מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים הנצחיים של סבא הרי לייבוביץ

ליהיא וסבא לפני כמה שנים
סבא הרי וסבתא פאולה ביום חתונתם
לא לתת לדבר לעצור את שמחת החיים

שלום, אני הרי ליבוביץ, נולדתי בתאריך 28.2.1939 בעיר בוקרשט, שהיא עיר הבירה של רומניה. בגיל 20 עליתי לארץ יחד עם משפחתי (אבא, אימא ואחי) שנת העלייה שלי היא 1959.

כשעלינו קיבלנו בית בקריית גת, בדירה בבית הייתה רצפת בטון בלי דלתות פנימיות, שירותים בחוץ. את כל הריהוט קיבלנו מהסוכנות: שולחן, שני כסאות, שתי מיטות ברזל (היינו ארבע נפשות). נתנו לנו לעבוד בעבודת דחק שבועיים בחודש. מהות העבודה הייתה לגרד את האדמה כדי להוציא קוצים, העבודה הייתה מאוד משעממת, קשה וללא עתיד, אך שמחנו בכל זאת, כי הייתה פרנסה.

אחד מהימים המאושרים בחיי היה היום בו הודיעו לנו על קבלת אישור ליציאה מרומניה ועלייה לישראל עם כל המשפחה. דבר נוסף שמשמח אותי שבגיל שלי אני עדיין עובד, סימן שאני רוצה להיות צעיר לנצח. להורים שלי היה חלום כל החיים להגיע לארץ ישראל, לאחר הרבה נסיונות וסירובי עלייה הם זכו להגשים את החלום ועלו לארץ, כאמור.

למדתי בבית ספר יסודי ובבית ספר טכני ברומניה, השלמתי חלק מהלימודים בארץ, המקצועות האהובים עליי בבית הספר היו כימיה ופיזיקה.

עם התגייסותי לצבא, לאחר תקופת הטירונות הוצבתי כמשרת טכני במטה בתל אביב, מחלקת בינוי. אחרי שהשתחררתי שירתי במילואים ביחידות בינוי יחידות בחיל האוויר ושמחתי לשרת. הפרק העצוב במילואים היה ביום הולדת 50 שלי, אז הודיעו לי שאני מפסיק להיות מילואימניק.

החלום שלי הוא להגיע לקרנבל בברזיל, חלום זה מלווה אותי מגיל צעיר מאוד. מתוך חלק מהחלומות, התגשם החלום המרכזי לעבוד במקצוע בניין (בכל מה שקשור) במשך כל חיי. חלומות ילדות שלא התגשמו וזנחתי אותם במשך החיים היו טיסה לירח, גילוי כוכב חדש, גילוי משהו משמעותי בחיים אשר היה מביא אותי לקבלת פרס נובל. חלום שלא הגשמתי הוא להיות ספורטאי ולהגיע לברזיל, חלומות אלו לא התגשמו מפני שאי אפשר להגשים כל כך הרבה חלומות ולכן חלק נשארו בדרך.

החלום המשותף שלנו (של ליהיא הנכדה המתעדת וסבא), הוא שסבא יגיע לחתונה שלי. חלום זה כרוך בעובדה שיום החתונה הוא דבר מאוד חשוב ובגלל זה יהיה חשוב שסבא יעמוד לצידי ביום זה. יחד עם זאת, סבא הדגיש שאפילו אם החלום לא יתגשם בגלל הגיל והזמן, זה לא יעצור את שמחת החיים שלי והמשך חיים מאושרים לנצח. המחשבה לחלום הזה יביא אותי בהמשך לימי אושר וציפייה להגשמת החלום.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית התקיימה בבית הספר חוב"ב בבני ציון, תשפ"ג 2023, בהנחיית המורה המובילה ניבה שניאור.

מילון

מילואיניק
אדם שמשרת במילואים

הקרנבל הברזילאי
הקרנבל הברזילאי (בפורטוגזית: Carnaval do Brasil) הוא חג בן ארבעה ימים בברזיל, המתחיל כל שנה חמישים יום לפני חג הפסחא. הקרנבל הברזילאי התפתח במהלך המאה ה-19 והמאה ה-20 כחגיגה עממית לאומית, וקיבל במהלך הזמן אופי ייחודי שהתרחק במידה מסוימת מהחג המקורי, ולמעשה החג מרכז חלק מהתרבות הברזילאית ומאחד אותה במסגרת זמן הקרנבל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא לתת לדברים לעצור את שמחת החיים“

”העבודה הייתה מאוד משעממת, קשה וללא עתיד, אך שמחנו בכל זאת, כי הייתה פרנסה“

הקשר הרב דורי