מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במכון הביולוגי

סבתי ואני
המשפחה שנספתה. אבא של סבתא במרכז התמונה
סבתא יעל מספרת

סבתא יעל נולדה בשנת 1951 בעיר גדרה להורים קלרה שניצר ילידת בודפשט וישראל וולף יליד צ'כסלובקיה, הם היו ניצולי שואה שעלו לישראל בעלייה בלתי לגאלית. קלרה נכלאה בעתלית והוחזרה לקפריסין. ישראל היה ממקימי המכון לחקר ביולוגי בנס ציונה. היו לה שני אחים: נירה ואמיר, והם התגוררו במכון הביולוגי. משפחה מצומצמת שרובה נספתה בשואה.

סבתא שלי שיחקה עם המדענים וחיות המעבדה. המרגל קלינברג לימד אותה לשחק שחמט. הייתה לה קופה ששמשה כחיית מחמד והיא קראה לה נוגה. סבתא למדה בבית ספר ראשונים, רוב התלמידים היו עולים חדשים ממדינות אירופה, תימן ועיראק. בילדותה הייתה תקופת צנע, מחסור באוכל, את המשחקים הם בנו לבד מארגזים וקרטונים, משחקי הילדות שלה היו: קלאס, קפיצה בחבל, תופסת, מחבואים, חמור חדש, אמת או חובה. כנערה הייתה חברה בתנועת הנוער המכבי הצעיר.

את החגים ציינו: ביום העצמאות רקדנו ברחוב הראשי הורה במעגלים, בן לוקח בת ובת לוקחת בן. פסח ליל סדר נערך כהלכתו, בשבועות התקיימה הבאת ביכורים, פורים כלל תחפושות שנעשו בעבודת יד.

סבתי ואחותה במדי תנועת הנוער מכבי צעיר

תמונה 1

הזוית האישית

מיכאל הנכד המתעד: ביקרתי במכון הביולוגי, איפה שסבתא שלי גדלה. אני ראיתי את הבית שסבתא שלי גרה בו והרבה דברים אחרים. היא סיפרה לי ספורים על מה היה כשהיא גדלה. היא הייתה במכון מגיל 6 עד לגיל 16. אבא שלה (ישראל וולפכגנג) עזר להקים את המכון. אני מאוד נהניתי ואני למדתי הרבה על השורשים שלי. אני זכיתי לביקור הזה בזכות תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

בלתי לגאלי
לא חוקי

המכון למחקר ביולוגי
המכון למחקר ביולוגי בישראל, הוא יחידת סמך של משרד ראש הממשלה בישראל העוסקת במחקר יישומי בתחומי ביולוגיה, מיקרוביולוגיה, כימיה רפואית (אנ'), מדעי הטבע ומדעי הסביבה. המכון הוקם בשנת 1952, ושוכן בנס ציונה. הוא מסונף למשרד ראש הממשלה, ופועל בקשר הדוק עם משרד הביטחון[1] ונודע כגוף שעוסק, בין השאר, בפיתוח אמצעי הגנה מפני נשק ביולוגי ונשק כימי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא שלי שיחקה עם המדענים וחיות המעבדה. המרגל קלינברג לימד אותה לשחק שחמט“

הקשר הרב דורי