מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבתא מירי יוגב

אני אחי התאום וסבתא מחזיקים שרשרת
התעלמות בוקר
להגיע לפנסיה

שמי מירי יוגב, נולדתי בישראל בשנת 1943.

גרתי בילדותי בקיבוץ גבת ובגיל שלוש עשרה לאחר הפילוג עברתי עם הורי לקיבוץ יפעת, שם אני חייה עד היום. את ילדותי העברתי בלינה משותפת.

אני אימא לדורון ורד ניר (אבא של לביא) ומתן, ויש לי ילדה ששמה יעל, שבאה בגיל שש עשרה בתוכנית ילדי חוץ.אני מתגוררת ביפעת עבדתי בבית ילדים נשואה לגדעון.

הצטרפתי לנכדי לביא בתוכנית הקשר הרב דורי בבית הספר בו או לומד סיפרתי ללביא על הילדות שלי.

החלום שלי – להגיע לפנסיה

החלום שלי היה להגיע לפנסיה במצב בריאותי שלא אצטרך להיעזר בילדי. נכון לעכשיו זה המצב, ואני עושה את מה שטוב לי ונעים לי. הזמן שלי מנוצל כמו שאני רוצה. מקווה שזה ימשך ככה, רק בריאות. החלום שלי ושל לביא היה שנגור אחד ליד השני ואכן הגשמנו את החלום שלנו.

סיפורו של חפץ – השרשרת

החפץ הוא כלי מיוחד וישן אשר קיבלתי מאימא שלי סבתא רבה של לביא. החפץ  היה אצל אמא שלי ועם פטירתה הוא הועבר למשפחה.

חפץ נוסף הוא השרשרת שעשויה מזהב. היא אינה גדולה, היום החפץ נמצה בשימוש אצל אחותי. השרשרת ניתנה במתנה מסבתא שלי לאימא שלי. השרשרת מאוד יקרה לליבי ובחרתי לספר עליה לנכדי לביא מאחר ואמי נפטרה לפני הרבה שנים וזה מזכיר לי את אמי, ומחמם לי את הלב.

תרופות סבתא – גוגל מוגל

באחד מן המפגשים בתוכנית הקשר הרב דורי סיפרתי לנכדי לביא על תרופות סבתא, שבהן היינו משתמשים בעבר במשפחתנו. התרופה נקראת גוגל מוגל והיא בעצם מיועדת לכאבי גרון וצרידות. כיום אני כבר לא משתמשת בתרופה. התרופה מורכבת מחלב חם דבש וחלמון של ביצה . אופן ההכנה: מחממים חלב, מוסיפים דבש וחלמון ומערבבים טוב ושותים חם. את ההכנה של התרופה למדתי מאימא שלי אשר הייתה מכינה לנו אותה בערבים.

התעמלות בוקר

תמונה זאת צולמה ב 1988 בעת שהיינו בשליחות משפחתית בארה"ב.  מטעם משרד החוץ/חקלאות. בתמונה רואים אותי עושה התעמלות מול הטלוויזיה, בתמונה לבשתי בגדים קלים ונוחים, אשר כללו מכנסים קצרים וחולצה קצרה  לבנה. התמונה צולמה בחדר השינה בבית בסאן בניטו טקסס ארה"ב, עירה חקלאית בגבול טקסס  מקסיקו. אחרי שהילדים הלכו לבית הספר, הייתי עושה התעמלות. באותם ימים ירדו גשמים רבים ולכן לא יכולתי להתעמל מחוץ לבית, והמים בבריכה היו קרים, לכן התעמלתי בחדר מול הטלוויזיה, כשאני נעזרת בתוכניות כושר באנגלית אשר היו מאד פופולריות באותה תקופה.

הזווית האישית

לביא: היה לי כיף שסבתא סיפרה לי דברים שלא ידעתי, ועכשיו אני יודע אותם. נהנתי מאוד לבלות עם סבתא ולהכיר אותה יותר טוב.

סבתא מירי: נהנתי מהמפגשים, שמחתי להכיר את המורה והחברים שלך. היה לי מעניין לשמוע סיפורים של אחרים. מרגישה שהתכנית אפשרה לי לחזק את הקשר אתך.

מילון

פנסיה
פנסיית זקנה - פנסיה המשולמת לזכאים החל בהגיעם לגיל מסוים ולכל חייהם. בדרך כלל, גיל הזכאות לפנסיה הוא גיל הפרישה (גיל הפרישה שהיה נהוג בישראל מראשיתה עד שנת 2004 הוא 65 שנה לגברים ו-60 שנה לנשים. על פי חוק גיל פרישה הועלה גיל זה בהדרגה ל-67 שנה לגברים ו-62 שנה לנשים).(ויקיפדיה)

ציטוטים

”החלום שלי היה להגיע לפנסיה לראות את משפחתי יחד איתי ולצידי“

הקשר הרב דורי