מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה של בני ציון

בית הכנסת בני ציון בחדרה
עדי רותם ושלמה
אנו עדי ורותם חקרנו על בית הכנסת בני ציון המיועד לעדה התימנית

בית כנסת-בני ציון 
בית הכנסת החל את פעילותו בשנת 1960 מתחת למגדל המים הנמצא בשכונת ברנדייס בחדרה.
 
בית הכנסת יועד לעדה התימנית בשכונה. המקום היה צר וקטן אך המתפללים בבית הכנסת הסתפקו במקום הצר מחוסר ברירה. ידוע שלקהילה התימנית יש מספר סגנונות תפילה וזאת משום שבתימן גרו התושבים בריחוק גדול זה מזה וכך נוצרו קהילות שונות וסגנונות שונים של תפילה. ויכוחים רבים נסובו על נוסח התפילה בבית הכנסת. כתוצאה מכך התפצל הציבור לשני מניינים (קבוצות). חלק נשארו בבית הכנסת וחלקו האחר קבע מקום תפילה באחד הבתים הפרטיים ברחוב ברנדייס בשכונת ברנדייס.
 
מאחר שלשתי הקבוצות לא היו מספיק אנשים, הם התאגדו מחדש בשנת 1985 וקבעו את משכנם המשותף לתפילה בבית פרטי אחר ברחוב הברוש מול מגדל המים. בשנת 1992 נבנה בית כנסת ציבורי על אדמה ציבורית דרומית למגרש הכדורסל הנמצא בגן הציבורי. מאז ועד היום בית הכנסת עומד בתפארתו הפנימית, מרוהט בטוב טעם, אך הקירות החיצוניים היו מטונפים בלשלשת של ציפורים ולא היה ניתן למגר את תופעת הלשלשת למרות שניקינו וסיידנו. בית הכנסת פתוח לכל מי שזקוק לתפילה או להתייחד עם ה' ולא משנה מאיזה עדה הוא ומה מוצאו, כל אחד מתקבל בברכה.
נוסח התפילה הוא הנוסח התימני העתיק שהגייתו אינה מוכרת לכל קהילות ישראל משום שהניב וההגייה שונים, אך אם מתאקלמים בתוך הקהילה לפרק זמן, יוכל כל אחד להבין את סגנון הקריאה והתפילות. בבית הכנסת יש עזרת נשים מרוהטת ומספר נשים פוקדות את המקום מידי שבת.
 
מספר המתפללים בבית הכנסת בממוצע בין 20 30 ובחגים המקום מלא מפה לפה. המקום אינו נתמך כספית על ידי שום גורם חיצוני וכל ההוצאות והחזקת המקום, כולל הפעילות של בית הכנסת, נתונים לתרומת המתפללים.
 
הציבור בכללו אינו מזוהה עם אף גורם חיצוני והציבור והנהלתו פועלים באופן עצמי לחלוטין. בבית הכנסת לומדים ילדים תרם הגעתם לבר המצווה על ידי מתנדבים מקהל המתפללים בבית הכנסת. הלמידה היא בסגנון תימני עתיק גם אם פרח הבר מצווה הינו מעדה אחרת, הדבר מתקבל בברכה ובהבנה.
 
תמונה 1
 
הקשר הרב דורי – תיעוד ממקור ראשון
במפגשי התכנית, תיעדנו את השיחות עם שלמה אריה, שאלנו  שאלות על בית הכנסת בני ציון
ש: האם אתם מתפללים  בשפה בתימנית?
ת: אין אנו מתפללים בתימנית אלה בלשון הקודש העתיקה והמקורית מכל קהילות ישראל. על זאת נערכו מחקרים שציינו כי ההגייה ואיות האותיות בקריאה התימנית הכי מדויקים.
ש: למה קוראים לתימן תימן?
ת: מפני שתימן בשפה הערבית זה ימין ותימן נמצאת במזרח. על כן נקראת תימן.
ש: למה תימנים נחשבים כאותנטיים (מקוריים)?
ת: כי יהדות תימן לא נכנעה למוזיקת הערבים ושימרה את סגנון הקריאה, הדיבור, הלחן והלבוש עוד מיציאתם לגלות בימי חורבן בית ראשון.
ש: למה תימנים עלו לארץ ישראל?
ת: כי יהודים בכל העולם מתפללים שלוש פעמים ביום שישובו לציון וברגע שיהודי תימן שמעו שנוסדה מדינת ישראל הם עזבו את הכל ובאו ארצה.
 
 קשר רב דורי, תשע"ה 

מילון

לשלשת
פירוש המילה לשלשת הוא צואה של ציפורים.

ציטוטים

”להתייחד עם ה'“

הקשר הרב דורי