מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההפלגה של סבא ממצרים לארץ המובטחת

סבא רנטו ואני בבית הספר שלי
קהיר 49' חתונת הורי רנטו ויולנדה
הגירוש ממצרים, הילדות בישראל והשירות הצבאי של סבא

שמי עומר אילן, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד את סיפורו המיוחד של סבי, רנטו בוטה. סבי רנטו נולד בשנת 1955 במצרים ועלה לישראל כשהיה כבן שנה וחצי בשנת 1956.

סבא רנטו מספר על הגירוש ממצרים לישראל

שמי רנטו בוטה. נולדתי במצרים בשנת 1955, להורי רנטו בוטה שהיה נוצרי ולאימא יולנדה צזנה שהייתה יהודייה. לרגל חתונתם הגיעה המשפחה המורחבת מסיציליה לקהיר. כשהייתי בערך בשנה וחצי, בישראל פרצה מלחמת סיני. בעקבות פרוץ המלחמהבשנת 1956, "גירשה ממשלת מצרים כ-25,000 מאזרחיה היהודים, ועצרה כ-1,000 יהודים נוספים. העילה לפעולה הייתה מלחמת סיני. ב-23 בנובמבר 1956, הכריז מנשר ממשלתי כי "כל היהודים הם ציונים אויבי המדינה", והבטיח את גירושם. המגורשים הורשו לקחת עמם מזוודה אחת וסכום כסף קטן, ונאלצו לחתום על הצהרה שתעביר את כל רכושם כתרומה לממשלת מצרים". (ויקיפדיה – גירוש יהודי מצרים).

קהיר 1949 – חתונת הורי רנטו ויולנדה

תמונה 1

גם משפחתי הייתה בין המגורשים וגורשה ממצרים במהלך מבצע סיני (מבצע "קדש"). עזבנו את מצרים בהפלגה באונייה עם עוד יהודים שגורשו. אני התינוק, כבן שנתיים ושני אחיי הבוגרים, ויקטור (חיים) ואנה ואמי – יולנדה בוטה. המעבורת לקחה אותנו לאירופה ומאירופה הפלגנו לישראל ומשם הועברנו ליישוב בית שמש. שם המעבורת שהביאה אותנו ארצה היה עין שרה.

ילדות בנהריה

כעבור כשנה וחצי העבירו אותנו לגור בנהריה, שם למדתי בבית ספר ויצמן מכיתה א' עד כיתה ו'. בבית ספר הזה הייתה אהבתי הראשונה לילדה, שקראו לה רחל. באחד מימי בית ספר רגילים באת אליה ואמרתי לה שהיא מאוד יפה וחכמה, שאלתי אותה אם היא רוצה להיות חברה שלי והיא אמרה, כן. לצערי, בכיתה ב' נפרדנו, כי שוב עברנו לגור בקריית ים ושם סיימתי את לימודי בחטיבה בבית ספר "מפלסים".

אני זוכר שבכיתה ט' לקחו אותנו באחד הטיולים לראות את לוחמי הגטאות. אני יודע שזה היה טיול עצוב, אבל אני הייתי עם החברים שלי אני זוכר את שמו של אחד מהם, מיכה קיזנר. אחרי שסיימתי את לימודיי בבית הספר התגייסתי לצבא ושירתי בגולני. התגייסתי לצבא כשהייתי בן 17 וחצי, בזמן מלחמת יום כיפור. נלחמתי ברמת הגולן ושירתי ליד עכו. עשיתי שנת שירות במחנה שרגא ומשם עברתי למחנה בן עמי.

אחרי שנות שירותי בצבא, בגיל 20 הכרתי את אשתי את סבתא סימה, הכרנו במועדון. בגיל 21 התחתנו ואחרי החתונה הקמנו את ביתנו בפוריה עילית. עדי אימא שלך עומר, היא בתנו הבכורה. אחריה נולדה גלית ואז השלישי, דודך אדם.

כיום יש לי שניים עשר נכדים ארבעה מבתי הבכורה עדי ושמונה מבתי גלית.

הזוית האישית

עומר אילן: סבא אמר שהוא מאוד נהנה מתוכנית הקשר הרב דורי. אני (עומר) נהניתי מאוד ללמוד את סיפור חייו של סבא שלי, הוא סיפר לי דברים שלא ידעתי

סבא רנטו: נהניתי מאוד להשתתף עם נכדי בתוכנית הקשר הרב דורי ובמיוחד מהעובדה שעומר גילה התעניינות רבה בחיים שלי.

מילון

מעבורת
מעבורת היא ספינה עליה נוסעים אנשים, מכוניות או סחורות.

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", בערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - العُدْوَان الثُلَاثِيّ, בצרפתית: Crise du canal de Suez - "משבר תעלת סואץ" וכן המלחמה הערבית-הישראלית השנייה) הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה פלש צה"ל לחצי האי סיני וכבש אותו

ציטוטים

”אחרי שירותי בצבא בגיל 20 הכרתי את אשתי סבתא סימה במועדון. בגיל 21 התחתנו.“

הקשר הרב דורי