מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים אחרי המלחמה – סבתא אסתר מנטל

סבתא ואני
סבתא בצעירותה
סבתא נזכרת בילדות בנתניה

שמי אסתר מנטל ואני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי, רועי חג'ג', המתעד את סיפורי.

נולדתי בשנת 1946. גדלתי כל חיי בעיר נתניה, בשכונת רמת טיומקין, בעיר של אנשי אצ"ל (ארגון צבאי לוחם) ולח"י (לוחמי חירות ישראל). אני יכולה להעיד שבשנת 1948 כל התושבים פה במדינת ישראל סבלו מרעב, כשקמה מדינת ישראל ולאט לאט צמחה המדינה, המצב הלך והשתפר, אבל היו שנים קשות מאוד.

למדתי בבית ספר תחכמוני ולאחר מכן למדתי בבית ספר בר אילן וסמינר תלפיות. עבדתי בהוראה ולימדתי בבית ספר מוריה.

גרנו וגדלנו בבית דובר עברית. היינו אימא, אבא וחמישה אחים. היינו מוקפים דודים ודודות, גרנו בקומונה. בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים שבה נהרג אחי יאיר וכל חיינו השתנו. עברנו סבל ויגון עם כל הזיכרונות. אימא לא השלימה עם המצב.

בילדותי שיחקנו הרבה ברחוב השכונה בתופסת, חמש אבנים, קלאס ועוד. היינו ילדים מאושרים. התחתנתי עם שמואל, סבא של רועי, והבאתי שלוש ילדות. כיום אני סבתא גאה לנכדים שאני מאחלת להם רק בריאות.

סבתא אסתר והנכד רועי במסגרת התיעוד

תמונה 1

הזוית האישית

רועי הנכד המתעד: אני שמח שתיעדתי את סיפורה של סבתי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. את רוב הפרטים הביוגרפיים על סבתא ידעתי, מה שבמיוחד עניין אותי זה תקופת הילדות שלה.

מילון

אצ"ל
ארגון צבאי לוחם (ר"ת). ארגון מחתרתי שהוקם ב-1937. הארגון נשען על רעיונותיו של ז' ז'בוטינסקי. התנגד להבלגה על הפרעות של ערביי ארץ-ישראל ופעל בדרך של התנגדות מזוינת נגד ערבים ובריטים בתקופת המנדט.

ציטוטים

”היינו ילדים מאושרים. התחתנתי עם שמואל, סבא של רועי, והבאתי שלוש ילדות “

הקשר הרב דורי