מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החזרת המנורה של סבתא רבתא נחמה אל חיינו

עבודה פרטנית במסגרת התכנית (אילוסטרציה)
עבודה קבוצתית במסגרת התכנית (אילוסטרציה)
חפץ העובר במשפחה בין הדורות

שמי נדב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד חפץ שעובר במשפחתנו מדור לדור, כפי ששמעתי אותו מסבתי, צילה.

החפץ שעובר במשפחה שלנו מדור לדור החפץ הוא מנורה. הכל התחיל לפני הרבה זמן, כשסבתא רבתא רבתא שלי נחמה ואחותה הופרדו במהלך השואה. אחותה של סבתא רבתא נחמה עברה לאמריקה. הן נפגשו בפעם הראשונה לאחר 60 שנה בשנת 1972, כשאחותה הגיעה לראשונה לבקר בישראל.

אחותה של סבתא רבתא רבתא שלי הביאה להם 100 דולר במתנה. סבתא רבתא אמרה לסבא רבא: "בוא נשתמש בכסף ונקנה משהו לבית." אז הם קנו מנורה. כשסבתא רבתא שלי עברה דירה, היא לא רצתה לקחת שום דבר חוץ מהמנורה הזו.

כשסבתא רבתא שלי וסבא רבא שלי נפטרו, דודה ודוד שלי עברו להתגורר בדירה שלהם. כשהם עברו לבית של הסבים הם לא רצו את המנורה, אז סבתא שלי לקחה אותה ואחסנה אותה בארגזים. אמי סיפרה לי שלפני חמש שנים, כשהיינו בתהליך בניית הבית שלנו, הגיע השלב של קניית מנורות. בני משפחתי, שלא הכירו את סיפור המנורה, למדו עליו מסבתי צילה. סבתי שיתפה שאמה – סבתא רבתא שלי – הופיעה בחלומה ואמרה לה: "תשתמשו במנורה".

אמי וסבתי היו נרגשות מאוד מחזרת המנורה לחיי המשפחה. הן לקחו אותה לחנות וביקשו לחדש את המנורה.

המנורה מוצבת בביתי עד היום, ונעביר אותה הלאה לדורות הבאים. אני גאה לדעת את הסיפור מאחורי המנורה של סבתא רבתא נחמה.

הזוית האישית

נדב הנכד המתעד: מאוד נהניתי מהתכנית. ברמה האישית, הסיפור שגיליתי במסגרת התכנית הפתיע אותי מאוד, לא ציפיתי לסיפור כזה מעניין על מנורה שעוברת במשפחתנו במשך הדורות. לולא היינו מספרים סיפורים מדור לדור, לא הייתי יודע כלל על קיום המנורה או ההיסטוריה שלה. אני לוקח מהסיפור את התובנה שיש ערך רגשי לחפצים אישיים, וחשוב להעביר אותם בין הדורות.

מילון

מנורת שבעת הקנים
מנורת שבעת הקנים היא מנורת זהב, שהייתה מוצבת במשכן ומאוחר יותר בבית המקדש, ובה היו כהנים מדליקים ומטיבים את נרותיה מדי ערב. המנורה היא אחד מסמליו של העם היהודי וניצבת בלב סמלה הרשמי של מדינת ישראל. מנורת שבעת הקנים שמשה לאורך הדורות כסמל יהודי וכמוטיב חוזר בייצוגי תרבות ואומנות יהודיים. כך מופיעה המנורה בבתי כנסת, על פרוכות, ויטראזים, פרזולי מתכת בשערים ובגדרות ועוד, וכן במוסדות קהילתיים אחרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא צילה שיתפה שאמה – סבתא רבתא שלי – הופיעה בחלומה ואמרה: "תשתמשו במנורה“

הקשר הרב דורי