מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים כיהודיה באזרבייג'ן – מרל רבייב

אני וסבתא בבולגריה
סבתא כשהייתה צעירה
המסע של סבתא לישראל וההתאקלמות

שמי אוולין רבייב, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי מרל, יחד אנו מביאות סיפור מחייה של סבתא ומתעדות אותו במאגר המורשת.

לפני 65 שנה, בעיר קרסנאיה סלובודה שבקובה באזרבייג'ן נולדה במשפחת פינחסוב ילדה בשם מרל (תרגום לעברית של השם הוא: האיילה אצילית).

סבתא מרל גדלה בבית פרטי בין קומתיים במשפחה מרובת ילדים. בבית היו חמישה חדרים ואימא בישלה במטבח בקומה ראשונה, כולם התקלחו בקומה הראשונה בחדר אמבטיה, כיבסו בגדים בחצר ושם גם תלו את הכביסה. הם שיחקו בחצר ולפעמים בחדרי השינה, הם היו גרים בשכונה יהודית בקרבת בית הספר ובקרבת בית הכנסת, ביישוב שלהם לא היה ים.

לסבתא מרל היו הורים ושמם טלחום ושריה, יש לה שני אחים ושמם סשה ויעקב. כמו כן יש לה ארבע אחיות שמותיהן: מיכל, פרידה, ג'יירן ורייחן. לצערי ג'יירן נפטרה בשנה שעברה. אבא היה מורה למתמטיקה ומנהל בית הספר ואימא הייתה עקרת בית. אבא היה איש חכם, קצת קשוח, רודף צדק ומוסרי, ואימא הייתה טובת לב, דואגת, אכפתית ואישה שמסתכלת על כל דבר בחצי הכוס המלאה.

אימא הייתה אישה נמוכה עם שיער שחור וקצת מלאה, ואבא גבוה ורזה. בבית אכלו אוכל רגיל כל יום ובשבתות וחגים היו מכינים אוכל כשר, חלות ומנות ממטבח יהודי קווקז. יהודים נפגשו בבתי הכנסת, בחתונות ובר/בת מצוות.

מרל למדה בבית הספר שבו אבא שלה היה מנהל ושימש גם כאחד מהמורים. היא הייתה תלמידה מצטיינת מאוד שאהבה מתמטיקה ופיזיקה. היא השתתפה בחוג שחמט ואף זכתה במקום ראשון בתחרות ארצית. בבית הספר הייתה להם תלבושת אחידה: שמלה חומה וסינר לבן. הם היו יוצאים הרבה לתיאטרון, למוזיאונים ולהצגות. בבית הספר היה קפיטריה, סבתא אהבה מאפה שנקרא "לשון".

בשנות העשרים שלה היא הייתה כבר נשואה ואימא לשלושה ילדים. היא מספרת שבתקופה ההיא הייתה מאוד פופולרית זמרת בשם אלה פוגצ'ובה, כמו גם סופיה רוטרו, לב לשינקו, ולרי לאונטייב. לסבתא וסבא היו תקליטים שלהם ולפעמים הם היו הולכים לדיסקו, בתקופתם גם היה רדיו והייתה להם טלוויזיה.

בתקופה של סבתא, כשהייתה צעירה, לא היה נהוג לייצר אינטימיות. אם היו מתאהבים בבית הספר או באוניברסיטה, ההורים היו הולכים לבקש את ידה של הבחורה או היו מתחתנים בשידוך ואז היה מתקיים טקס האירוסין.

סבתא הכירה את בעלה בגיל קטן משום שהם בני דודים, בעלה אמר שהוא רצה להתחתן רק איתה. ההורים שלו באו לבקש ידיה ובשנת 1976 הם התחתנו. יש לה שלושה ילדים: רומן – בן 44, נהג מונית, יש לו שני ילדים, רובי – בן 43, טבח, יש לו שני ילדים, רינה – בת 41, מנהלת חשבונות, יש לה שלושה ילדים. עכשיו כולם גרים בישראל, בעיר נתניה.

סבתא מרל עלתה לישראל בשנת 1991 כי הם רצו לגור בארץ ישראל, בבית לכל היהודים. הם הגיעו לארץ במטוס מבאקו, הם הגיעו לעיר נתניה והחליטו לגור שם. בהתחלה גרו בשכירות ולאחר מכן רכשו דירה. הילדים הלכו ללמוד בבתי הספר והם (סבא וסבתא) למדו באולפן. בהתחלה היה להם קשה להבין את האחרים ולאחר זמן רב, השתלבו בהצלחה. הקליטה שלהם הייתה יחסית טובה.

חפץ מיוחד העובר במשפחה

בשנת 2017 סבתא קיבלה טבעת אירוסין שבעבר הייתה שייכת לאימא שלה, היא קיבלה אותה בירושה, לאחר שאימא שלה נפטרה. הטבעת בת 83 והיא שומרת עליה כבר חמש שנים.

הזוית האישית

אוולין: מאוד התרשמתי מהסיפור של סבתא שלי משום שהתקופה בה סבתא שלי גדלה הייתה שונה מהתקופה בה אני גדלתי, היה מאוד מסקרן לשמוע על הסיפור של סבתא ולגלות שלא היה להם מחשבים ואינטרנט, אלא היה רק ערוץ אחד בטלוויזיה.

מילון

עקרת בית
אישה העובדת במשק ביתה, ואינה מועסקת, כשכירה או כעצמאית, מחוץ לו.

ציטוטים

”סבתא הייתה תלמידה מצטיינת שאהבה מאוד מתמטיקה ופיזיקה“

הקשר הרב דורי