מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במלחמה

סבתא אסתר באירוע משפחתי
סבתא אסתר
מלחמת ששת הימים

השם שלי הוא אסתר סבאג (קירי) נולדתי בשנת 1953 ואני הבת הבכורה של הורי. יש לי  עשרה אחים ואחיות: שש בנות וארבע בנים כולל אותי. כולנו נולדנו בארץ ישראל וגדלנו בעיר אור-עקיבא.

למדתי בבית ספר בעיר שלנו ששמו היה רבי-עקיבא. היה לי חברה מאוד טובה שאיתה גדלתי ולמדתי, ואפילו בקשר איתה עד היום ששמה הוא אביבית אומטה.

בשנת 1967 שהייתי בכיתה ח' פרשתי מבית ספרי מכיוון שאבי חלה והורי היו צריכים עזרה כי היינו עשרה ילדים, אז עזרתי לאמי בבית ואפילו בפרנסת המשפחה עבדתי במפעל שטיחים בכרמל. באותם ימים הילדים היו עוזרים בכלכלת הבית, לא כמו היום שיש חובת לימודים עד כיתה י"ב. אבל קיבלתי את זה באהבה והמשכתי לפרנס.

מלחמת ששת הימים

בשנת 1967 התחילה מלמת ששת הימים שאותה אני זוכרת מכוון שהייתי בת 14. היינו צריכים להיות רוב הזמן במקלטים כי היה מאוד מסוכן בחוץ. אני זוכרת שהיה לנו בעיר בית קולנוע גדול שהיה בשלבי בנייה אז הממשלה הפכה אותו למקלט גדול לכל האנשים שהתגוררו בעיר, מיכוון שלתושבים לא היה מקלטים בבתים. במקלט הזה היינו לנים רוב הזמן.

עד שאבי החליט לבנות לנו מקלט בבית כי הוא ראה שהתחיל להיות מריבות במקלט הגדול ורצה שיהיה לנו מקום רק שלנו. המלחמה ארכה מספר ימים ושם שמחנו על החדשות הטובות של כיבוש הכותל ועל איחוד ירושלים, אבל כאבנו על מות החיילים הרבים.

משפחתי

בשנת 1971, שהייתי בת 18 התחתני עם בעלי ששמו הוא עמוס סבאג שאיתו אני עד היום נשואה. בשנת 1973 נולדה לנו ילדתנו הבכורה ששמה הוא שרית ולאחר מכן נולדו לנו עוד ארבעה ילדים.  יש לנו ארבע בנות ובן אחד. שמחנו להיות משפחה והורים לילדים הטובים. כיום יש לי מהם 13 נכדים שאותם אני אוהבת.

אף פעם לא יצא לי לשרת בצה"ל מכוון שהתחתני שהייתי בת 18. אבל זה היה בשבילי סוג של חלום שנתראה אף לא יתממש אבל בעז"ה אצל נכדיי.

שני הורי כבר לא בחיים אמי נפטרה לפני שלוש שנים בשנת – 2018 ואבי נפטר עקב מחלתו בשנת – 2003. אם זאת אני תמיד זוכרת איזה בית חם היה לנו, תמיד היה אוכל חם ולהכנס להורים של הורי. המשפחתיות והאחווה הזאת חשובה לי גם שתמשיך הלאה לנכדיי.

החג האהוב עליי יותר הוא יום הכיפורים אני תמיד אוהבת את הרגש שיש באותו יום למרות הצום, מכוון שאפשר להגיד את החמלה הרוגע והרבה לקדוש ברוך הוא. אני מתפללת על משפחתי שהקב"ה יגזור עלינו שנה טובה ומבורכת אבל אני מתפללת גם על עם ישראל שיהיה חזק מול האויב הרע שמקיף אותנו.

השנה התפללתי על העולם, כדי שהקורונה תעלם וכל האנשים בעולם יהיו בריאים. ב"ה היום כבר מצאנו חיסון ונחייה לימים בריאים ושמחים.

הזוית האישית

למדנו דברים חדשים ומענינים.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלמה הנערכה בין ישראל לבין מצרים ירדן וסוריה

ציטוטים

”השנה התפללתי על העולם, כדי שהקורונה תעלם וכל האנשים בעולם יהיו בריאים.“

הקשר הרב דורי