מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפעילויות הקהילתיות של סבתא איריס ריטוב

סבתא ואני
סבתא בצעירותה בבית אמה
המעבר מהעיר לכפר

ילדותי

שמי איריס ריטוב, נולדתי בראשון בשנת 1958. גרנו ברחוב רוטשילד, סמוך לבית כנסת הגדול. למדתי בבית ספר היסודי האגדי "חביב", שהוא בית הספר היסודי בראשון לציון והוא נחשב לבית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ ישראל, שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית.

בגיל 12 עברתי לגור בכפר הס, בעקבות הגירושים של הורי. אמי נישאה בשנית ועברנו יחד לגור בכפר הס. המעבר מן העיר למושב היה עבורי מאוד קשה, היות והפער בין העיר למושב היה גדול בתקופה ההיא. בעיר החיים כללו חיי חברה, מסיבות, תנועת נוער וסרטים ואפילו היה לי אז חבר ואילו במושב, היו בסך הכל שישה חברה בני גילי, מנותקים יחסית ומרוחקים ממקומות הבילוי משאר העולם.

התבגרות

זיכרון משמעותי יש לי משנת 1973 כשהייתי בת 15, פרצה מלחמת יום כיפור. כל חברי הכפר, אלה שלא גוייסו, נרתמו לעזור ונאלצנו לעבוד בחקלאות במושב, לעזור למושבניקים שיצאו למלחמה.

כשבעלה של אמי היה בן 65 הוא חלה במחלת הסרטן ונאלצתי לקחת פיקוד על המשק החקלאי של המשפחה בכפר הס. המשק החקלאי כלל גידול פרחים אריזתם והובלתם לחנויות.

התגייסתי לחיל האוויר להיות קמבצית בגיל 19 וחצי נשאתי ליובל גדיש ז"ל, טייס בחייל האוויר. בגיל 20 נולד בננו הבכור ושנתיים לאחר מכן, בגיל 22 וחצי התאלמנתי בעקבות תאונה אווירית של בעלי הטייס ונשארתי אלמנה עם שני ילדים.

בגיל 23 וחצי נישאתי בשנית לעמיר ריטוב ונולדו לנו שני ילדים. בגיל 27 אימצנו לא רשמית את עמוס ילד בן 16 עם בעיות מהבית.

הפעילות ההתנדבותית בקהילה 

מזל "דגים"

בערך כשמלאו לי 50, לפני כ – 15 שנים הייתי באזור גיל ה 50, התחלתי בהתנדבות בליווי ועזרה בלימודים בבית הספר. כמו כן הצטרפתי לפורום נשים בלב השרון. בפורום נשים הקמתי את הפרויקט שנקרא מזל "דגים". מזל "דגים" הינו פרויקט הדואג לארוחה חמה בראש השנה ובפסח לאנשים נזקקים הן מבחינה כלכלית והן מבחינה אישית. בפרויקט משתתפים ילדי בית הספר שמכינים ברכה על גבי לוח שנה או הגדה, תלמידיםספורטאי נוער שבאים לפתוח ארגזים ולהכין שקיות פירות ולחלק דברים יבשים לארגזים, אנשים שבאים לבשל בלילות את האוכל ולארוז אותו ונהגים שבאים לחלק. אנחנו נעזרים בתרומה של ירקות ומצרכים של הקהילה והבישול נעשה בתרומה של במטבח בית אבות בפרוטיאה הארוחה מגיעה לכ – 400 איש ברחבי קהילת לב השרון.

ארגזי המצרכים

תמונה 1

"חדר המתנות"

יזמנו פרויקט נוסף, שקראנו לו "חדר המתנות". היוזמה נולדה בשיתוף מחלקת החינוך במועצה. במיזם זה תלמידי בית הספר מוזמנים להביא ביום ההולדת שלהם מתנה במחיר סמלי.המתנות נאספת ונשלחות למחלקת הילדים בבית החולים מאיר.

"החממה"

יזמתי יחד עם עמותת לב רחב מרכז לילדים שנקרא "החממה". המרכז הינו מקום לילדים שמטרתו לספק מענה הוליסטי ע"י אנשי מקצוע, לקשיים ולצרכים של ילדים קשיים שעלו מהשטח. הילדים מגיעים למרכז מידי יום בסיום שעות הלימודים בבית הספר. במרכז מקבלים הילדים ארוחה חמה, עזרה בהכנה בשיעורים, פעילויות וחוגים שונים.

רוב הפעילות במרכז מתבצעת על ידי מתנדבים מהקהילה, בכל הגילים. המתנדבים מפעילים את הפעילויות ואת החוגים בהתאם לתחומי העניין שלהם. הם עוזרים לילדים בהכנת השיעורים, בקריאת ספרים, בפעילות יצירות, חקלאות ואומנות.

המרכז פועל במהלך השבוע כל יום עד השעה שש בערב, בשעה זו ההורים באים לאסוף את הילדים לביתם. החממה מורכבת ממבנה גדול שמכיל בתוכו חדר – סלון, מטבח עם פינת אוכל גדולה, חדר מחשבים וחדר להכנת שיעורים וחדר מנוחה הכולל שטיח פופים וכריות

הפעילות ההתנדבותית נותנת סיפוק רב!

הזוית האישית

סבתא איריס ונעם: לנו היה ממש כיף לעבוד יחד, להיפגש, ללמוד ולכתוב על יחד את סיפטרי העבר של סבתא.

מילון

כפר הס
כְּפַר-הֶס הוא מושב בשרון, במועצה אזורית לב השרון (לשעבר הדר השרון, עד האיחוד עם המועצה האזורית השרון הצפוני. נמצא כ־80 מטר מעל פני הים ושטחו 3,800 דונם. המושב כפר הס נוסד בשנת 1931 דרומית מזרחית למושבה תל-מונד. (ויקיפדיה)

בית הספר חביב
בית הספר "חביב" הוא בית ספר יסודי בראשון לציון הנחשב בית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ ישראל שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית. בית הספר נוסד בשנת ה'תרמ"ו (1886) ופעיל עד היום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לראות את חצי הכוס המלאה “

הקשר הרב דורי