מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום על ארץ ישראל – סיפור החיים של סבא אלי

יעל ברם ורועי גלעד
במפגש חנוכה עם החנוכייה המשפחתית
סבא אלי לוחם האצ"ל שחלם על מדינת ישראל

שמי יעל ברם ונולדתי ב1955 בעיר צפת. אני משתתפת השנה עם נכדי רועי גלעד, בתכנית הקשר הרב-דורי ובחרתי לספר על חלומו של אבי (סבא רבא של רועי), אלי קדוש ז"ל.

משפחת קדוש עלתה לארץ ממניעים ציונים מאלג'יר 1850. משה קדוש שחי באלג'יר, מאס בכובשים הצרפתיים שהפכו את היהודים לשק חבטות, הוא רצה לעלות לארץ הקודש, והוא הודיע זאת לאשתו בוליסיה, ולאחר מספר שבועות של התארגנות, מצאו עצמם הזוג וילדם דויד, בשיירה לארץ הקודש.

מצד האם משפחת עמר עלתה ממרוקו ב1841, לאחר רעידת האדמה בצפת, והתיישבה בעיר ההרוסה. בשלב מסוים נסע אברהם(בנם של משה ובוליסיה) אביו של אלי לברזיל, ורצה להישאר שם אך חזר. הוא גויס לצבא התורכי והשאיר את אשתו אסתר, עם חמישה ילדים קטנים. אחרי שנעדר זמן רב, היא נסעה לחפשו אך הדבר לא צלח בידה. בזמן שנעדרה, שני ילדיה הצעירים נפטרו. גם לאברהם לא היה קל והוא חזר לצפת. ובשנת 1959 נפטר.

אלי שהוא אבא של סבתי יעל, למד בבית ספר "אליאנס" בחיפה, הוא התחבר לתנועת בית"ר, שהפכה בהמשך למחתרת אצ"ל. בשנת 1944 הבריטים הלשינו עליו ,ואלי נתפס והוגלה למחנות המעצר הבריטים באפריקה, וריצה ארבע שנות מאסר מחייו, עד יולי 1948. הם הוחזרו לארץ חודשיים אחרי קום המדינה. במהלך השהות באפריקה הוא  למד אנגלית, צרפתית, וערבית, עבר בחינות בגרות ושיחק בקבוצת כדורגל ופעל בפעילות תרבותיות שונות. בין הגולים היו רבים שהפכו למובילים בהובלת המדינה(מאיר שמגר, שמואל תמיר, מרדכי ציפורי) ועוד רבים וטובים. במהלך שנות המעצר, הם השתתפו בניסיונות בריחה. לאחר חזרתו לארץ הוא התגייס לצה"ל ושירת כקצין בחיל התותחנים, והשתתף במלחמות ישראל. לימים התחתן עם אידה לבית קרמר, שגדלה כבת יחידה בחיפה. הם הקימו משפחה של שלושה ילדים: יעל סבתי, ורדה, ואבי. סבא אלי כל השנים היה מעורב בפוליטיקה, וכל השנים לא עזב את עיר אהבתו צפת.

ב 1971 נבחר לשמש כראש העיר צפת. סבא רבא שלי אלי, היה אדם ישר אוהב אדם. בינואר 1983 נפטר והוא בן חמישים ושבע בלבד. להנצחתו הוציאה המשפחה ספר שנכתב בחרוזים ממרחקים, משנות גלותו באפריקה. הספר נמצא בארון הספרים בביתנו. כמו כן יש רחוב על שמו בצפת, ופרוכת רקומה בבית הכנסת הארי הספרדי בצפת. הדבר הכי חשוב שסבא רבא שלי השאיר בליבנו, זו האהבה לאדם ולמקום. זה היה חלומו ואנחנו כאן להמשיך ולהגשימו.

הזווית האישית

יעל: שמחתי לשתף את רועי בתולדות ההיסטוריה של אבא שלי אלי ז"ל, שפעל ולחם למען הקמת מדינת ישראל. אבי היה דוגמא למנהיגות ואהבת האדם. הייתה לי הזדמנות מיוחדת ומרגשת לשבת עם רועי באינטימיות ולהיזכר בעבר.

רועי: היה לי כיף לשמוע שסבא רבא שלי, היה אישיות משפיעה וחזקה. ובמפגשים עם סבתא הייתה לי חוויה מרגשת

מילון

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל, היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בשנת 1937 . האירגון הוקם על ידי מפקדיעם שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נכד התוקפנות הערבית של אותם ימים.(ויקיפדיה)

בית"ר:
"ברית הנוער העברי", על שם יוסף טרומפלדור. תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. נקראה על שם יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הדבר הכי חשוב שסבא רבא שלי השאיר בליבנו, זו אהבה לאדם ולמקום. זה היה חלומו ואנחנו כאן להמשיך ולהגשימו“

הקשר הרב דורי