מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במעברה – סבא מאיר בהט

סבא מאיר כיום בביתו
סבא מאיר בצעירותו
איך היה לגדול במעברה

שמי לירז, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת במאגר המורשת של התכנית סיפור מחייו של סבא שלי, מאיר בהט. סבא סיפור לי על תקופת המעברות וחייו במעברה.

סבא מספר: "כשהייתי בן חמש, עליתי לארץ ישראל וגרתי במעברה קטנה וצפופה בחצור הגלילית. רציתי לספר לכם איך זה היה לגור במעברה בגיל כזה קטן:

לחיות במעברה זה לא פשוט, לא היה לנו אוכל כל הזמן, כל יום כל משפחה הייתה מקבל תלוש (למזון) לפי מספר הנפשות בבית. לא היו לנו משחקים והיינו צריכים להכין לבד משחקים. לדוגמא: המשחק שנראה לי שרובכם מכירים – ארבעה מקלות  – אנחנו אלו שהמציאו אותו: לקחנו ארבעה מקלות וחשבנו מה אפשר לעשות איתם ואז הגענו לזה.

לא היה לנו חדר לכל אח, היינו עשרה אחים ביחד בחדר אחד. היה לנו בית ספר לכל העולים החדשים שבו למדתי מכיתה א' עד כיתה ה', ואז בכיתה ו' עברנו לגור בחיפה.

בזמן בו גרנו במעברה, היה לאימא שלי מאכל שהיא הייתה מכינה לאירועים מיוחדים, בזמנים של אז – תקופת הצנע והקיצוב במזון, זה לא היה דבר פשוט והיה צריך להשתמש בחוכמה בכל מצרך שקיבלנו מן המכולת תמורת תלושי המזון שניתנו על ידי המדינה. זו הייתה תקופה קשה מאוד בישראל באותו זמן, הגיעו הרבה מאוד עולים, כולם הזדקקו לבית, מזון, בגדים ותרופות, והאמצעים של המדינה הצעירה היו דלים מאוד."

הזוית האישית

לירז הנכדה המתעדת: החוויה התכנית הייתה מעניינת מאוד. הכרתי יותר את סבא שלי והוא אותי, למדתי על עברו ועל השורשים שלי, והיה לנו זמן איכות ביחד.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ “

הקשר הרב דורי