מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבא יעקב הלוי

תוכנית הקשר הרב דורי
מפגש בבית הספר
מתורכיה ל ארץ ישראל

סבא יעקב הלוי נולד ב 19 באפריל 1940 בתורכיה.

כשהוריו של סבא יעקב החליטו לעלות ארצה, הם הודיעו למורה שהם עולים לארץ ישראל. מאותו היום הילדים בכיתה התחילו לזרוק עליו ועל חבר שלו אבנים, והמורה העניש אותו בלי שום סיבה.

הם הפליגו עם אוניית פליטים לאיסטנבול, וגרו עם הדוד של סבא, במשך חצי שנה עד שהאוניה הגיעה. משם היו אמורים להגיע לסין. באחד הימים בעת שהספינה הפליגה ירד ברד בגודל של ביצי יונים. היו גלים גבוהים בגובה של עשרה מטרים, שטלטלו את הספינה וגרמו למבוגרים להקיא. הם שילמו לנהג  הספינה כדי לעשות עצירה בחיפה, ושהגיעו נתנו להם תפוז וכריך עם ריבה. כשהגיעו לארץ, הם התיישבו במחנה עולים בפרדס חנה.

בילדותו סבא נהג לאסוף אבק שריפה מבסיס בריטי לשעבר, ולפוצץ את אבק השריפה בבקבוק זכוכית.

יום אחד סבא יעקב וחבר שלו נכנסו לפרדס עמוס בתפוזים, ואף אחד לא היה שם, אז הם מלאו שק בתפוזים וכשהם ניסו לברוח מישהו חשב שהם לא מבינים טורקית וקילל אותם בטורקית. סבא וחברו קיללו בחזרה וזה הצחיק את השומר אז הוא נתן להם ללכת.

לאחר כמה שנים בארץ הם חסכו מספיק כסף כדי לקנות בית. בגינת הבית היה עץ תות, ובהפסקות של ביה״ס השכונתי, הילדים היו קוטפים תותים בלי רשות.

בצבא סבא היה בחייל הקשר בגולני, ובקרב הוא שמע מטוס אויב ודיווח למפקד שלו. המפקד אמר לחייליו לחפש מטוס, ולבסוף היו מטוסים אויב רבים שסבא יעקב שמע. כשהשתחרר מהצבא הוא סחר לעצמו דירה, ולאחר כמה חודשים פגש את סבתא, הם התחתנו ונולדו להם אבי ודודתי.

כשסבא וסבתא עברו לבית שהם גרים בו היום ,לסבא היה התקף לב והוא והיה בבית חולים במשך שלושה ימים, וכשחזר המעלית לא עבדה, אז סבא היה צריך לעלות שבע קומות ברגל.

בשנת 1960 סבא צייר ציור של ילדה קטנה על מדרגות, וב1975 כשדודה שלי כבר לא הייתה תינוקת היא ישבה על המדרגות, וזה נראה כמעת אותו הדבר. כשאבא שלי נולד סבא צייר אותו וב2011 אבא שלי צילם אותי, וזה גם נראה אותו דבר.

בשנות התשעים סבא שלי הכין ספר של ההיסטוריה המשפחתית מ1850 עד היום. סבא היום בן שמונים ושלוש ויש לו ספר משפחתי על ההיסטוריה של המשפחה שלי, על הגיסים שלו ושל סבא רבא.

הספר מתעד את כולם במשפחה משנת 1850, עוד לפני מלחמת האזרחים האמריקאית ב1861. לפני שהתחלנו את העבודה בתוכנית הקשר הרב דורי, לא חשבתי שההיסטוריה המשפחתית שלי כזו מרתקת, והיום אני חושב אחרת.

הזווית האישית

סבא יעקב בלוי ונכדו אריאל לקחו חלק בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר אורט פסגות בכרמיאל בתשפ"ג – 2023

מילון

אבק שריפה
אבק השרפה הוא חומר בעירה שהומצא, ככל הנראה, על ידי הסינים במאה ה-9. עם זאת, קיימים אזכורים לשימוש בחומר דמוי אבק שרפה בתקופות מוקדמות יותר. האזכור הראשון ביותר לאבק שרפה הופיע בשנת 142 לספירה על ידי האלכימאי הסיני וויי בוייאנג, שכתב על חומר עם תכונותיו של אבק שרפה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנות התשעים סבא שלי הכין ספר של ההיסטוריה המשפחתית מ1850 עד היום. סבא היום בן שמונים ושלוש ויש לו ספר משפחתי על ההיסטוריה של המשפחה שלי, על הגיסים שלו ושל סבא רבא.“

הקשר הרב דורי