מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים שלי בישראל – אינה גיטלוביץ

אני וסבתא במפגש
סבתי בגיל 19
כולל מתכון לעוגה "הנסיך העני"

שמי איה קזקוב, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, אינה גיטלוביץ.

סבתי מספרת: " בילדותי בזמני הפנוי הייתי קוראת, הייתי בחוג ריקוד, בחוג התעמלות אמנותית. אחרי זמן מה הפסקתי ורקדתי בלהקה ואחרי זה הייתי בחוג ג'ודו. שם בית הספר שלי היה בית הספר העירוני מספר 60 של העיר מינסק. לבתי ספר בתקופתי לא היו שמות, אלא מספרים. המקצועות שלמדתי בבית הספר היו רוסית, בלארוסית, אנגלית, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעים, מבוא למחשבים, מלאכה, היסטוריה, גאוגרפיה ועוד. מכולם אהבתי את המקצועות מתמטיקה, פיזיקה ומבוא למחשבים. המקצועות שפחות אהבתי היו היסטוריה, מדעים ואנגלית. עם רוב המורים שלי הקשר היה בסדר. המשמעת הייתה חזקה. התלבושת האחידה הייתה שמלה חומה לבנות עם סינר שחור ליום-יום ולבן לחגים, בנים לבשו חליפה כחולה. המורה שאני זוכרת הכי הרבה היא המורה לרוסית, היא הייתה יהודיה וגם אני. אך תמיד במבחנים הייתה מורידה לי את הציון רק בגלל שלא רצתה שיראו שהיא תומכת ביהודים. בבית הספר שלנו היה חדר אוכל. המאכל האהוב עליי מתקופת הילדות הוא כיסונים (ביתיים).

משנות העשרים שלי אני זוכרת שההשירים הנפוצים באותה התקופה היו זוהר ארגוב "פרח שלי הו פרח" ועוד. הריקודים באותה תקופה היו למבדה, מקרנה וטכנו. הלהקות האהובות עליי היו ביטלס,"משינה ורמני" (מכונת הזמן) ומדונה. נהגנו לרקוד במועדונים ומסיבות בעיקר. כדי להעסיק את עצמנו קראנו ספרים, סיפרנו בדיחות, שיחקנו משחקי קופסה. האמצעים הטכנולוגיים היו טלפון, לא היו לנו טלפונם ניידים.

אהבה ומשפחה

באותה תקופה הכירו דרך פעילויות, לימודים, צבא ודרך משפחה. נהגו לחזר בעזרת מתנות סמליות והזמנות למפגשים.

במשפחה, בקשר בין הילדים להורים, הייתה פתיחות עם משמעת והיה אפשר לדבר כמעט על הכל. דברים שהיינו עושים ביחד כמשפחה הם משחקים, שיחות ועוד.

לא הכרנו את בן הזוג בשידוך במקרה שלי. את בעלי הכרתי כי היו לנו קרובי משפחה רחוקים משותפים, הלכנו לאירוע ובעלי ראה אותי ומשם התאהבנו אחד בשני.

מתכון משפחתי: "הנסיך העני" – עוגה

בצק

3 כפות קקאו

3 ביצים

כוס סוכר

את הרכיבים לעיל לשים בקערה, לערבב ולהקציף.

להוסיף כפית סודה

לשפוך כפית חומץ

200 גרם שמנת חמוצה

כוס וחצי קמח

לערבב היטב, לאפות 30-20 דקות בתנור שחומם מראש ל180 מעלות צלסיוס. אחרי שהעוגה מוכנה לתת לעוגה להתקרר ולחתוך לשלושה חלקים לרוחב (לייצר שכבות).

קרם

להתחיל להקציף 3 חלבונים, להוסיף לאט-לאט  3/4 כוס סוכר עד קבלת קצף יציב חלק ומבריק.

ציפוי

חצי כוס סוכר, חצי כוס חלב, 2 כפות קקאו, כף קמח ו50 גרם חמאה, לערבב עד הסמכה. להרכיב את העוגה עם ציפוי וקרם.

הזוית האישית

איה המתעדת: למדתי שהחיים שהיו לאנשים בעבר היו יותר קשים מחיי ואני מעריכה כעת יותר  את הדברים שיש לי.

מילון

זיחה
לזוז

ציטוטים

”אימא תמיד צודקת“

הקשר הרב דורי