מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבתא שלי, מדלן ברדה

סבתא באירוע משפחתי
התמונה מקטע בסרט בו השתתפה סבתא
ילדות בפריז ועלייה לישראל

לסבתי קוראים מדלן חנה גוטסמן ברדה (נטף), היא נולדה בתאריך 13.12.1948 בצרפת בעיר פריז. שם אמה שרה ג'זרקי ושם אביה משה דויד שטרוס גוטסמן. אביה משה נולד באוסטריה בבלטס ואמה נולדה בפריז, אבל ההורים של ההורים של סבתא שלי לא נולדו שם. הוריה של סבתי היו בשואה והם שרדו.

סבתי גדלה בפריז, היא למדה בבית ספר יבנה (בית ספר יהודי) ולאחר מכן היא עברה לבית ספר "מוריה". סבתי תמיד שיחקה בבובות, היא רכבה על אופניים, והיא שיחקה בכדור, לא היו להם הרבה משחקים פעם. החברה הכי טובה שלה היא פולט, הן מכירות כבר מגיל 10 והן עד היום מדברות! פולט היא כיום רופאה.

בבית הספר סבתי הייתה תלמידה מאוד טובה. שם הם למדו תורה ובנוסף הם למדו את כל מה שקשור לתורה. כשסבתי עברה למוריה (אחרי המלחמה) 2שניאנשים בנו את בית הספר עם כספם האישי ברחוב "פווה". בית הספר היה בתוך בית כנסת וכל מי שהיה בבית הספר הזה קיבל תעודות טובות וכולם התקבלו לעבודות טובות שמקבלים בהם הרבה כסף.

התחביבים של סבתי הם תפירה. בנוסף היא אהבה לשחק בבתי קולנוע, היא שיחקה בסרט מאוד מפורסם בצרפת (עם עוד כמה אנשים מהמשפחה) בשם "רבי יעקב" ובצרפתית "Les Aventures de Rabbi Jacob". היא סיפרה שכשצילמו את הסרט היה מאוד קר בחוץ והיא אומרת שסבא רבא שלה בחר מי יהיה בסרט. הציעו לה להיות מוכרת נקניקיות אבל אחות של סבתא שלי אמרה לה לא, סבתא שלי עד היום מתחרטת על זה שהיא הקשיבה לאחותה ולא הייתה מוכרת נקניקיות בסרט. סבתא שלי שיחקה בעוד סרטים, אז היא פגשה הרבה אנשים מפורסמים. עד היום יש לה את השמלה הכחולה אותה לבשה כשהשתתפה בסרט.

חפץ העבר במשפחה מדור לדור

במשפחה יש לנו חפץ מאוד מיוחד עבורנו שעובר כבר כמה דורות, מאז הדור של סבא של סבתא שלי (יעקב) שנולד באוקראינה בקייב. הוא ברח בזמן המלחמה. זה חפץ שנוצר בשנת 1890, הוא עדיין במשפחה (צבענו את החפץ ללבן). יש עוד חפצים שיש לנו במשפחה אך הם בצרפת. בצרפתית החפץ נקרא "écritoire Henry IV" – בעברית הכוונה למכתבה.

כיום יש לסבתי ארבע אחיות ואח אחד והם כולם גרים במקומות שונים בעולם. יש לסבתא שלי הרבה בני דודים ובנות דודות, רובם גרים בישראל. סבתא שלי עלתה לישראל והיא מאוד שמחה, היא לא חזרה לצרפת מאז, היא עדיין לא יודעת  לדבר עברית – אבל מאוד טוב לה כאן.

הזוית האישית

טילה הנכדה המתעדת: אני וסבתא שלי נהנינו מביצוע התכנית, היה כיף וצחקנו הרבה. תיעוד זה קצת חיזק בינינו קשר, תמיד היינו קרובות. לא לא למדתי משהו חדש על המשפחה.

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה הייתה עימות צבאי עולמי, שנמשך בין השנים 1939–1945. המלחמה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, מלחמת העולם השנייה הקיפה כמעט את כל העולם, כללה את גיוסם של מאות מיליוני בני אדם והובילה לכ-64.5 מיליון אבידות בנפש, יותר מבכל מלחמה אחרת. כמעט כל מדינות העולם השתתפו במלחמה בצורה ישירה או עקיפה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא עלתה לישראל ועדיין לא יודעת לדבר עברית – אבל מאוד טוב לה כאן“

הקשר הרב דורי