מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום שהתגשם

סבתא אלינור ונכדתה איה
סבתא אלינור בילדותה
סיפורה של סבתא אלינור אלפר

רקע

סבתא שלי נולדה בשנת 1948 בעיר שיקגו שבארצות הברית, אבל לאחר כמה חודשים עברה לעיר ניו-יורק ושם גדלה. להורים שלה קראו אווה וג'ורג' (Eva and George). הם הגיעו לאחר מלחמת העולם השנייה מאזור הונגריה וצ'כוסלובקיה לארצות הברית. שניהם שרדו את השואה. אימא של סבתא שלי, אווה, הגיעה ממשפחה גדולה, אבל לא כולם שרדו את השואה.

לאווה היה אח שהיה צעיר ממנה בשנתיים. הם היו משפחה מאוד שמחה. המלחמה פרצה, ובשנת 1944 כולם נלקחו למחנות ריכוז. אווה הייתה רק בת 19. היא שרדה את המחנות, אבל אחיה לא שרד. לאחר המלחמה היא הכירה את ג'ורג'. לג'ורג' הייתה אישה לפני המלחמה, אבל היא לא שרדה. אווה וג'ורג' התאהבו והתחתנו, וביחד עברו לאמריקה עם המשפחה של אווה.

בארצות הברית לאווה וג'ורג' נולדו שתי בנות, סבתא שלי, אלינור, ואחותה אניטה.

ג'ורג', שנולד בצ'כוסלובקיה היה רופא. הוא תמיד חלם לחיות בישראל.

ילדות

סבתא שלי נולדה בשיקגו שבארצות הברית. בגיל שנה היא עברה ללונג איילנד שבניו יורק. היא גרה שם 12 שנים ואז היא עברה לקווינס שבניו יורק. סבתא שלי למדה באוניברסיטה בבוסטון.

סבתא אלינור בילדותה

תמונה 1

אבא שלה, ג'ורג', תמיד חלם להגשים את החזון הציוני ולעבור עם המשפחה שלו לארץ ישראל. הוא עודד את הבת שלו, סבתא שלי, להגיע ראשונה לישראל, בכוונה להצטרף אליה אחר כך.

בגיל 21 סבתא שלי עזבה את החיים שלה בארצות הברית, ועברה לישראל. באופן מצער מאוד, אבא שלה חלה, ולא הספיק להצטרף אליה. הוא נפטר כמה שנים לאחר מכן בארצות הברית.

הכרות עם סבא 

סבתא שלי עברה לגור בישראל וגרה עם דודה שלה ובת דודתה. יום אחד בת דודתה של סבתא שלי והחבר שלה הלכו למסיבה, וסבתא שלי הצטרפה אליהם. היא קצת הייתה נבוכה ללכת כי היא לא ידעה כלל עברית. במסיבה היא פגשה בחור, שמו יורם. הם התחילו לצאת ביחד, ואחרי כמה זמן הם התחתנו והקימו משפחה בבת-ים.

הקמת משפחה 

סבתא שלי התחתנה עם יורם, סבא שלי, כשהיא הייתה רק בת 24. היא ילדה את הבן הראשון שלה, אריק, שגר בארצות הברית, כשהייתה בת 26. הבן השני שלה, עידן, נהרג בצבא באסון המסוקים בשנת 1997. הבת הקטנה שלה זו אימא שלי, נטי. סבתא שלי וסבא שלי התגרשו כשסבתא שלי הייתה בת 59, והיא הכירה את הבן זוג שלה גדי שנתיים לאחר מכן.

בתמונה: סבתא אלינור והמשפחה

תמונה 2

היום

היום סבתא שלי בת 74, עושה המון ספורט ונהנית מהחיים. יש לה עוד נכדים, האחים שלי: אדם, גילי וקרני.

סבתא אלינור היא סבתא ממש נחמדה. אני אוהבת ללכת איתה לקניון, לבריכה, ולעוד מקומות מגניבים. אני רואה אותה פעמיים בשבוע, וכשהיא באה אלי אני אוהבת לדבר איתה במרפסת ולפעמים היא לוקחת אותי לחוגים. סבתא שלי היא בן אדם שאוהב ניקיון בקטע טוב, ויש לי מה ללמוד ממנה בתחום. מאוד קל לאהוב אותה. אני מרגישה ברת מזל להיות הנכדה שלה.

"שלושה דורות" – סבתא אלינור, בתה נטי והנכדה איה

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא אלינור: איה היא ילדה מדהימה. הכי כיף לי לבלות איתה. אני כל כך שמחה שזכיתי להשתתף איתה בתוכנית הזאת.

הנכדה איה: אני מאחלת לעצמי עוד מלא בילויים חוויות עם סבתא שלי. אני אוהבת אותה מאוד.

מילון

מחנה ריכוז
מתקן כליאה רחב ידיים, שנועד לאסירים פוליטיים, קבוצות אתניות או קבוצות דתיות, הנכלאים ללא כל הליך משפטי. לעיתים משמש מחנה הריכוז גם לעבודות כפייה (מחנה עבודה), ובמקרים רבים - להשמדה של האסירים (מחנה השמדה). במיוחד נודעו לשמצה מחנות ריכוז והשמדה של גרמניה הנאצית שהקים המשטר הנאצי, בגרמניה ובמדינות שכבשה במלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”תמיד יש ללמוד מטעויות. למלא את החיים ביצירת זיכרונות נפלאים. “

הקשר הרב דורי