מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזיכרון של סבא נתנאל

סבא ואני
סבא נתנאל עם הוריו וסביו
היכרות עם סבא נתנאל והזיכרון שלו

שמי נתנאל סבא של יהלי (אבא של אבא) נולדתי בכפר סבא בזמן מלחמת השחרור. אבי היה חייל הוא שירת בחטיבת אלכסנדרוני וגדלתי אצל סבי וסבתי בכפר סבא. בשנת 1956 עברנו למושב בדרום.

למדתי בבית ספר חקלאי עינות ולאחר מכן התגייסתי לצבא לסיירת שקד. הייתי לוחם במלחמות: ששת הימים, ההתשה ובמילואים ביום הכיפורים. במילואים שירתי ביחידה סודית שנקראת דוב לבן.

התחתנתי עם אשתי לאה בשנת 1972 ונולדו לנו שלושה בנים: יריב, תומר ואור.

אנחנו גרים בכפר הריף, מאז שהתחתנתי עם אשתי לאה. עסקתי בחקלאות וכמו כן עבדתי כמורה לנהיגה שנים רבות.

זיכרונות מבית הספר החקלאי

למדתי בבית הספר החקלאי עיינות ארבע שנים. בבית ספר החקלאי הילדים חצי יום לומדים וחצי יום עובדים.

הלימודים התחילו בשש וחצי בבוקר עד שעה שתיים עשרה, בשתיים עשרה היה ארוחת צהריים וב 12:30 יוצאים לעבוד עד שעה 16:00.

הילדים עבדו בכל ענפי החקלאות כמו: רפת, לול, גן ירק, פרדס ועוד. חוזרים לחדרים מתקלחים וארוחת ערב לאחר מכן הכינו שיעורים ולבסוף פעילות חברתית ובשעה 22:00 כיבוי אורות.

איך אבא שלי (נחמן קינצלר) עלה לארץ – מוקדש להורי

נחמן נולד בשנת 1924 בעיירה בשם קולו בפולין. הוריו התפרנסו מבית מלאכה לייצור כלי בית. נחמן היה החמישי בין שישה ילדים. בשנת 1929 נכנסו הגרמנים לעיירה שלהם, תנועות הנוער הציוניות הציעו להורים לשלוח את הילדים בני 14-16 לארץ ישראל. והוריו החליטו לשלוח אותו ואת אחיו היותר גדול עם קבוצת ילדים מעיירתו. מרוב התרגשות אמו לא הייתה מסוגלת ללוות אותם לרכבת אז אחותם הגדולה ליוותה אותם. כאן הייתה הפעם האחרונה שהם ראו את משפחתם שהושמדה במחנה ההשמדה חלמנו.

מפולין הם עברו לליטא שהייתה בשליטת רוסיה, שם הרוסים גייסו את אחיו שהיה בן 16 לצבא ושם נהרג. משם המשיכו (נחמן וחבריו) למוסקבה בירת רוסיה שם היו תקופה ארוכה. לאחר מכן עברו לאודסה (עיר נמל באוקראינה) מאודסה הפליגו לטורקיה ומטורקיה לסוריה. משם לכפר גלעדי במונית, חברי קבוצתו הקימו את קיבוץ מנרה.

נחמן התנדב לצי הבריטי שבחוסר ברירה גייס אותם בגלל מחסור בכוח אדם. שירת על שולת מוקשים עתיקה בתור מסיק דודי קיטור ושירת שם כארבע וחצי שנים עד לתום המלחמה. בארץ הכיר את נעמי לבית איצקוביץ מכפר סבא ואז פרצה מלחמת השיחרור.

סבא נתנאל עם הוריו וסביו

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד יהלי קינצלר: לדעתי היה מאוד כיף להקשיב לסיפוריו המרתקים והמעניינים של סבא שלי במיוחד נהניתי לשמוע על עלייתו של אבא של סבא שלי לארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם השנייה. בנוסף מאוד נהניתי לדבר איתו ולהעביר איתו את הזמן ביחד רק אני והוא.

סבא נתנאל קינצלר: אני, סבו של יהלי רוצה לשתף בכך שתכנית הקשר הרב דורי היא תכנית חשובה בעיניי. חשוב שנעביר את המידע לדור הצעיר שידעו מאין באנו ומה חווינו עד שהקמנו כאן משפחה. לצערי הרב הוריי לא העבירו לנו את המידע על עברם ועד שנזכרנו לשאול כבר לא היה את מי? חקרתי הכל לבד, אחרי מותם יצרתי קשר עם קרובי משפחה שנותרו בחיים והשלמתי את המידע החסר אני שמח על ההזדמנות שניתנה לי להעביר ליהלי את הסיפור.

מילון

שולת מוקשים, צי בריטי
ספינה שתפקידה ללוות שיירות של ספינות ולפנות את דרכם של הספינות ממוקשים, חיל הים האנגלי שהוא החייל הכי יוקרתי בצבא האנגלי

ציטוטים

”כאן הייתה הפעם האחרונה שהם ראו את משפחתם שהושמדה במחנה ההשמדה“

הקשר הרב דורי