מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום – משפחה גדולה

סבתא אסתר והילה
במפגש חנוכה עם החנוכייה המשפחתית
מימי ילדותה במרוקו חלמה אסתר על משפחה גדולה

שמי אסתר מלך, אני סבתא של הילה סויסה ומשתתפת השנה בפרויקט "הקשר הרב-דורי".

נולדתי במרוקו בעיר אגדיר בשנת 1947. שמי הוא על שם בת דוד, הכינוי שלה היה תיתי ושם משפחתי הקודם הוא בן שושן. עלינו ארצה כל המשפחה ב-1954.

בילדותי חלמתי חלומות מאוד שמחים ומעניינים, גם במציאות כילדה היה לי אותו חלום, להיות גדולה ולהקים משפחה פרטית משלי.

גדלתי בקרית שמונה. במשפחתי היו אמא אבא ועוד שמונה אחים, אני השלישית במשפחה. למדתי בבית ספר עד כיתה ז' ולא המשכתי ללמוד בתיכון, כי באותה תקופה להורי לא הייתה אפשרות לממן את לימודיי.

הודיעו לכל הכיתה שמי שרוצה להמשיך ללמוד יכול להמשיך, אבל לא באותו בית ספר. בתי הספר הכי קרובים היו או בצפת או בראש פינה, ולהורים לא היה כסף לממן את ההסעה. עברתי למקום שנקרא "מרכז הנוער", שם למדתי שלושה ימים בשבוע ושלושה ימים עבדתי, אך, הדבר לא התאים לי ויצאתי לחפש לי עבודה. עבדתי בקטיף פירות: תפוחים ואגסים תקופה קצרה.

באותו הזמן בקשו לחתן אותי בשידוך, כי כך היה נהוג פעם. לא הייתה לי הכרות מוקדמת עם בעלי, דודה שלי הביאה את סבא (בעלי) אלינו הביתה, כי היא רצתה שאני אכיר אותו ואחרי כחמישה חודשים ב 22.08.61 התחתנו. לאחר שנה עברנו לגור במושב שדה אליעזר. היה קשה לעבור מבית עם שמונה אחים, לבית בלי ההורים ובלי המשפחה בכלל. בתחילה סבא עבד במשטרת קריית שמונה, וכשעברנו לגור בשדה אליעזר הוא עבר למשטרת ראש פינה, אך רצינו לעסוק גם בחקלאות.

הגשמתי את החלום שלי ויש לי משפחה משלי. נולדו לנו שמונה ילדים, עשרים ושבעה נכדים ושישה נינים, ואנחנו גרים בשדה אליעזר עד היום,  כאשר גם שישה מתוך שמונת ילדיי גרים בשדה אליעזר. הגשמתי את החלום שלי ואני מאושרת!

סבתא אסתר מלך מציגה את החנוכייה המשפחתית בכיתתה של הילה

תמונה 1

הזווית האישית

הילה: היה לי מעניין לשמוע דברים חדשים, שלא ידעתי לפני זה. היה כיף לשמוע את הסיפור של סבתא שלי.

אסתר: היה כיף ומעניין לספר את הסיפור שלי לנכדתי.

מילון

שדה אליעזר:
שְׂדֵה אֱלִיעֶזֶר הוא מושב בעמק החולה השייך למועצה אזורית מבואות החרמון. שם היישוב הוא על שמו של אליעזר (רוברט) רוטשילד ,נכדו של הברון רוטשילד(ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה קשה לעבור מבית עם שמונה אחים לבית בלי ההורים ובלי המשפחה בכלל .“

הקשר הרב דורי