מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום של סבא

סבא ואני בטיול ביוון
סבא בתקופת לימודיו בכפר סילבר
למה סבא מתגעגע ?

סבא יעקב נולד בשנת 1947, במרוקו ועלה לארץ ממרוקו באונייה כשהיה בן 7. סבא מאוד התרגש לעלות לארץ ישראל עליה חלמו והתפללו כשהיו בגולה. כשהגיעו לארץ נשלחו בתחילה למושב באזור ירושלים בשם "אבן-ספיר" ואחר כך עברה המשפחה למושב שהיה בראשית הקמתו והם היו מהמשפחות החלוצות, מושב אמונים.

ילדותו של סבא במושב הייתה בתקופת הצנע, הם קטפו צמחים וצדו יונים כדי להכין אוכל. היו מעט אמצעים אך זה היה כך עבור כולם. בגלל שקנו להם נעליים רק פעם בשנה הם היו הולכים יחפים בהלוך וחזור מבית הספר כדי שהנעליים לא יתבלו.

סבא למד בבית ספר "רגבים" שבמושב אמונים  עד כיתה ח' והיה תלמיד מצוין. משם עבר לבית ספר אזורי באר-טוביה עד לסיום כתה י'. מכיוון שבבית המשפחה לא היו תנאים אידיאליים ללמידה (בגלל שהיו 2 סבתות זוג הורים ו-8 אחים ואחיות) דודתו ואמו רשמו אותו ללימודים בפנימייה החקלאית בכפר סילבר.

סבא מאוד אהב להיות בפנימייה. הוא הגיע ממשפחה חקלאית ונהנה מהעיסוק באדמה. גם את הווי החיים בפנימייה סבא אהב מאוד. הוא נהנה מהפעילות החברתיות, הצטרף ללהקת המחול של כפר סילבר והיה לו נעים היחס המכבד והחברי בין הילדים. יותר מכל אהב סבא את האחריות שלו על הפרות. סבא קיבל תפקיד מאוד חשוב, הוא היה אחראי הרפת ! בתחום האחריות שלו היה להאכיל את הפרות, לחלוב את הפרות, לסייע להן להמליט, ולטפל בהן בכל מה שנדרש.

השנים שבהן סבא למד בכפר סילבר הן הזמן שהוא הכי מתגעגע אליו. בעקבות תקופה זאת סבא חלם להיות וטרינר לחיות משק. אומנם החלום הזה לא התגשם אבל סבא עובד בשמחה ובהנאה כרואה חשבון ועדיין מאוד נהנה לטפל בגינה, במשק במושב אמונים בו גדל ואוהב את חיות המחמד המשפחתיות.

הזוית האישית

אביה: היה לי מהנה וכיפי מאוד לכתוב עם סבא את הסיפור והיה מרגש לשמוע על ילדותו. גיליתי ולמדתי הרבה דברים חדשים שלא הייתי יודעת אלמלא הייתי משתתפת בתוכנית .אני מאחלת לסבא שיהיו לו עוד חיים ארוכים ומלאי חלומות וטוב. סבא: לדעתי עבודה זו מאד חשובה שכן כך נשמר הקשר הבין דורי וההבנה של מה שהיה בימיה הראשונים של המדינה כאשר היה צנע בארץ ולפעמים לא היה מה לאכול ולא הייתה כל הטכנולוגיה של היום אך היינו מאושרים לבוא לישראל ולשרת את המדינה. וכשאני חושב על האומץ של הורי לעזוב את מקום הולדתם ולעלות לישראל שלא היה בה כלום עם משפחה מרובת ילדים וזאת מתוך ציונות ואהבת הארץ עם תנאים מאד קשים יש בי הערכה גדולה אליהם וטוב שגם הדור שלכם ידע ויעריך את התנאים שיש לכם היום. נהניתי מאוד לעשות את העבודה איתך אביה היקרה אני אוהב שאנחנו עושים יחד כל דבר. ואני שמח שעכשיו את יודעת עלי יותר גם איך הייתי בצעירותי ולא רק כסבא. אני מאחל לך, אביה היקרה שפע בריאות אושר והצלחה בכל אשר תיפני מאחר ואת מסוגלת לנוכח יכולותייך וכישרונותיך להצליח בכל דבר שתחפצי. שתגשימי את כל חלומותיך ממני סבא האוהב.

מילון

כפר סילבר
פנימיית כפר סילבר" את רעיון הקמת כפר נוער הגתה לראשונה שושנה פרסיץ, חברת כנסת וממנהיגיה של "הסתדרות הציונים הכלליים היא פנתה לדוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון, בבקשה להקצות למטרה זו משבצת קרקע בדרום הארץ, במטרה להקים מוסד חינוכי-חקלאי פנימייתי. בית הספר בכפר נפתח ב-1956 כבית ספר תיכון חקלאי, ארבע שנתי (ט'-י"ב). ב-1959 כבר היווה הכפר חלוץ בגידולי כותנה באזור, ומודל לחקלאי האזור. ב-1960 הוקמה בכפר רפת בעזרתה של הסוכנות היהודית.

ציטוטים

”לא תמיד כל החלומות מתגשמים, אבל עדיין אפשר לחיות חיים מאושרים עם חלומות אחרים.“

הקשר הרב דורי