערות בשנת 1950  וחלק מהאנשים עבדו בתור פועלי בניין ועוד עבודות מסוגים שונים על מנת להתפרנס.

באותה תקופה היה צנע ועוני מאוד קשה במדינה, את המזון היו נותנים לפי מנות וזה היה מוגבל. רוב האוכל באותה תקופה היה בעיקר לחם מרגרינה וסוכר. סבא וסבתא רבא שלי היו מאוד עניים  ונתנו להם מגורים  בצריפים, חלק מהעולים שהגיעו איתם היו באוהלים וחלק היו גם בפחונים. השירותים היו במרחק 200 מטר ממקום המגורים שלהם.

מצב העוני  היה קשה וזה נבע בעיקר בשל כך שסבא וסבתא רבא שלי עזבו הכל  בכורדיסטן והגיעו לארץ בלי כלום, כפי שסיפרתי קודם.

לימים, סבא וסבתא רבא, עברו למושב תלמי ביל"ו ליד נתיבות, ועבדו בחקלאות. הם הקימו משפחה לתפארת והביאו לעולם 10 ילדים שגדלו וחונכו במושב.

סבא וסבתא רבא שלי היו ממקימי המדינה הראשונים ואף שלא הכרתי אותם אני מאוד גאה בהם.

הזוית האישית

תודה לסבא על שסיפר לי על חייו ועל חיי הוריו שהיו חלוצים בהגיעם לארץ ואני מאד כאה בהם.

מילון

כורדיסטן
כורדיסטן היא חבל ארץ הררי במערב אסיה, המכיל חלקים גדולים מהרי הזגרוס והרי הטאורוס, צפונית וצפון-מזרחית למסופוטמיה. משמעות השם "ארץ הכורדים". המושג הופיע לראשונה בימי הביניים, אם כי כבר בתקופה הקלאסית יש התייחסויות לממלכת קורדואן ("קרטיגיני" בעברית). שטחו של חבל כורדיסטן כ-195,660 קמ"ר, רוב תושביו כורדים (עם מוסלמי, אך לא ערבי), וכיום הוא משתרע על פני צפון-מערב איראן, צפון עיראק, דרום-מזרח טורקיה והפינה הצפון-מזרחית של סוריה. מספר הכורדים בעולם נאמד בין 25 ל-30 מיליון נפש. כ-50 אחוז מהם חיים בטורקיה (כ-15 מיליון), והיתר בעיראק (כ-5 מיליון), באיראן (כ-5 מיליון), בסוריה (בין מיליון לשלושה) ובארמניה (כ-70 אלף). יש הטוענים, כי הכורדים מהווים את הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעולם ללא טריטוריה עצמאית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עבדנו בתור פועלי  בניין וישנו באתר הבנייה מיום ראשון עד שישי, וחזרנו ברגל הביתה לשישי שבת“

הקשר הרב דורי