מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בצל המוסד

יהונתן עם סבא בעת כתיבת התיעוד
סבא בצבא
נדודיו של סבא בין מדינות ומקומות בעולם בעקבות עבודתו של אביו

שמי אריה אריאל דה וידס. נולדתי בתאריך 6.6.1957 בתוניס, בירת תוניסיה, בזמן שאבא שלי היה בשליחות של המוסד.

הוריי ילידי פריז, בירת צרפת. אבא שלי הנרי נולד בשנת 1931 להורים שהיגרו מטורקיה, אימא שלי גבריאלה נולדה בשנת 1932 למשפחת בלום שמוצאה מאלזס (חבל ארץ בצפון מזרח צרפת שהיה שייך בעבר לגרמניה). הם התחתנו בשנת 1956 בפריז ומיד אחרי כן עברו בשליחות המוסד למרוקו ולאחר מכן לתוניסיה. בשנת 1959 הם הגיעו לישראל, כך שבעצם אני נחשב כעולה חדש.

ילדות

ילדותי מתחלקת בין ישראל לצרפת ובלגיה, בהתאם לשליחויות של אבי מהמוסד. בין השנים 1959 עד 1962 חייתי בתל אביב ובאמצע גן חובה בשנת 1962 עברנו לגור בפריז, שם למדתי בכיתה א' בבית ספר ישראלי. את כיתות ב'-ד' למדתי בבית ספר יהודי בבריסל, בירת בלגיה. בשנת 1967, מיד אחרי מלחמת ששת הימים חזרתי לארץ ולמדתי בתל אביב בכיתות ה'-ז' ואז שוב עברנו לבריסל שם למדתי בכיתות ח'-י'. אני זוכר שמאוד לא רציתי לחזור לבלגיה ואפילו ביקשתי שישאירו אותי בפנימיה בישראל. בשנת 1973, כחודשיים לפני מלחמת יום כיפור, חזרתי לארץ וסיימתי בית ספר. מלחמת יום כיפור זכורה לי כאירוע מכונן. תלמידי התיכון נרתמו למאמץ המלחמתי. יצאתי השכם בכל בוקר לחלק מוצרי חלב לחנויות מכולת ברחבי העיר. אחר הצהרים חילקתי דואר. פעם בשבוע בימי חמישי בלילה היינו מחלקים לחנויות לחמים וחלות מאחת המאפיות הגדולות.

תקופת הבגרות

בכיתה י"ב התוודעתי לתנועת המחנות העולים והצטרפתי לגרעין שהיה מיועד לקיבוץ משגב-עם במסגרת שירות צבאי בנח"ל. את השירות התחלתי בשל"ת מוקדם, שם הכרתי את תמי. עבדתי במדגה. לקראת סוף תקופת השל"ת שברתי את הקרסול כתוצאה מתאונה במדגה. לקח לי כחצי שנה עד לשיקום מלא של הקרסול. את הטירונות עשיתי בנפרד מחברי לגרעין ועם סיום הטירונות הצטרפתי לחברי בהיאחזות כוכב השחר שבשטחים. עזבתי את הנח"ל והוכשרתי כקצין קשר. שירתי בשריון כקצין קשר בגדוד 77 ברמת הגולן ולאחר מכן כסגן קצין קשר בחטיבה 7. סך הכל שירתי בצבא חמש שנים (שנתיים בקבע).

נישואים ובניית משפחה

בשנת 1981 התחתנתי עם תמי ומיד אחרי החתונה נסענו ללונדון. שנינו עבדנו בשגרירות ישראל בלונדון. חזרנו בשנת 1984 לרחובות ושם נולדה בתנו הבכורה הדס. בשנת 1988 נולד ברחובות רן. ברחובות למדתי כלכלה ובהמשך למדתי בתל אביב שמאות מקרקעין. עם סיום הלימודים עברנו להתגורר במנוף בשנת 1989 וכעבור שנתיים נולד גיל. בשנת 2008 הדס התחתנה עם עמיחי ולהם נולדו שלושה ילדים: יהונתן, נגה ואורי. בשנת 2018 רן התחתן עם מעיין ולהם נולד עידו. בשנת 2021 גיל התחתן עם דפנה ולהם נולדה דרור.

טלאי צהוב השייך למשפחה

הטלאי הצהוב שייך לאבי. הטלאי הצהוב נמצא במשפחתנו מאז שאבי חוייב בענידת הטלאי בשנת 1942 (בזמן מלחמת העולם השנייה). גודל הטלאי הוא 10 ס"מ בערך. הטלאי שימש בזמן מלחמת העולם השניה כסימון היהודים על ידי הנאצים. אבי גדל וחי בפריז במשפחה יהודית מתבוללת. בגיל 11, לאחר שצרפת נכבשה על ידי הנאצים, הוא חוייב בענידת הטלאי הצהוב. אבי היה מופתע, מכיוון שלא ידע שהוא יהודי. עם ענידת הטלאי הצהוב חייו השתנו. זהותו כיהודי התחזקה ובהמשך גם התחבר לרעיון הציונות ועלה לישראל. אני בחרתי בחפץ זה משום שענידת הטלאי הצהוב שינתה את גורל  המשפחה של אבי וצאצאיו וקיבל תפנית לכיוון יהדות ובהמשך לישראליות.

הטלאי הצהוב השייך למשפחה

תמונה 1

הזוית האישית

יהונתן הנכד המתעד: הפעילות הייתה נפלאה וכיפית, היה לי מרתק ללמוד דברים על סבי שלא ידעתי עד שהתחלתי את הפעילות, היה כיף ממש והייתה ואווירה נחמדה עם כל ילדי הכיתה.

מילון

התבוללות
התבוללות היא היטמעות יהודים בקרב הגויים, באמצעות הטמעה תרבותית או נישואי תערובת. ההתבוללות על כל סוגיה אסורה לפי התורה והלכות שונות נועדו למנוע אותה. בשל גודלו של העם היהודי והיותו מושמץ ונרדף לאורך ההיסטוריה, ההתבוללות נתפסת באופן מסורתי כאיום ממשי על המשך קיומו של העם היהודי, התרבות היהודית והאמונה היהודית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עם ענידת הטלאי הצהוב חייו של סבי השתנו. זהותו כיהודי התחזקה ובהמשך גם התחבר לרעיון הציונות ועלה לישראל“

הקשר הרב דורי