מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נורית פישמן וסיפור המורשת שלה

סבתא נורית ואני במצפה אילת
סבתא בירח דבש
סיפורים מחייה של סבתא נורית

שמי דקל לוין, בתכנית הקשר הרב דורי בה השתתפתי תעדנו יחד את סיפורה של סבתא נורית פישמן.

סבתא נורית מספרת לדקל

הורי

אבא שלי עלה לארץ מפולין עם חברים מהשומר הצעיר בגיל 18, בשנת 1921. הם הקימו את קיבוץ בית אלפא. שם חי שנים רבות עד שהחליט שרוצה ללכת ללמוד ולהתקדם בחיים. הוא עזב את הקיבוץ ועבד כמדריך חקלאי וחסך כסף ללימודים. הוא הלך ללמוד אגרונומיה – מחקר חקלאי, באוניברסיטה העברית ברושלים. הוא סיים כדוקטור בחקלאות והיה מנהל במכון וחקר החקלאות וולקני בבית דגן.

אמי עלתה בגיל 17 באונייה, בשנת 1939, לארץ, כפעילה ציונית, לאחר שגורשה מרוסיה, (ברה"מ). אמי חלתה בצעירותה בשחפת, החלימה והחליטה ללכת ללמוד ביולוגיה – כימיה. קיבלה את תואר ד"ר ביום הכרזת המדינה בשנת 1948, בהר הצופים.

עם קום המדינה עברו הורי מירושלים לרחובות אימא הוזמנה על ידי פרופסור אפרים קציר – ממכון ויצמן למדע. לעבוד במכון ועבדה שנים רבות במחלקת ביוכימיה כחוקרת בכירה.

הילדות שלי

נולדתי בשנת 1950 ברחובות וגדלתי שם. הייתה לי ילדות רגילה וטובה עם חברות וחברים, נסענו הרבה על אופניים, סקטים, משחקי כדור והלכנו לתנועת הנוער הצופים, מחנות קיץ וטיולים בא"י.

חווית הילדות המיוחדת שלי היתה שנסענו בכיתה ז' לשנה לארה"ב – גרנו ליד וושינגטון. אימא שלי נסעה לשנת שבתון במסגרת חילופי מדענים, לעבוד במכון מחקר בשם: NIH Clinical Center. למדתי את כיתה ז' בבית ספר רגיל אמריקאי, חזרתי אחרי שנה להמשך לימודים בארץ.

החוויה בארה"ב הייתה מאוד מיוחדת עבורי, כי הכרתי תרבות שונה, למדתי שפה זרה אנגלית. פגשתי חברים חדשים וטיילנו בנופים וביבשת מרתקת. אמריקה זו חוויה שמאוד העשירה אותי.

הכרות עם בעלי והקמת משפחתי

את בן זוגי עמיקם הכרתי בגיל 17, במסיבת ריקודים בראשל"צ. אהבתי לרקוד וגם הוא אהב ריקודים, הוא היה כבר חייל בחיל האוויר ואני תלמידת תיכון.

התמונה צולמה בירח הדבש של סבתא

תמונה 1

בסוף השירות הצבאי שלי נישאנו. התחלתי את לימודי באוניברסיטת תל אביב בחוג לגאוגרפיה. עברנו לגור בראשל"צ עיר הולדתו הוא היה דור 3 בראשון לציון. שם נולדו לנו שלושת ילדנו: יעל, איתן ודפנה אימא של דקל נכדי.

המעבר לגדרה בשנת 1981 היה כשדפנה בתנו הצעירה הייתה בת שנה. עברנו להתגורר בבית של סבא וסבתא של בעלי שהגיעו לגדרה מראשון לציון ב- 1949 ארץ הולדתם הייתה פולין. בגדרה הצטרפתי לחברות והלכנו לחוג ריקודי עם, זה התחביב שאני מתמידה שנים רבות.

עסקתי בהוראת הגאוגרפיה בתיכון ברחובות במשך שש שנים, ואז פרשתי והחלטתי ללכת לתחום אחר – עולם השיווק. זכיתי להיות ממקימות חברת פלאפון תקשורת שמייסדיה היו החברות תדיראן ומוטורולה. הראשונה במדינת ישראל, משנת 1986. עבדתי בחברה 15 שנים יפות וטובות.

הזוית האישית

דקל: הסיפורים של סבתא היו מעניינים ולמדתי הרבה אודות המשפחה שלא הכרתי והשורשים מהצד של משפחתה המקצועות שבהם עסקו ועל המשפחה שהקימו. סבתא שמחה להיפגש עימי ולספר סיפורים מעברה. הקשר הרב דורי מאוד קירב בנינו, כי זה גרם לנו להיפגש יותר ולשוחח על נושאים שלא שוחחנו בעבר.

מילון

ציונות
הציונות היא תנועה לאומית ואידאולוגיה התומכת בקיום מדינה המהווה בית לאומי לעם היהודי ובפרט בארץ ישראל. בהקשר של הסבא והסבתא שעלו לפלשתינה לפני קום המדינה.

ציטוטים

”לחלום בחיים בגדול, לא לוותר על דברים שאתה רוצה לעשות, ולהגשים בחייך להעז ולהצליח“

הקשר הרב דורי