מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזמרת מחיפה – "פינה בראש"

סבתא ואני במהלך תיעוד הסיפור
סבתא נילי בת שנתיים.
סבתא שלי נולדה בחיפה, שרה במקהלת העיר וכשהתחתנה עברה לראש פינה.

סיפורה של סבתא נילי פרידמן לבית כץ

סבתא שלי נקראת נילי פרידמן לבית כץ. שמה נילי נבחר על שם  תנועת המחתרת ניל"ינצח ישראל לא ישקר.

סבתא נולדה בתאריך מיוחד יחד עם מדינת ישראל, הן חוגגות יחד כל שנה – 17.05.1948 ז' באייר תש"ח, בחיפה. סבתי היא הבת השנייה במשפחה מבין 4 בנות. סבתא הרגישה מצוין כילדה השנייה במשפחה וקיבלה הרבה חום ואהבה. היא קבלה את החופש לעשות כרצונה ולממש את עצמה, בכל התחומים: שירה, ריקוד, נגינה, ציור, שפות זרות ואהבה לבישול ואפייה אותם למדה במטבחן של הסבתות שלה.

סבתא לקחה חלק במקהלת בית הספר ומקהלת עיריית חיפה והשיר הראשון שלמדה הוא "היום כל כך נאה". סבתא שרה את השיר והקליטו אותו ברדיו. סבתא הייתה הסולנית כשהיית בת 10 עם עוד ילד. גם היום היא נוהגת לשיר את השיר. שיר נוסף שסבתא שרה הוא "מה יפית גני שלי", אותו שרים בשני קולות. במפגש משפחתי סבתא ושלושת האחיות שלה שרות כמקהלה משפחתית. סבתא סיפרה לי על שיר נוסף שהיא אוהבת, בספרדית בשני קולות "רוזרייו רוקדת טנגו".

בילדות של סבתא, היא מספרת, שהיא שיחקה בקלאס, בחמש אבנים, במשחקי כדור, משחקי ספורט, שירה וריקוד וגם דרמה. סבתא שלי הייתה בגן ילדים בשם מרים ברחוב ארלוזורוב בחיפה וקראו לגננת גיסיה. סבתא למדה בבית הספר גאולה בחיפה ובתיכון למדה בבית ספר חקלאי כפר גלים, שם גידלו צאן ובקר.

סבתי נילי בילדותה

תמונה 1

מקום עבודתה הראשון היה מחנה דוד שם הדריכה ילדים עולים חדשים. היא למדה במכללת תל חי אומנות, פיסול, ציור וקרמיקה ארבע שנים. סבתא עסקה בתחום האמנות 20 שנה עד שהיא החליפה מקצוע. כאשר היא שיפצה את ביתה והפכה אותו לחדרי אירוח ומסעדה הנקראת "פינה בראש", במושבה ראש פינה.

קצת היסטוריה על  "פינה בראש" (קישור לאתר האתר)

סיפורו של המקום מתחיל משנת 1875 "יוסף "האפנדי" פרידמן נמנה עם קבוצה של משפחות תושבי צפת אשר חיפשו שטח שיוכלו לעבוד את האדמה ולגדל תוצרת חקלאית" וממשיך לאורך היהסטוריה עד היום. "1992 באחוזת האבן מתגוררים מאיר ונילי פרידמן. מאיר הוא נינו של האפנדי שלימים יזכר כסוחר האתגורים הראשון בישראל וממציא המנדרינה. נילי בת זוגו של מאיר, אשת חקלאי, ציירת ובשלנית מסבה את המבנים החקלאים הנטושים למתחם אירוח. לאחר עבודת שיפוץ ושחזור מתגלים החללים והופכים לחדרי אירוח ומסעדה קטנה המציעה אירוח גלילי מסורתי. נילי למדה משכנותיה את סודות הליקוט והבישול הערבי המקומי והגישה תבשילים מהתנובה המקומית".

תמונה 2

הזוית האישית

עידן: במפגשים עם סבתא נהניתי מאוד ואני מאחל לה עוד שנים רבות ובריאות.

מילון

ניל"י
ניל"י (ראשי התיבות: נצח ישראל לא ישקר, ספר שמואל א', פרק ט"ו, פסוק כ"ט) הוא ארגון מחתרתי שהוקם בשנת 1915 ופעל ביישוב העברי בארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם הראשונה. בשיאו מנה הארגון פחות מ-30 חברים פעילים. התמקד במתן שירותי מודיעין לחיל המשלוח המצרי - הכוח הבריטי שנלחם מול האימפריה העות'מאנית במערכה על סיני וארץ ישראל במטרה למנף קשר מודיעיני לכדי נכס מדיני על מנת לקדם את הקמתו של בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. ויקיפדיה

אורקסטה
מקהלה

ציטוטים

”לפני הכל צריך להיות בני אדם טובים“

הקשר הרב דורי