מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההצלה של סבתא נגיה שירי בפוגרום "פרהוד" בעיראק

סבתא היום
סבתא בצעירותה
בזכות העזרה של השכנים הערבים

אני מבקש לספר את סיפור הצלתה של סבתי בזמן "הפרהוד" (פוגרום) בעיראק, וכן על עלייתה והתיישבותה בארץ. אך תחילה מעט פרטים ורקע עליה ועל קורותיה בעיראק לפני המאורעות שציינתי.

סבתי נגיה נולדה בשנת 1933 כבת הזקונים החמישית במספר להוריה – כדורי וגורג'יה שירי ז"ל. סבתא גדלה ליד נהר הפרת בעיר בגדד שבעיראק, בשכונה שבה גרו מרבית היהודים. סבתא מספרת שהנהר היה עולה על גדותיו וסוחף אליו הכל. הפחד ממים ליווה ומלווה אותה עד היום.

סבתא, בת הזקונים של המשפחה בלטה ביופייה הנדיר – מתולתלת עם עיני תכלת ענקיות. פירוש השם נג'יה הוא: יכולת לצאת מצרה וממצבים קשים. סבתא התבלטה בחריפותה והחלה ללמוד בבית הספר המוסלמי בשכונה. היא הייתה התלמידה המובילה והחרוצה ביותר בכיתתה.

כשהייתה בת 8 סבתי חוותה את "הפרהוד" בעיראק."הפרהוד" הוא פוגרום שהתחולל ביהודי בגדד בחג השבועות תש"א (1941). "הפרהוד" החל בעקבות תבוסתו של הצבא העיראקי לבריטים לאחר הפיכה שבוצעה על ידי קציני צבא נגד המנהיג שתמך בבנות הברית באפריל 1941. בליל חג השבועות מילאו יהודים את בתי הכנסת ויצאו לרחובות לבושים חג. החיילים המובסים וההמונים ראו בזה שמחה לאיד מצד היהודים, והפוגרום החל. כל אותו הלילה וביום למחרת, הפך הרוב היהודי לשדה קטל, שוד, ביזה ואונס. במהלך הפוגרום נטבחו 179 יהודים, 2118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז. לצד גילויי השנאה והאלימות, היו מקרים של הצלת יהודים בידי שכניהם ומכריהם המוסלמים.

וכעת נחזור לסיפור הצלתה של סבתי: ברחוב בו התגוררה סבתי, רחוב אל – רזי, גר מוכתר בשם צלאח אל ח'דורי. הוא אסף את יהודי הרחוב והרחובות הסמוכים לביתו והעניק להם מחסה. כשהגיעו הפורעים לפתח ביתו ודרשו שימסור את היהודים הוא סירב להסגירם. כך סבתי ומשפחתה ניצלו ממוות ודאי.

בתקופה המדוברת היה נהוג בתרבות הערבית כי אדם אשר לוקח תחת חסותו לביתו אדם אחר ואו קבוצת אנשים, אין להיכנס לביתו ללא הסכמתו על מנת לפגוע בחוסים. סבתי זוכרת היטב את רגעי האימה והפחד אשר חוו היא, אחייה והוריה.

בשנת 1951 סבתי עלתה ארצה יחד עם משפחתה למעברת "שער העלייה" ומשם עברו להתיישב בהוד השרון. לסבתא היה דונם אדמה עליו היא גידלה תותים ועז. במקביל עבדה כמנהלת עבודה בחברה שנקראת "מגדלי ירקות".

לאחר שאמה נפטרה סבתי מכרה את הבית ושטח האדמה ועברה להתגורר בבני ברק, שם פגשה את סבי אליהו שהתחיל איתה. הוא חיזר אחריה רבות ולבסוף היא נעתרה לחיזוריו ונישאה לו.

הזוית האישית

אורי: למדתי להכיר את סבתא שלי, שעברה דברים קשים בחיים ולמרות זאת שמרה על עצמה ועלינו באהבה.

מילון

פוגרום
פעולה קבוצתית אלימה כנגד מיעוט אתני או דתי מובלת בידי ההמון (ולעיתים אף בעידוד השלטונות), במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת ולגרום למנוסתם, בדרך כלל נגד יהודים. במונח נעשה שימוש נרחב לתיאור התנכלויות המוניות רחבות היקף כלפי יהודים כקבוצת מיעוט שונה וזרה במזרח אירופה, על ידי קבוצות מאורגנות או ספונטניות. פעולות אלו נבעו מעידוד ציבורי של רעיונות אנטישמיים, וזכו לעיתים קרובות לעידוד השלטונות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה נהוג בתרבות הערבית כי כאשר אדם לוקח תחת חסותו אדם אחר, אין להיכנס לביתו ולחפש כדי לפגוע בו“

הקשר הרב דורי