מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרך של סבתא מרסל מתוניסיה לישראל

אני וסבתא
סבתא מרסל
סיפורו של המשפחה שלי

שמי יואב, ומשפחתי קוראת לי יואבי. אני הבן השני במשפחתי, אחי הגדול נועם, הוריי אושרית ואמיר. הורי קראו לי יואבי על שם יואב הגיבור של דויד המלך ושר הצבא שלו. השם שלי יואב מחובר ליהדות ובשמי קיימים ערכים של יושר אומץ עוצמה מנהיגות וכרזימה.

אני רוצה לספר לכם על המשפחה שלי מצד אמי מרסל וריימונד בינחס ההורים של אמי.

סבתא מרסל

סבתי מרסל נולדה בתאריך 15.6.1937 בעיר בזה במדינה תוניסיה שבצפון אפריקה, העיר היתה פשוטה והיו בה אנשים צנועים.

סבתי מרסל מספרת שבעיר התגוררו יחד יהודים מוסלמים ונוצרים והמדינה היתה אוטונומיה צרפתית מדינה עצמאית בשלטון צרפתי ובמדינה דברו בעיקר צרפתית אך גם ערבית בעיקר עם המוסלמים.

סבתא שלי חיה בבית גדול ומביתה היה ניתן לראות את בית הכנסת הגדול של העיר. סבתי זוכרת לימים הניחו רימונים בפתח בית הכנסת שהיה ברחוב שלהם. הם הודיעו לרשויות שבאו לנטרל ולקחת משם את הרימונים היא מציינת שזאת לא הסיבה לעלייה לארץ הם עלו לארץ בעיקר מטעמים ציונים.

לסבתי שבעה אחים שרובם עלו לארץ למעט אח אחד שעבר לצרפת והוא גר שם עם ילדיו.

סבתי מרסל ואחיה היו בתנועות נוער יהודיות כמו הצופים והם היו חוגגים את כל החגים היהודים עם בני המשפחה המורחבת משני הצדדים. סבתי מספרת שהם היו אוכלים מאכלים מיוחדים לכל חג.

סבתי לא מתגעגעת לעיר ולמדינה בה נולדה תמיד רצתה לחיות בארץ ישראל היא ומשפחתה היו ציונים ושרו שירי ארץ ישראל בחגים ובשבתות. היא למדה בבית ספר צרפתי בילדותה בתוניס הם גרו בשכנות עם הערבים ובהמשך עברו ליד היהודים. אביה של סבתי היה סנדלר ולו שתי חנויות נעלים. אמה לא עבדה ורק גידלה את הילדים. סבתי היתה עקרת בית וגידלה את הילדים, כל צהרים חיכתה לילדיה ארוחה חמה והרבה סיפורים.

העלייה והחיים בישראל

בשנת 1957 סבתי עלתה לארץ עם הוריה ואחיה כשהייתה בת 20.

את הדרך לארץ הם עשו באונייה דרך נמל מצרפת לחיפה מחיפה נסעו לבאר שבע שאליה הגיעו בחצות הליל. הם חיו במעברה בשכונה בבאר שבע ושם הכירה את בעל סבי ריימונד שהיה ממקימי דימונה ומקימי מפעל רותם שבו עבד. סבתי מרסל ורימונד התחתנו בבאר שבע וגרו בדימונה,שם הקימו בית וגדלו שישה ילדים ביניהם אמי, הקטנה. כולם אקדמאים ואוהבי ישראל. אמי פסיכולוגית ומרצה באוניברסיטה ולה אחים גדולים ממנה.

החלום הגדול של סבתי היה להגיע לארץ ולהקים בית במדינת ישראל המושתת על יהדות וציונות לצד אהבת ארץ ישראל.

הזוית האישית

סבתא מרסל: זה מאוד חשוב לשמור על המסורת המשפתחתית.

יואב: מבחינת התוכנית – היה כיף, אבל מביך.

מילון

תנועות נוער יהודיות
תנועות הנוער היהודיות הציוניות הן ברובן תנועות נוער עולמיות, הקשורות לתנועת הציונות. תנועות אלו צמחו בעיקר במזרח אירופה על רקע המשברים שהחלו לפקוד את העם היהודי בתחילת המאה ה-20. מייסדי התנועות האמינו שניתן לשנות ולכוון את דרכו של העם היהודי ולהקים בית לאומי בארץ ישראל. בין שתי מלחמות העולם נמנו על תנועות אלו מאות אלפי צעירים ובני נוער. רבים מחבריהן עלו לארץ ישראל ומילאו תפקיד חשוב במפעלי ההתיישבות הציוניים ובתהליכים שהביאו להקמת מדינת ישראל.

ציטוטים

”לא לפחד כלל“

הקשר הרב דורי