מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרך הטובה, הקלה והמהירה

אני וסבא יעקב
סבא יעקב בילדותו
סבא יעקב מספר על העבודה בדגון

הקדמה

סבא יעקב כרמון (ויינריב) נולד בתאריך 27.10.1947. יעקב זה שם שלקוח מהתנ"ך ופירוש שם המשפחה כרמון זה כרם ענבים. סבא נולד בחיפה ברחוב השומר בבית קטן וכאשר הייתה מלחמת השחרור אז הוא עבר לרחוב הפועל. אבא של יעקב עבד בתור קצב אטליז ואמא לא עבדה והפרנסה הייתה בקושי. את האוכל הם קנו במכולות קטנות, לא היו סופרים וקניונים גדולים כמו היום. סבא בישל על פתיליה ועל פרימוס. בשעות הפנאי הם שיחקו בחוץ, ילדים יצאו החוצה ושיחקו בחוץ עד הלילה. סבא אהב בילדותו שירים עבריים ממלחמת השחרור, שירים של זמרים כמו פול אנקה, קליף ריצ'ארד.

סבא היה בצבא בחיל הצנחנים. הוא היה בפלוגת קשר של חטיבת הצנחנים. במלחמת ששת הימים הוא נפצע והיה בבית חולים כמה ימים, שירת שלוש שנים בצנחנים. סבא השתתף בפעולה סמויה, פעולת כראמה, מלחמת ששת הימים, מלחמת לבנון הראשונה, מלחמת יום כיפור בה הוא והפלוגה היו עוברים את הגבול.

הסיפור

עבדתי בדגון שנמצא ליד נמל חיפה. דגון היא מקום לאחסון גרעינים שנפרקים מהאוניות, הגרעינים נשמרים בממגורה עד שבאים לקחת אותם עם משאיות או עם רכבת.

אחד הדברים החשובים הוא לפרוק את הגרעינים מהאונייה. הגרעינים נמצאים במחסנים של האונייה בתפזורת, הכוונה שהם לא בשקים. השיטה שהייתה נהוגה לפריקת הגרעינים הייתה לשאוב את הגרעינים, כמו שואב אבק אבל בצינורות יותר גדולים. השיטה הזאת צורכת הרבה חשמל, היא איטית ועולה הרבה כסף. מכונה מבצעת את השיטה הזאת ושמה מדלה פניאומטי.

החלטנו בדגון לפתח מכונה שמוציאה את הגרעינים בצורה יותר יעילה, מהירה ובפחות עלות.

סבא יעקב בילדותו

תמונה 1

הרעיון היה לזרוק את הגרעינים בין שתי חגורות ובצורה כזאת החגורות יסיעו את הגרעינים דרך המכונה לממגורה. עשינו הרבה ניסיונות והרבה שעות עבודה ולבסוף הצלחנו לבנות מכונה שתעשה את העבודה בחיסכון גדול בחשמל ובהספק גדול, דבר שחסך למשק הרבה כסף. האוניות נפרקו יותר מהר, בהרבה הרבה פחות חשמל. זוהי למעשה הרמת הגרעינים בצורה מכנית והמכונה נקראת מדלה מכני. בהיותי מהנדס חשמל תפקידי היה לתכנן את כל מערכות החשמל במכונה. כיום משתמשים במדלה פניאומטי רק לניקוי מחסנים ובמדלה מכני להוצאת הגרעינים מהמשאיות והעברתם לממגורה.

הזוית האישית

שחר הנכד: מאוד שמחתי לשמוע ולהכיר יותר טוב את המשפחה שלי, ללמוד עליה ולדעת מאיפה ואיך התחילה המשפחה שלי. אני חושב שזה מאוד חשוב לעשות את העבודה הזאת מכיוון שכל אחד צריך לדעת על העבר של משפחתו וגם זה מחבר בין הסבים לנכדים. אני שמח שניתנה לי ההזדמנות לחקור וללמוד אודות משפחתי, דבר שישמר בזיכרוני לעד.

מילון

ממגורה
מבנה לאחסון תבואה: אסם

ציטוטים

”"הגרעינים נשמרים בממגורה עד שבאים לקחת אותם עם משאיות או עם רכבת"“

הקשר הרב דורי