מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום שהתגשם

אני ונכדתי מאיה בפעילות טו בשבט
אני ושני אחי מחופשים בפורים
הנצחת ההתיישבות היהודית בעמק הארזים

שמי גילון לנדנברג. נולדתי בישראל בעיר חיפה בשנת 1953.

אני אבא לשני בנות שמן הילה ומור. סבא לחמישה נכדים ושמם מאיה, אמרי, דורון, לילי וגור. אני מתגורר בחיפה ובעברי עבדתי כנהג אוטובוס.

הצטרפתי לנכדתי מאיה בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר בו היא לומדת. במהלך המפגשים שלנו סיפרתי לנכדתי מאיה על נקודות זמן שונות בחיי.

הנצחת ההתיישבות היהודית בעמק הארזים

החלום שלי היה להנציח את ההתיישבות היהודית בעמק הארזים. במאמץ רב ושכנועים רבים, הצלחתי לשכנע את המועצה לשימור אתרים בישראל, שינציחו אותו וישמרו אותו לאתר בישראל. וזה היה  החלום שלי מכיוון שהנצחת השושלת המשפחתית, וההתיישבות היהודית בעמק הארזים היא חשובה לי.

פורט הכסף של סבא

שם החפץ שבחרתי להביא לתוכנית הוא פורט כסף, כמו שציינתי בכותרת. החפץ הגיע לידי מאבי (שמו דוד). החפץ נישמר בעלית הגג שלי, והוא ברשות משפחתי משנת 1967. הפורט עשוי ממתכת, וגדלו כעשרים ס"מ. צורתו מלבנית, וגובהו כשניים עשר ס"מ, עם צינורות להכנסת המטבעות לפורט. החפץ שימש למתן עודף לנוסעים שעלו לאוטובוס. והסיפור העומד מאחורי החפץ, הוא הקשר הבין דורי בין אבי לביני והרצון שלי לחוות את עבודת נהג האוטובוס כמוהו. בחרתי בפורט מכיוון שהוא מסמן עיסוק בין דורי.

הקסם שבדבש והלימון

באחד המפגשים סיפרתי לנכדתי מאיה על תרופות הסבתא, בהן היינו משתמשים בעבר במשפחתנו. לתרופה קוראים "דבש ולימון". התרופה נועדה לטיפול בשיעול, וכן גם היום היא משמשת אותי, כאשר אני משתעל או לו מרגיש טוב. אומנם היא לא תמיד עוזרת, אבל רוב הפעמים היא עובדת. התרופה מורכבת מדבש ולימון, ששמים על כפית ובולעים. ולמדתי להכין את התרופה מאמי.

התחפושות המיוחדות של פורים

התמונה צולמה בשנת 1960 בפורים. בתקופה זו כל התחפשות נתפרו ע"י האימהות. בתמונה רואים אותי מחופש "לקאובוי" ואת שני אחי למלכת אסתר וליפני. הדמויות המופיעות בתמונה הם אני דודה פפי ודוד רוני. מאפייני הלבוש הם בגדים בתפירת יד. מקום הצילום הוא בכניסה לבית. והסיפור העומד מאחורי התמונה הוא שהתחפושות האלה ישנות ושאין להשיג אותן. והתהליך היה מצחיק ומהנה מאוד.

הזווית האישית

מאיה: היה לי מאוד כיף בתהליך, נהנתי עם סבי. בכל מפגש ומפגש הרגשתי שאני יודעת יותר על עברו של סבי. התחברתי מאוד למפגש של "גלגולו של חפץ" כי נורא התחברתי לסיפור ולחפצים שסבי הביא. ואני מקווה שסיפורו ישמר לעוד הרבה דורות.

סבא גילון: אהבתי מאוד מאוד את תוכנית הקשר הרב דורי. היא חיזקה מאוד את הקשר ביני ובין נכדתי האהובה מאיה, והלוואי ותהיה תכנית המשך, אהבתי מאוד!.

מילון

פורט כסף
מתקן שהמיר כסף מזומן למטבעות ושטרות בעלי ערכים נמוכים יותר.

ציטוטים

”זה היה החלום שלי מכיוון שהנצחת השושלת המשפחתית, וההתיישבות היהודית בעמק הארזים, חשובה לי.“

הקשר הרב דורי