מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רודריקה עולה מרומניה לישראל

תמונה שלי ושל סבתא שלי בבת מצווה שלי
תמונה של סבתא שלי בתור תינוקת
סיפורים שסבתא ספרה לי על ילדותה ברומניה ועל חייה בישראל לאחר שעלתה

שמי דניאל מאיר, השתתפתי עם סבתא שלי בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי רודריקה מאיר. סבתא רודריקה נולדה ברומניה בשנת 1949, לבית משפחת פרוכטניס. היא נולדה בעיר בוטושאן.

רקע

בוטושאן הייתה עיר הבירה של מחוז בוטושאן בצפון מזרח רומניה. בבוטושאן הייתה הקהילה היהודית השנייה בגודלה והחשובה ביותר במולדובה. בעיר הייתה קהילה יהודית וגם קהילה גדולה של חסידות בוצ'צ'ה-בוטושאן. היו בעיר עשרות של בתי כנסת לתושבי הקהילה היהודית, היום נשאר רק בית כנסת פעיל אחד. בתקופת השואה סבלו היהודים בעיר זאת מאוד. במקום הוקם גטו הידוע בשמו גטו בוטושאן.

סבתא שלי רודיקה מאיר, נולדה ברומניה בשנת 1949, אחרי מלחמת העולם השנייה. היא הייתה בת יחידה וגדלה שם כבת יחידה. ילדותה וימי נעוריה עברו עליה ברומניה בעיר בוטושאן שם הייתה עד גיל 21.

סבתא סיפרה שהם היו משפחה מסורתית ולמרות הקשיים והמגבלות הם תמיד הקפידו לחגוג את כל החגים היהודיים והלכו לבית הכנסת, היו בבוטושאן בתי כנסת רבים. הם היו שומרים כשרות בפסח וחגגו עם כל המנהגים והכינו את המאכלים המסורתיים בכל חג.

תמונת ילדות של סבתי מרומניה עם אימא שלה

תמונה 1

העלייה לישראל

בשנת 1970 עלתה סבתא רודריקה למדינת ישראל יחד עם הוריה והם  עברו לגור בעיר בת ים. אחרי תקופת הסתגלות לשפה העברית ולמנהגים בארץ, סבתא החלה ללמוד בטכניון. היא גרה אז במעונות הסטודנטים. סבתא סיפרה שהלימודים היו מאוד קשים עבורה, בעיקר בגלל שלא ידעה לדבר את השפה העברית בצורה טובה.

למרות הקשיים, קשיי השפה סבתא הייתה חרוצה וסיימה לימודיה בטכניון בהצלחה רבה. עם סיום לימודיה, זכתה בתפקיד טוב, היא התחילה לעבוד במשרד הביטחון, שם עבדה כל השנים עד שיצאה לגמלאות.

סבתא הכירה בארץ את סבא שלי, הם התחתנו, גרו בראשון לציון. במהלך השנים נולדו להם שלושה ילדים: אבא שלי הבכור ושתי אחיותיו. היום יש להם שמונה נכדים.

אני עם סבי וסבתי בחגיגת הבת מצווה שלי

תמונה 2

הזוית האישית

דניאל: היה לי מאוד מעניין ומהנה ללמוד על העבר של סבתא שלי, ולשמוע על דברים מיוחדים ושונים שלא יכולים לקרות בארץ בזמן הזה. כשישבנו על העבודה הרגשתי שהתקרבתי לסבתא היה מאוד כיף ומצחיק.

עצת הזהב של סבתא רודריקה: להשקיע בלימודים.

מילון

ממליגה
מאכל רומני שעשוי מקמח תירס

גטו בוטושאן
כאשר הצבא הסובייטי התקרב לעיר באפריל 1944, המצב בבוטושאן הפך לאנרכיה מוחלטת, כאשר עריקים מהצבא הגרמני והרומני הטילו טרור על תושבי העיר. הקהילה היהודית קיבלה על עצמה את תפקידי העירייה, הקימה משמר אזרחי ודאגה להמשך קיומם של בית החולים הממשלתי ומושב הזקנים בעיר. משלחת הקהילה היהודית העבירה את השליטה בעיר לכוחות הסובייטים ב־7 באפריל 1945, לאחר שנכנסו לעיר. יהודים מונו לתפקידי ציבור, אך המפקד הסובייטי הזהיר אותם שלא יהפכו את העיר ל"רפובליקה יהודית". האוכלוסייה המקומית והיהודים סבלו מהסובייטים יותר מאשר מהגרמנים. הסובייטים גנבו כל אשר הזדמן לידם ואנסו נשים, על כן הנשים הסתגרו בבתיהן. הסובייטים שהו בעיר כחצי שנה עד ההתקפה הגדולה על הגרמנים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכי חשוב להשקיע בלימודים“

הקשר הרב דורי