מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרך בין חלום למציאות

הללי וסבתא
סבתא בטיול שורשים במרוקו
החלום של הוריי והגשמתו לאורך הדורות

שמי עליזה אמויאל.  אני בת לאימי רחל ואבי יוסף אלימלך ז"ל,  אני אמא של אבי והילה,  והסבתא הגאה של שירה הללי ונטע.

הוריי רחל ויוסף עלו ארצה ממרוקו בשנת 1956 יחד עם אחי הבכור. להורי היה רצון שילדיהם יגדלו בארץ היהודים, מתוך מחשבה כי שם יהיה להם הכי טוב.

סיפורם של הוריי ואחי הבכור, הוא סיפור עלייה ארוך וקשה, הכולל בריחה ממרוקו עם מזוודה תינוק ומעט אוכל. באישון הלילה עלו הוריי לספינה ששטה למרסיי בצרפת, ושם המתינו במחנה במשך כמה חודשים, עד שהתאפשר לסוכנות היהודית להעלות אותם ארצה לישראל. הם הגיעו ארצה, ישירות למעברות בעפולה עילית,  ובסמוך להגעתם גוייס אבי ונלחם במלחמת סיני "מבצע קדש " הידוע. בסוף המלחמה החל אבי לעבוד בתנובה, תל יוסף, שהייתה המחלבה הראשונה במדינת ישראל, והרגיש יום יום שהוא חי את חלומו ולמעשה אני ואחיי – סה"כ שמונה אחים ואחיות נולדנו בעפולה.

כילדה גדלתי בבית ציוני שהנחיל ערכי אהבת המולדת. הדבר החשוב בעיני הוריי, היה לגדל את ילדיהם ולהנחיל להם דרך ארץ שיגדלו להיות אזרחים טובים, אימי שהייתה עקרת בית, ואבי שעבד כפועל ייצור, השתדלו לעשות כל שביכולתם על מנת לאפשר לנו ללמוד להתחנך ולשאוף למצוינות . כילדה הרואה את הוריה נלחמים במציאות מורכבת ללא השכלה, ועובדים עבודות כפיים כדי לאפשר לילדים לגדול בכבוד ולהתחנך, היה לי ברור שלמידה היא הדרך להגשמת החלום.

כאימא צעירה חלמתי לגדל את ילדיי למציאות בה למידה ודרך ארץ יהיו נר לרגליהם. אני חושבת שהחלום של כל הורה, לגדל רופא או עו"ד במובן מסוים התגשם לי, וגידלתי ילדים לתפארת. היום כשאני רואה את נכדותיי המדהימות מלאות ערכים, דרך ארץ ורצון ללמידה והתפתחות עצמית, מבחינתי, הפכתי את חלומם של הוריי, למציאות מדהימה. כשנתבקשנו לבחור תמונה, בחרתי את זו המספרת את סיפור ההודיה שלי וסגירת המעגל. (תמונת העבר).

בתמונה אני בבית הכנסת בטיול שורשים למרוקו, טיול שעזר לי להבין מדוע הוריי נלחמו כדי להביאנו ארצה וליצור עבורנו מציאות טובה יותר. מציאות בה אנו יכולים ללמוד להתפתח ולגדול, בארץ של יהודים ולא "במלאח" ( איזור המוגדר למגורים ליהודי מרוקו)  ובעצם, התמונה הפשוטה לכאורה, מדגישה ומספרת על השילוב בין ערכי היהדות, הציונות, הלמידה וההתפתחות של הוריי שלי ושל ילדיי ונכדותיי.

הזווית האישית

הסיפור של עליזה אמויאל תועד במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי על ידי הנכדה הללי אמויאל, בבית ספר מרומי שדה באחוזת ברק.

מילון

מלאח
מלאח הוא שמו של הרובע היהודי בערי מרוקו (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הדבר החשוב בעיני הוריי היה לגדל את ילדיהם, ולהנחיל להם דרך ארץ שיגדלו להיות אזרחים טובים,“

הקשר הרב דורי