מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים תחת המנדט הבריטי

אני וסבתא שרה בבית שלה
סבתא שרה כילדה
איך הגעתי לכלא הבריטי?

שמי ליעד ברקוביץ, בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שרה ברקוביץ. יחד תיעדנו את הסיפור שלה.

סבתא שלי נולדה בבית חולים "הדסה" בתל אביב ומשם עברה הביתה להרצליה.

סבתא דוברת שלוש שפות: עברית, אנגלית ויידיש. היום סבתא לומדת רוסית מהמטפלת שלה.

לסבתא היו שני אחים אחד קטן ממנה בשבע שנים, קראו לו אריה והוא קרא לעצמו אייקה וכך קראו לו כל בני המשפחה. האח הבכור היה מרדכי, כולם קראו לו מוטקה. מוטקה היה גדול מסבתא בארבע שנים. הוא היה ב"הגנה". התפקיד שלו היה להעביר מכתבים סודיים לבן-גוריון. בגלל גילו הצעיר לא חשדו בו הבריטים והוא הצליח להעביר ידיעות חשובות לבן גוריון. כל אחד השתתף במאמץ לעצמאות המדינה כולל הילדים והנערים.

בבגרותו מרדכי, היה נהג אוטובוס. מאוחר יותר למד קורס מורי דרך ועבד ככל השנים כמורה דרך מוסמך, הוא לקח תיירים לסיורים מודרכים בארץ.

המשחקים האהובים על סבתא בילדותה היו קלס, מחניים, קפיצה בחבל ודודס. דודס הוא משחק בו מעיפים קרש למרחק ורצים מתחנה לתחנה עד שהקרש מגיע לאדמה או נתפס על ידי השחקן היריב.

לסבתא שרה היו הרבה חוויות ילדות. אחת מהם מצחיקה בעיני.

אחיה מוטקה והחברה שלו רותי הלכו לטייל ולקטוף נרקיסים בביצה. סבתא רצתה להיות איתם, אבל הם רצו להיות לבד. הם הלכו לביצה וסבתא אחריהם. הם התרחקו מהר מהר וברחו מסבתא. אחרי כמה זמן סבתא מצאה את עצמה לבד. היה לה קשה להתקדם היא היתה תקועה בבוץ.

סבתא קראה למוטקה ולרותי שוב ושוב עד שהם שמעו ובאו לחלץ אותה. בעזרתם סבתא הוציאה את הרגלים מהנעליים ורצה יחפה הביתה. הנעליים נשארו בביצה. את החוויה הזאת בה היתה סבתא לבד, תקועה בביצה, ללא יכולת להתקדם, כשסביבה רק עשבים ונרקיסים – את החוויה הזאת תזכור סבתא לתמיד.

סבתא היתה טובה בלימודים. המקצועות האהובים עליה היו חשבון, מדעים, טבע. תנ"ך פחות. סבתא היתה חברה בתנועת נוער, כמו כל החברים שלה. היא היתה בתנועת ה"נוער העובד".

לא היתה לסבתא חיית מחמד בילדותה. אימא שלה לא הסכימה להכניס הביתה בעלי חיים, אבל מאוחר יותר כשהיו לסבתא ילדים הם הביאו הביתה הרבה הרבה חיות. אבא שלי אסף שבלולים בשדה ובבוקר מצאו את כל השבלולים מטיילים על התיקרה בבית.

 סבתא בילדותה

תמונה 1

 

לאבא של סבתא שלי קראו מנחם רוטנברג. הוא עלה לארץ כחלוץ מהונגריה. סבא רבא מנחם היה חבר ב"הגנה" בעקבות תיגרה שפרצה בין ה"בית"רים" לחברי ה"הגנה" סבא רבא מנחם הופלל נאסר. המשפחה ביקרה את סבא רבא בכלא לסבתא לא נתנו להכנס ורק לאריה התינוק נתנו להכנס. אחרי כמה ימים השתחרר סבא רבא מהכלא.

הזוית האישית

ליעד ברקוביץ: נהניתי מזה שסבתא סיפרה לי דברים שקרו בעבר, ועכשיו כשהיא תדבר עליהם אני אבין ואוכל לצחוק איתה ועם המשפחה שלי. אם לא הייתי מראיין את סבתא במסגרת הקשר הרב דורי היו מקומות בהרצליה שלא הייתי יודע שקיימים כמו הבאר של סבא רבא שלי.

מילון

דודס
דודס הוא משחק בו מעיפים קרש למרחק ורצים מתחנה לתחנה עד שהקרש מגיע לאדמה או נתפס על ידי השחקן היריב.

ציטוטים

”סבא רבא הוא אחד מהמייסדים של הרצליה.“

הקשר הרב דורי