מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום של סבתא שירלי שלזינגר

סבתא עם הנכד בבית ספר יסודי נהלל
סבתא יושבת על מעקה בבלפסט אירלנד
העלייה מבלפסט לישראל

נולדתי בצפון אירלנד בעיר בשם בלפסט ב1953.

בלפסט היא בירת צפון אירלנד והעיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בה. העיר שייכת לפרובינציית אלסטר וגרים בה כ-280,000 תושבים. במטרופולין בלפסט כולו מתגוררים למעלה מ-640,000 תושבים. בלפסט היא מקום מושבה של ממשלת צפון אירלנד, שבעבר ישבה בטירת הילסבורו שבמחוז דאון. (ויקיפדיה)

שם למדתי בבית-ספר רגיל, ואחרי שעות בית-הספר הלכתי ללמוד ב"חדר" שזה בית ספר מיוחד שהיה קיים בחו"ל, בעיקר בתוך בתי כנסת, שם למדתי עברית ועל החגים היהודיים ובעיקר על הארץ עצמה.

כשהייתי כבר גדולה היה לי חלום לעלות לארץ ישראל ולהקים בה משפחה גדולה, וידעתי שאני אעלה לארץ. הכרתי כבר את סבא קובי אותו פגשתי בבלפסט.

בישראל התנדבתי בקיבוץ בשם מענית, ואחרי זה באולפן בקיבוץ געתון, כשסיימתי ללמוד באולפן התחלתי ללמוד אומנות באוניברסיטת חיפה. במהלך השנים האלו הכרתי הרבה אנשים, והעמקתי את הידע שלי על ארץ ישראל. את האהבה שלי לארץ ישראל קיבלתי מסבא שלי ומאימא שלי. סבא שלי נתן כסף לבנות את המקווה הראשון, במושב כפר חסידים. אמא שלי הייתה ניצולת שואה, והיא תמיד ידעה שהיא תחזור לארץ ישראל.

זמן קצר אחרי שהגעתי לישראל, פגשתי שוב את סבא קובי, ושלוש שנים אחרי זה התחתנו ואז התחלתי להגשים את החלום שלי. לאחר שנה ב-1976 נולדה לי תינוקת מקסימה בשם מיכל, כעבור ארבע שנים נולדה עוד תינוקת בשם טלי, וכעבור עוד חמש שנים נולד תינוק בן הזקונים בשם דניאל. כמעט כל החלום התגשם, היה חסר לי רק נכדים.

ב-2009 נולד לי הנכד הראשון בשם אילון מאז ועד 2021 נולדו לי עוד שמונה נכדים ואז התגשם לי החלום.

הזווית האישית

שירלי (המספרת):אני מאוד התרגשתי לעבוד עם שקד בבית הספר, לראות אותו עם החברים בכיתה, לראות אותו בסביבה שונה מהבית. ובעיקר נהנתי לספר לו את סיפור הילדות שלי, על העלייה לארץ, ועל החלום שלי. מאוד נהנתי לראות אותו מקשיב ומתעניין. בזכות הפרויקט אני ושקדי התחברנו יותר ולמדנו אחד על השני.

שקד: אני מאוד נהנתי לעבוד עם סבתא שירלי, להיות עם סבתא זה לא משהו שעושים כל הזמן. וכשגיליתי שעושים את תוכנית הקשר הרב דורי, מאוד התרגשתי. לולא הפרויקט הזה לא הייתי יודע על העבר של סבתא. מאוד נהנתי. בעיקר ללמוד עליה ולשמוע אותה מספרת לי את הסיפור שלה. זה היה פשוט מרתק ואני כבר עצוב שזה עומד להיגמר.

מילון

מקווה
מקווה: ביהדות, מִקְוֶוה הוא מאגר מים המתאים לכללי ההלכה (הלכות מקוואות), שטבילה בו מקנה טהרה ממצבי טומאה שונים.

ציטוטים

”את האהבה שלי לארץ קיבלתי מסבא שלי שנתן כסף לבנות את המקווה הראשון בישראל. “

הקשר הרב דורי