מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבא ישעיהו מדג'ינסקי

חטיבת יד גיורא, הרצליה
פעילות כללית במסגרת התכנית
ילדותו של סבא

קוראים לי ישעיהו על שם סבא שלי והכינוי שלי הוא שייקה, בגלל שככה המשפחה קראה לי. שם המשפחה שלי מקורי ופירוש השם משפחה הוא דבש. נולדתי בישראל בתאריך 31 לינואר 1940 בעיר תל אביב, אני נוהג לציין את יום הולדתי. אני הבן הצעיר ויש לי אחות שגדולה ממני בשבע שנים, ההורים לא נתנו לאף אחד יחס מיוחד.

האירוע המיוחד מהילדות שלי הוא לפני קום המדינה, כששלטו בארץ הבריטים ויום אחד הכריזו על עוצר. אבא שלי ואני הגענו מרמת גן הביתה ועצרו אותנו במשטרה שהייתה קרובה לבית שלנו, אבל בגלל שהכירו אותנו שחררו אותנו.

גדלתי בדירת שני חדרים בה חיינו המשפחה שלי ועוד משפחה, כך שהיינו שמונה נפשות בדירת שני חדרים. לאחר מספר שנים המשפחה השנייה עברה דירה אז נשארנו ארבע נפשות בדירת שני חדרים. את המזון היינו קונים במכולת כי לא היה סופר, בעל המכולת היה רושם את סכום הקנייה במחברת ובסוף השבוע שילמנו לו. זכור לי שקנו לי סירה מפח ושיחקתי אתה באמבטיה, את הסירה קנו לי הוריי והייתה אצלי הרבה שנים. אהבתי לשחק כדורגל. בכל בניין הייתה חצר שבה כל הילדים שיחקו. בחצר שלנו היו עצים והיינו מטפסים עליהם ושם נהגנו לשחק, כל הילדים היו לבושים מכנסי התעמלות ו t-shirt. כשגדלנו והנעליים היו קטנות היו חותכים את החלק הקדמי כדי שהאצבעות יהיו חופשיות. אנחנו גם היינו מטפסים על העצים וזורקים על אנשים בלוני מים.

הייתי בגן ילדים בתל אביב ואני זוכר מהגן שלא אהבתי בננות. למדתי בבית הספר היסודי בילו, רכבתי על אופניים לבית ספר. למדתי בבית הספר התיכון שבח ארבע שנים והיו לי הרבה חברים. אני זוכר את הבר מצווה כאירוע משמח. אירוע עצוב שזכור לי שחברים נהרגו במלחמה.

בצבא שירתי בחיל שריוןן. לאחר השירות הצבאי חתמתי קבע לעוד שבע שנים וזה היה מקום עבודתי הראשון. נהניתי מאוד. לאחר מכן עברתי לעבוד בחברת דן תחבורה ציבורית. הייתי גם מורה לנהיגה.

בתור ילד אני חוויתי את מלחמת השחרור וכשגדלתי השתתפתי במלחמת סיני, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון הראשונה. מלחמת ששת הימים הייתה מהירה וניצחנו בשישה ימים. מלחמת ההתשה הייתה ארוכה ומתישה ומלחמת יום כיפור התחילה ביום כיפור, כשלא היינו מוכנים. זו הייתה מלחמה שהתחילה בהתגוננות והפכה להתקפה.

משפחה

יש לי שלושה ילדים ותשעה נכדים. מתוכם שני ילדים ושישה נכדים גרים בארץ. וילדה אחת ושלוש נכדות גרות בארצות הברית. הנכדים והילדים מבקרים בתדירות גבוהה. בימי שישי אנחנו עורכים קידוש ואת החגים אנחנו חוגגים עם המשפחה. הולדת ילדיי ונכדיי עבורי זה היה אירוע מכונן. הרביתי לנסוע ולטייל בחוץ לארץ. ביקרתי באירופה, בסין, בארצות הברית בביקור משפחתי וטיול.

בתחום החברתי, יש לנו קבוצת "פרלמנט" אנו נוהגים להיפגש כדי לפתור את בעיות על העולם.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בחטיבת הביניים יד גיורא בהרצליה, התשפ"א.

מילון

פרלמנט
בֵּית הַנִּבְחָרִים, הַנְּצִיגוּת הַמְּחוֹקֶקֶת הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל הָעָם בִּמְדִינוֹת דֵּמוֹקְרָטִיּוֹת

ציטוטים

”בעל המכולת היה רושם את סכום הקנייה במחברת ובסוף השבוע שילמנו לו“

”יש לנו קבוצת "פרלמנט" של חברים, אנו נוהגים להיפגש כדי לפתור את בעיות על העולם“

הקשר הרב דורי