מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום התגשמותו ותוצאותיו

איילת וסבא מוטי
סבא מוטי ומשפחתו טרם העלייה לישראל
החלטה ערכית של חיים ומוות אך מהי מהות ההחלטה? את זה תגלו בהמשך …

שמי איילת ואני מתעדת את סיפורו של סבי במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי.

ילדותו של סבא מוטי

סבי מוטי נולד בשנת 1945 (לאחר מלחמת העולם השנייה), בוילנה שהייתה בפולין, וכיום בליטא. שם משפחתו היה ברקמן אך עם העלייה לארץ נאלץ לעברת את שמו ומאז נושא את שם המשפחה ברקן. משפחתו של סבי ניצלה מהשואה. סבי עלה לארץ עם משפחתו בשנת 1947, עוד לפני הקמת המדינה!

האח הגדול של סבא ששמו היה אריה שהיה גדול ממנו בשלוש שנים נולד באמצע מלחמת העולם השנייה. אחיו הקטן פיני שנולד ב-1951 ארבע שנים לאחר שעלו לישראל.

הוריו של סבא חזרו מהשואה לארץ כמעט חסרי כל. כדי להתפרנס הם פתחו מכבסה. אבא של סבא היה עורך דין עוד לפני המלחמה, ואז בארץ הוא התחיל ללמוד את השפה העברית ומשפטים במקביל לעבודה במכבסה. בשנת 1959 הוא הצליח לקבל רישיון עורך דין, שזה זמן יחסית קצר לזה שהוא גם למד שפה וגם גידל את סבא מוטי ואת שני אחיו וגם פרנס את המשפחה.

הוריו של סבא הוריו הקפידו לדבר עברית בבית וחינכו לערכים של ידע והשכלה ואמרו: "אפשר לקחת לך את כל הרכוש אך לא את הידע" ושלחו אותם לבתי הספר הטובים ביותר כמו: הריאלי בחיפה.

רקע לסיפור

סיפורו של סבא מוטי התחיל בתקופה של סוף מלחמת ההתשה, שהחלה בשנת 1967 (לאחר מלחמת ששת הימים) ונגמרה בשנת 1970. בזמן הזה סבא שירת בצבא כקצין בסוללת טילי הוק בסיני, סוללת הטילים הצליחה להפיל בין 3 ל-4 מטוסי קרב מצריים שניסו לחדור לישראל.

כשהמלחמה נגמרה סבא עבר לתפקיד אחר בחיל האוויר, שם היה ראש קבוצת חיילים שלמדו באנגליה חצי שנה על מערכת ראיה משוכללת למטוסי קרב שעזרה ועוזרת לטייסי הקרב.

סבא היה קלעי רובה מצטיין, הוא התחיל לירות בגיל 14 במסגרת הגדנ"ע (גדודי נוער). הוא השיג הישגים רבים וביניהם אלוף הגדנ"ע ואלוף הנוער (גילאי 18-20). והמשיך כבוגר בנבחרת הקליעה של ישראל.

סבא מוטי מוזמן להשתתף באולימפיאדה

סבא מוטי השתדל ושאף כמו כל ספורטאי להגיע להישגים גבוהים ולהשתתף באולימפיאדה. לאחר שחזר מהשליחות באנגליה, בשנת 1971 הוא זכה באליפות ישראל בקליעה למטרה עם רובה. אם אתה זוכה בתוצאה גבוהה באליפות ישראל ועובר/ת את המינימום האולימפי את/ה זוכה להשתתף באולימפיאדה. האולימפיאדה שסבא הוזמן אליה הייתה אמורה להתקיים בקיץ 1972 בעיר מינכן שבגרמניה.

כיוון שמשפחתו של סבא היא ניצולת שואה סבא התלבט אם לבוא לאולימפיאדה שנערכה בגרמניה משום שגרמניה הייתה אחראית על זוועות השואה. לאחר התלבטויות רבות בעיקר עם עצמו הוא החליט לא לבוא לאולימפיאדה בגלל שנערכה בגרמניה.

במהלך האולימפיאדה בתאריך 05.09.1972 מחבלים פלסטינים רצחו 11 ספורטאים הישראלים, בין הספורטאים שנרצחו היה גם קהת שור שהיה מאמן נבחרת הקליעה והיה גם המאמן האישי של סבא מוטי. החלטתו לוותר על ההשתתפות באולימפיאדה הצילה אותו ואת המשפחה שעדיין לא הייתה לו ושיקים בהמשך (כולל אותי).

סבא מוטי עם רובה אולימפי

תמונה 1

 אליפות ישראל לקליעה לשנת 1971 – רובה חופשי 60 שכיבה 

תמונה 2

הזוית האישית

איילת: היה לי מעניין מאתגר ולמדתי הרבה דברים חדשים. היה לי כיף ונהנתי להיות עם סבא, לדבר ולהיפגש איתו והרחבתי את הידע שלי על עברו של סבא. היה לי יותר קשה לעבוד בזום אבל בסוף יצא טוב.

סבא מוטי: למדתי להכיר טוב יותר את איילת שהתעניינה בהיסטוריה המשפחתית וגם בהיסטוריה הספציפית של האירוע המתואר. איילת גם העלתה שאלות "פילוסופיות", כגון: מהי מהות ההחלטה שלא להשתתף באולימפיאדה בגרמניה? האם היא ערכית, מוסרית או שילוב ביניהם? ממש שיחות עמוקות ומעניינות.

מילון

החלטה קפריזית
החלטה שרירותית בלי סיבה המתקבלת על הדעת.

טילי הוק
טילים שיורים אותם מהקרקע כנגד מטוסי קרב של האויב והיו המתקדמים מסוגם בשנות ה-70.

סוללת טילים
מה יחידות לשיגור טילים שמשולבים אם מערכת מכ"מ.

מכ"מ
מגלה כיוון ומרחק. השימוש שלו הוא לגלות מטוסים במרחק גדול.

מלחמת ההתשה
מלחמה בין ישראל למצרים. במהלך המלחמה שני הצדדים התישו אחד את השני ולא ניסו לכבוש שטח.

ציטוטים

”החלטתו לוותר על ההשתתפות באולימפיאדה הצילה אותו ואת המשפחה שעדיין לא הייתה לו  ושיקים בהמשך (כולל אותי).“

הקשר הרב דורי