מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בבני ברק – נעמי קניג

סבתא נעמי ואני במפגש "חגים ומנהגים" במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
בבני ברק בחצר הבית של סבתא רות
טעימות מילדותה של סבתא

שמי אדוה, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתפת השנה עם סבתי, נעמי קניג, אנו מתעדות סיפור מחייה במאגר המורשת של התכנית.

סבתא נעמי מספרת: “נולדתי בשנת 1955 תשט"ו בבני ברק, ליד רמת גן. הוריי דיברו בגרמנית ובדנית ואני, בשל סקרנותי להבין מה הם אומרים, למדתי את השפות. אני בת בכורה, יש לי שתי אחיות ואח. היה לי קשר מיוחד עם אחותי הקטנה תרצה, הייתי בת שתים עשרה כשהיא נולדה. כשתרצה הייתה בכיתה א' אני כבר שירתי בצבא בנח”ל.

אהבתי מאוד ללכת לפעולות בבני עקיבא, אהבתי לסרוג, היו לי סבא וסבתא בשוויץ ואהבתי לכתוב להם מכתבים. כתבתי בעברית והם למדו את השפה כדי להבין את מה שכתבתי, להרבה חברות שלי לא היו סבא וסבתא בכלל, כי הם נרצחו בשואה. כל כמה שנים הפלגנו באונייה במשך ארבעה ימים לשוויץ כדי לבקר אותם והיינו מבלים איתם את כל החופש הגדול.”

תמונה רב דורית

התמונה צולמה בתאריך 13.10.1978, בתמונה אפשר לראות ארבעה דורות: סבתא אולגה (סבתא של סבתא נעמי), סבתא רות (אימא של סבתא נעמי), סבתא נעמי ועל ברכיה יושבת אביטל, דודה שלי. התמונה צולמה בבני ברק בחצר ביתה של סבתא רות. סבתא אולגה הגיעה לביקור במיוחד משוויץ מבית מגוריה, כדי לראות את הנינה הראשונה שלה, אביטל. בין ביקור לביקור של סבתא אולגה, שלחו לה בדואר הרבה תמונות של כל המשפחה ובעיקר של אביטל כי לא היו אז טלפונים.

ארבעה דורות בתמונה אחת 

תמונה 1

פסח בבני ברק

סבתא מספרת: “בבני ברק יש אווירה מיוחדת מאוד לפני החג. אנשים מביאים את הכלים שלהם להכשרה והגעלה. יש הרבה חביות עם מים רותחים בשכונה, ונערים ואנשים מבוגרים עוזרים להם להטביל את הכלים בחביות. המשפחה שלי התגוררה באותו בניין עם הדודים שלנו. בכל שנה חגגנו את ליל הסדר איתם. הילדים למדו במשך השנים את כל המנגינות מסבא אורי (אבא שלי), כפי ששר אותם בגרמניה ובדנמרק. סבתא רות (אימא שלי), הייתה נרדמת באמצע הסדר כי עבדה קשה מאוד לפני החג. אהבתי מאוד את המאכלים של פסח, את המצות ואת הבגדים החדשים שקנו לנו לכבוד החג. כשהסתיים ליל הסדר, יצאנו לגינה לרקוד בשמחה ועשינו “תחרות” שכונתית מי מסיים את ליל הסדר יותר מאוחר. זה היה חג נהדר”

הזוית האישית

סבתא נעמי: אני שמחה שאדוה בחרה בי מכל הסבים והסבות לבוא למפגשים. היה מעניין ומרגש לחזור ולהיזכר בחוויות הילדות שלי.

הנכדה אדוה: נהניתי מאוד לפגוש את סבתא בבית הספר, ובעיקר מההזדמנות לבלות עם סבתא רק אני והיא, מה שלא קורה הרבה, ולשמוע סיפורים וחוויות מילדותה.

מילון

דנית
דנית היא שפה סקנדינבית המדוברת בפי כ־6 מיליון בני אדם, בעיקר בדנמרק.

הגעלת כלים
הגעלת כלים היא פרוצדורה המתבצעת על מנת להכשיר לשימוש כלי בישול, אפייה ומאכל שנעשה בהם שימוש קודם במאכלים לא כשרים באופן שגרם להיבלעות טעם האיסור בדפנות הכלי. הכשרת כלים נעשית גם לצורך השמשת כלים לבישול חלבי לאחר שבושל בהם בשר ולהפך, או לצורך שימוש בכלים במהלך חג הפסח כשנעשה בהם שימוש קודם במאכלי חמץ. ככלל, ההכשרה נעשית באותו אופן שבו נבלע האיסור בדופני הכלי ("כבולעו כך פולטו").

ציטוטים

”להרבה חברות שלי לא היו סבא וסבתא בכלל, כי הם נרצחו בשואה“

”בבני ברק יש אווירה מיוחדת מאוד לפני החג. אנשים מביאים את הכלים שלהם להכשרה והגעלה. יש הרבה חביות עם מים רותחים בשכונה, ונערים ואנשים מבוגרים עוזרים להם להטביל את הכלים בחביות“

הקשר הרב דורי