מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הוריי הסתירו בביתם תלמידי חכמים – סבתא לאה פלד

אני וסבתא לאה בבית ספר
סבתא לאה כשהייתה ילדה
מגאורגיה לישראל - סבתא לאה מספרת

שמי לאה פלד, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי תמר, יחד אנו מעלות סיפור מחיי אל מאגר המורשת של התכנית. סיפורי יעסוק ב

נולדתי בגאורגיה שנמצאת בדרום מערב אירופה. הלימודים בבית הספר התקיימו מיום שני עד יום שבת כולל. בכל יום ראשון הלכנו לתיאטרון, גן שעשועים ולסרט. בחגים הייתי הולכת לבית הכנסת ביחד עם ההורים, והמשפחה התארחה אצלנו כי היה לנו בית גדול ויכולנו להכיל את כולם.

עוד בגאורגיה, אבא שלי ניהל חוגי חב"ד ושיעורי תורה בבית. תלמידי חכמים היו נאספים אצלנו בערבים ולומדים בחברותא תורה ותלמוד. הפעילות הזאת הייתה אסורה על ידי השלטונות ואם היה נודע לשלטונות על כך, כל המשפחה הייתה נשלחת לסיביר. אבל אבי התמיד בפעילות זו ועל מנת להסוות אותה אמי הייתה מארגנת מסיבת יום הולדת כל פעם לתלמיד חכם אחר, היא הייתה מכינה מיני מאפים כדי שזה יראה אמין כמו חגיגת יום הולדת.

סבתא לאה בצעירותה 

תמונה 1

בשנת 1973 כל משפחתי עלתה לישראל מטעמי ציונות (כיוון שעד אז לא התאפשר ליהודים להגיע/לצאת לארץ ישראל, בגלל מסך הברזל). בארץ, שלחו אותי לחטיבת-ביניים ולאחר מכן הלכתי לתיכון אותו התחלתי בכיתה ט' והוקפצתי כיתה. לאחר שסיימתי את התיכון הלכתי לאוניברסיטה.

בשנת 1977 התחתנתי עם סבא גבי. אחרי שסיימתי את התואר, הלכתי לעבוד בבית ספר בירושלים. הבאתי לעולם שלושה ילדים. ועבדתי בברנקו-וויס להצטיינות. היום אני פנסיונרית ויש לי שלושה נכדים.

הזוית האישית

תמר הנכדה המתעדת: נהניתי מהתכנית, נחמד לדעת עוד על סבתא ועל סיפור חייה, אני אוהבת את סבתא שלי מאוד מאוד.

סבתא לאה: אהבתי לבוא לבית הספר ולהיות עם תמר, וגם למדתי הרבה על סבים וסבתות אחרים – על הקשר שלהם ועל ההיסטוריה שלהם. פגשתי אנשים מעניינים. למדתי על האוצרות היקרים של המשפחות שעוברים מדור לדור, ומשקפים את ההיסטוריה של עם ישראל בכל רחבי העולם.

מילון

מסך הברזל
כינוי לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית.

תלמיד חכם
ביהדות, תלמיד חכם או תלמיד חכמים הוא יהודי שלמד מחכמים רבניים, ולו ידע ובקיאות בספרות התורנית. כינוי זה מותנה ביראת השמים של האדם. כיום, נוהגים לכנות כך אדם שבקיא היטב בתלמוד ובהלכה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תלמידי חכמים היו נאספים אצלנו בערבים ולומדים בחברותא. על מנת להסוות את הלימוד, אמי הייתה מארגנת מסיבת יום הולדת, כל פעם לתלמיד חכם אחר“

הקשר הרב דורי