מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים אחרי העלייה לארץ – אסתר אלקיים

תמונה משפחתית מבת המצווה של אחותי
סבתא אסתר באירוע משפחתי
חנות הירקות שאישר בן גוריון

שמי יהב אלקיים, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי מצד אבא. שמה של סבתא הוא אסתר כהן אלקיים. 

אסתר כהן נולדה בשנת 1954 בארץ מצרים, בעיר קהירהיא נקראה על שם סבתה מצד אביה. בגיל שלוש הם עברו לגור באיטליה ואחרי ארבע שנים, כשהיא הייתה בת 7, הם עשו עלייה לארץ. הסיבה לעלייה לישראל הייתה הגעגועים לסבתא ולדוד שגרו בארץ ישראל.

באותה תקופה ראש הממשלה היה דוד בן גוריון ואבא של סבתא ביקש להיות עצמאי ולקבל חנות ירקות. הוא קיבל תשובה חיובית ונתנו לו לפתוח חנות ירקות בשכונה, וכך התפרנסו. עד היום סבתא וסבא מתגוררים באותו הבית.

סבתי גדלה בקריית מנחם ולמדה בבית ספר של רשת חב"ד, בית ספר דתי. סבתי זוכרת מילדותה שהיא וחברותיה קפצו בחבל, שיחקו מחבואים וקלאס. עוד היא זוכרת את החברות הטובות מהשכונה: סיביה אוחנה, יפה אברג'ל ופנינה יפרח מבית הספר והשכונה.

כשסבתי הייתה בבית ספר היסודי, היא מספרת שהתחוללה מלחמת ששת הימים. סבתא מספרת: "ירדנו כולם מתחת לשולחנות כשהייתה האזעקה, לאחר מכן שיחררו אותנו לבית. באמצע הדרך נשמעה אזעקה, עזבתי את התיק של בית הספר ורצתי לבית מפוחדת, מבוהלת ובוכה. הייתי קמה בלילות מבוהלת ועד היום יש לי פחד מהרעש של האזעקות.

לא שירתי בצבא כי עזרתי להורים שלי להתפרנס והוריי פחדו מכל המלחמות שהיו באותה תקופה. בגיל 28 התחלתי לעבוד בהוצאה לפועל ושנתיים לאחר מכן התחתנתי ונולדו לי ארבעה ילדים. כשהילדה הרביעית שלי נולדה, הפסקתי לעבוד כי טיפלתי בילדיי ורציתי להיות איתם. כיום יש לי שמונה נכדים ואני חיה באושר.  

בעלי היה מנופאי ועד היום הוא עוסק בזה. הכרנו דרך חברים. האירועים המשפחתיים שיש לנו במשפחה הם בריתות, שבתות, ימי הולדת, חגים בת מצוות וחתונות."

סבתי הגשימה את חלומה בכך שהיא הקימה משפחה – בעל, ילדים ונכדים. בעלה הגשים את חלומו בזה שבצבא הוא שירת בגולני, הוא חלם על זה כל חייו.

המסר שסבתי רוצה להעביר: "לדעת לכבד את המבוגר והשונה, ומה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך."

הזוית האישית

יהב הנכד המתעד: נהניתי מאוד לשבת עם סבתא שלי ולהיפגש איתה פנים מול פנים, רק אני והיא. התוכנית איפשרה לסבתא שלי להכיר אותי יותר טוב ולחזק את הקשר בינינו.

מילון

מנופאי
פעיל מנוף שמוסמך לכך מכונה גם מנופאי והוא יכול להציע את השירותים שלו לחברות בענף הבנייה, הלוגיסטיקה, ההובלות, השינוע וכן הלאה.

ציטוטים

”חשוב לדעת לכבד את המבוגר והשונה, ומה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך“

הקשר הרב דורי