מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החייל הוותיק של צה"ל

גדי איזנקוט, הרמטכ"ל לשעבר, איתי ועם סבי
סבי נמצא בבסיס בה"ד 1
סיפור שירותו הארוך של סבי בצה"ל

מתוך עיתון- "במחנה" 5/1995

סבא מצד אבא, טאיטו וילאם יצחק, מספר כי את השם וילאם העניקו לו הוריו כך שיתאים לחברה הצרפתית בה חיו ויצחק ע"ש האבא של האמא. סבא נולד ב-13.6.1941 בעיר טוניס שבטוניסיה. סבי הוא בנם של טאיטו שלמה ז"ל, שהיה סוחר במקצועו ומזל טאיטו ז"ל, שהייתה עקרת הבית.

בשנת 1959 בגיל 18, סבא מתגייס לצבא, שירות קצת ארוך מהממוצע 😊 .

סבא שלי הוא החייל בעל הוותק הרב ביותר בצה"ל, הוא השתחרר משירות ביולי 2021. סבא התחיל את דרכו בקורס מ"כים לאחר מכן קורס רבי סמלים ושירות בבה"ד 4 כ-4 שנים.

הוא ממשיך לעשות חיל ועובר בשנת 1964 לשרת בבית הספר לקצינים – בה"ד 1 כרס"ם הבסיס.

עם השנים, סבא עולה בדרגות ובשנת 1991 סבא הופך לרנ"ג (רב נגד) הראשון בצה"ל. במסגרת תפקידו סבא היה אחראי על אלפי טקסים רשמיים וממלכתיים. ביקשתי ממנו לבחור כ מה אירועים שהשפיעו עליו והוא נושא בליבו עד היום. אלו הם בסדר כרונולוגי:

תמונה 1

ביולי 1971 התקיימה "צעדת הולנד" במסגרתה צעדו חיילי צה"ל ברחובות אמסטרדם כשסבא אחראי לצעידה. לכבוד אותה צעדה סבא עיברת את שם משפחתו ל"טהור" וזה נשאר שם המשפחה אותו אנו נושאים היום: טאיטו טהור.

בשנת 1977 בימי ממשלת מנחם בגין באחד מערבי חמישי סבא צפה בטלוויזיה ושם הודיעו כי נשיא מצרים סאדאת מגיע לביקור ראשון בארץ מדובר באירוע היסטורי מאחר וזה היה המנהיג הערבי הראשון שהגיע לביקור בארץ. סבא מספר כי באותו הרגע ידע שזאת המשימה שלו לקבל את פניו וכך היה. סבא והצוערים נסעו לקריה ביום שישי וביצעו הכנות, סבא זוכר את הלחצים שהופעלו עליו לעמוד במשימה בלו"ז הקצר כשהשבת עומדת בפתח. סבא דרש מכל הבכירים שנכחו שיתנו לו את הזמן שלו עם החילים ומשנעשה הדבר הם הגיעו יחד לרמת מצוינות בדיוק כפי שרצה. הטקס היה ממלכתי ומוצלח.

תמונה 2

אירוע נוסף שצרוב בליבו הוא כמובן רצח רבין, ב-4.11.1995 סבא צפה בעצרת השלום בטלוויזיה ובהודעה המצמררת של איתן הבר על רצח ראש הממשלה יצחק רבין. בכאב גדול קיבל את המשימה לאמן את החיילים להלוויה הממלכתית. סבא ביקש שלא להשתתף בשום ישיבה ולהתרכז במשימת הכנת משמר כבוד תלת זרועית (צוערים, פרחי טיס, וחובלים) כך שהטקס יהיה ברמה הטובה ביותר מבחינה מקצועית כראוי לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

סבא היה אחראי שנים רבות על טקס ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל בנוכחות הנשיא, הרמטכ"ל והמשפחות השכולות. סבא דאג למקצועיות ללא פשרות, לכבד את אלו שבזכותם אנו כאן.

סבא חינך והדריך דורות של קצינים בבה"ד 1. בין הקצינים נמנים גם בניו, אבא שלי עופר ויאיר אחיו, סבא דואג להבהיר שלא זכו להנחות ממנו ומהסיפורים שלהם ברור שלא זכו לאף הטבה.

תמונה 3

על סבא שלי אפשר גם לקרוא בויקיפדיה ודמות מיניטורית שלו נמצאת ב"מיני ישראל", קצרה היריעה מלהכיל את פועלו בשירות הקבע.

בשנת 2020 סבא היקר עבר שבץ מוחי, זו הייתה תקופה קשה מאוד עבורנו כמשפחה. סבא שהיה רגיל ללו"ז עמוס, שגרה מלאה באירועים פתאום נאלץ לנוח. עם האירוע סבא החליט על פרישתו. סבא מספר כי הוא מלא געגועים לעשייה אך נושא עימו את החיבוק החם לו זכה בזמן ההחלמה, חיבוק מאנשי הצבא לדורותיהם וביניהם הרמטכ"ל כוכבי. אלו נתנו לו את הכוח להמשיך ולהילחם.

זכורה לו שיחת הטלפון מהרמטכ"ל כוכבי בערב הזיכרון הראשון שבה לא נכח. שיחת עידוד שאותה הוא נושא בליבו.

תמונה 4
סבא זכה לערב פרידה מרשים ב-25.7.2021 וכך סיים בגאווה גדולה את שירותו הצבאי.
ברקוד לסרטון "ציר זמן טאיטו"
תמונה 5

הזוית האישית

מתן: תוכנית הקשר הרב דורי גרמה לי לשמוע מסבא את הסיפורים הרבים ששמעתי מהרבה אנשים שמכירים אותו. זאת היתה הפעם הראשונה שבה הקדשנו זמן איכות לשיח על החיים של סבא, האישיים והמקצועיים. זכיתי לראות את סבא מתרגש מסיפורי העבר, והתרגשתי יחד איתו. אני מאחל לו עוד שנים רבות של עשייה מבורכת בכל אשר יחפוץ והכי חשוב בריאות איתנה. אני מאחל לנו שנמשיך להנות במחיצתו עוד שנים רבות. סבא מאחל לי שכל דבר שאבחר לעשות, אעשה בהנאה ואהבה גדולה.

מילון

"ממני תראו וכן תעשו"
הפסוק שנלקח מספר שופטים הינו פסוק שסבי חקק על מגרש המסדרים בבית הספר לקצינים והוא נר לרגליו. סבא לימד אותי דרך עשייה. כשאני רואה אותו נלחם, בעשייה מתמדת, אני לומד איזה תכונות אני רוצה לאמץ. ולאיזה מבוגר אני רוצה להידמות. אני יודע שאלך בדרך שהיא טובה, טובה לי ולזולת. דרך של עשייה משמעותית, כבוד ואהבה למקצוע בו אבחר.

ציטוטים

”אנשים טובים באמצע הדרך, אנשים טובים מאוד ואיתם אפשר לצעוד“

הקשר הרב דורי