מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בצל השואה – מיקי וינקלר

גבע וסבתא מיקי
תמונת מחזור של סבתא מכיתה ג'
סבתא רבתא צינה מכרה סופגניות לגרמנים בשואה

שמי גבע, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, מיקי וינקלר. בעזרתה של סבתא אני מתעד את חיי הוריה, צבי (הרמן) וצינה וינקלר. הם עלו לישראל מרומניה, מן העיר פיאטרה ניאמץ.

סבא רבא צבי (הרמן)

בשנת 1940 החלה השואה, הגרמנים פלשו לרומניה. ליהודים אסור היה ברומניה להחזיק רכוש, ולכן היהודים מסר את בתיהם ואת העסקים שהיו להם, הם נאלצו למסור אותם לגויים. צבי בן ה-15 התנדב ללכת למחנה עבודה במקום אביו. כאשר הגיע למחנה העבודה ראה שם קרוב ל-1500 אנשים בגיליאים שונים. במחנה העבודה היו שלושים ביתנים. הביתנים היו קטנים מאוד, בכל ביתן גרו כ- 40 עד 50 איש, ללא שירותים. את הצרכים עשו בדלי. במחנה העבודה חצבו אבנים במחצבה, ואסור היה לעובדים לדבר אחד עם השני. יום אחד סבא רבא דיבר עם חבר, והגרמני ראה אותו והיכה אותו בראשו ובאוזנו, וכך איבד סבא רבא את השמיעה.

סבתא רבתה צינה

הוריה של סבתא רבתא צינה נאלצו להחזיר את הבית ופאב שהיה להם לגויים, כי זה היה החוק של הגרמנים. המשפחה של סבתא צינה הייתה צריכה להתפרנס, ולכן שלחו ילדה בת 12 לתחנת הרכבת למכור סופגניות לגרמנים. לא תמיד החיילים הגרמנים שילמו על הסופגניות, חלקם שילמו. יום אחד אחד הגרמנים לקח לה עשר סופגניות ולא שילם לה. סבתא רבתא צינה התרגזה על המעשה וצעקה על החייל הגרמני. החייל הגרמני רץ אחריה, אך היא הייתה קלת רגליים ורצה יותר מהר ממנו, נכנסה למרתף יינות והתחבאה בתוך חבית ריקה. החייל דפק בחביות אבל היא לא יצאה מהחבית. היא חיכתה בחבית במשך שש שעות עד שירד הלילה, ואז חזרה. מאותו מקרה, אימא שלה לא נתנה לה ללכת למכור סופגניות.

סבתא מיקי – ילדות

תקופת הילדות של סבתא מיקי הייתה נפלאה. הלימודים בבית הספר יבנאלי בגיל 12 היו טובים. סבתא מיקי מספרת: "לאחר הכנת השיעורים הלכתי לתנועת הנוער העובד והלומד שם העבירו פעולה, היינו הולכים לרקוד בדשא בנים בנות גם ריקודי הורה וגם ריקודי בן לוקח בת.

החתונה של סבתא מיקי

בגיל 17 פגשתי את שמוליק, כאשר למדתי לבגרות. אחרי שנה של היכרות התחתנתי עם שמוליק. לאחר שנתיים נולדה בתנו הבכורה קרן, לאחר שלוש שנים נולד בני גבי ולאחר חמש עשרה שנה נולדה בתי בתאל."

לאחר עשרים שנה של זוגיות שמוליק ומיקי נפרדו.

סיפורו של חפץ

החפץ שסבתא הראתה  לי הוא הטבעת של סבא רבא, שמו היה צבי וינקלר. סבא רבא נתן לסבתא את הטבעת בירושה. הטבעת הזאת נמצאת אצל משפחתנו כבר 80 שנה. היא עשויה מזהב, צורתה אובאלית ויש בתוכה אמייל כחול.

הטבעת של סבא רבא צבי וינקלר

תמונה 1

הזוית האישית

גבע הנכד המתעד: לדעתי היה מאוד כיף בתכנית הקשר הרב דורי, למדתי שהעולם של פעם היה הרבה יותר מגובש ופשוט.

מילון

פיאטרה ניאמץ
פיאטרה ניאמץ היא עיר הררית בעמק הביסטריצה, במחוז ניאמץ שבחבל מולדובה, רומניה. הודות לאיכויות הארכיטקטוניות של העיר, המקום מכונה "פנינת מולדובה". לפני מלחמת העולם השנייה הייתה בעיר קהילה יהודית גדולה ועל כך יעידו 23 בתי כנסת שהיו בעיר. בתקופת השלטון הקומוניסטי נהרסו בתי הכנסת בעיר מלבד בית הכנסת על שם הבעל שם טוב. בית כנסת זה נרשם כמונומנט היסטורי על ידי האקדמיה הרומנית. כיום נותרו בפיאטרה ניאמץ כ-100 יהודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” חשוב להיות סבלנים אחד כלפי השני, עזרה לזולת, אחדות ואחווה, שמירה על ארצנו ושלא יהיו מלחמות“

הקשר הרב דורי