מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדודה שלי עדי ריין

תמונה שצולמה במפגשים של "הקשר הרב דורי"
אבי ואמי ז"ל, הוריהם ואני. זו מזכרת מהם.
לפעמים חלומות מתגשמים בדרכים משונות

שמי עדי ריין ואני דודה של אור דחרוג'.

אור ביקשה ממני להצטרף אליול השנה לתוכנית הקשר הרב דורי ולספר לו, עלי ועל הורי (סבתא וסבא של אור) שנפטרו.

נתחיל עם ילדותי…

נולדתי בשנת 1971 בתל אביב. כשהייתי בת שנה עברתי עם הורי לכפר סבא. בילדותי אהבתי לשחק עם הילדים בשכונה, שיחקנו מחבואים, דג מלוח, חמש אבנים, חבל, גומי וגם אהבנו להמציא משחקים.

החלום והתגשמותו 

החלום שלי היה להיות רופאה, אך מכיוון שאני לא יכולה לראות דם ויתרתי על החלום. אבל למרות זאת החלום לא לגמרי נשכח…. עבדתי בתור מזכירה שלושים השנה ובחמש השנים האחרונות התחלתי לעסוק ברפואה משלימה (עיסוי ולאחרונה גם רפלקסולוגיה). החלום שלי הוא להקים מרכז טיפולים ברפואה משלימה. כך שאומנם אני לא רופאה, אבל מאוד קרובה לתחום ואני עוזרת ומרפאה אנשים.

אני מאמינה שחלומות נועדו שיגשימו אותם. אחד המשפטים שאני אוהבת: "אם אתה יכול לחלום את זה אתה יכול לעשות את זה" (וולט דיסני)

הוריי סבא וסבתא של אור

אבי זאב (סלבק) ריין, נולד בשנת 1938 בעיר וורשה שבפולין כשהיה בן שנה פרצה מלחמת העולם השנייה והגרמנים כבשו את פולין. הוריו עלו על רכבת וברחו לגבול הרוסי, אביו לא הורשה לחצות את הגבול ונאלץ לחזור על עקבותיו, יותר אבי לא ראה אותו. סבתי שעברה עם אבי לגבול הרוסי לא הסכימה לוותר על האזרחות הפולנית ולהפוך לאזרחית רוסית ולכן נאלצה לעבוד במחנה עבודה קרוב לסיביר במהלך רוב שנות המלחמה.

בתום מלחמת העולם השנייה אמו של אבי נאספה על ידי חייל יהודי שגם הוא איבד את אשתו וחמישה מתוך שבעת ילדיו במלחמה, לימים היא התחתנה איתו ונולדה להם בת – דודה (פולה) פנינה, הם חזרו לפולין ואבי נישלח לבית יתומים.

חלומו של אבי היה להיות מורה להיסטוריה והוא החל ללמוד בפולין בבית ספר למורים. בשנת 1959 עלה לארץ עם משפחתו והם גרו בכפר סבא.

אבי אהב לשחק שחמט ועזר בהקמתו של מועדון השחמט בכפר סבא ואף ניהל את המועדון מספר שנים. על תרומתו למועדון קיבל אות מפעל חיים מעיריית כפר סבא. בשנת 1963 ההוא התחתן עם אמי מרים ונולדו להם שלוש בנות אני הבכורה, ענבל האמצעית וקרן הקטנה אימא של אור.

אמי נולדה בתל אביב בשנת 1947 לקורט ואמה ליברמן שעלו מאוסטריה בשנת 1938.

אבא שלי שהעביר את שנות ילדותו ברוסיה האמין באידיאולוגיה הקומוניסטית, הוא השתתף באחת ההפגנות בארץ ובזמן ההפגנה ניגשה אליו נערה וצעקה לו קומוניסט לך הביתה לרוסיה! הוא ענה לה לכי תחת הסינר של אימא שלך!!

לאחר שהורי התחתנו אמי סיפרה לאבי שבניגוד אליו היא לא האמינה בקומוניזם, באחת מההפגנות של המפלגה הקומוניסטית היא צעקה לאחד הבחורים שהפגינו "לך הביתה לרוסיה",  אבי שאל אותה, האם במקרה הוא אמר לך לכי תחת הסינר של אמא שלך? אמי ענתה כן, איך ידעת? אבי ענה לה "זה הייתי אני".

אבי ואמי ז"ל, הוריהם ואני – זו המזכרת מהם

תמונה 1

הזוית האישית

דודה עדי: אני מרגישה שהקשר בינינו שגם ככה היה מיוחד, התגבר יותר. למדתי להכיר את אור והיה לי כייף לבלות איתה בתוכנית. מקווה שהקשר בינינו ימשיך להיות מיוחד.

אור: היה לי ממש כייף להשתתף בקשר הרב דורי ולחזק את הקשר עם דודה עדי, לשמוע סיפורים ולצחוק. אני מקווה שהקשר ימשיך להיות טוב ועכשיו אני יודעת יותר על ההיסטוריה של המשפחה.

מילון

קומוניזם
אידיאולוגיה ששלטה בברית המועצות לשעבר המבוססת על התורה הסוציאליסטית של של קארל מרקס. בליבה של האידיאולוגיה הקומוניסטית עומדת חלוקת המשאבים השווה לבני האדם ע"פ צרכיהם.

ציטוטים

”אם אתה יכול לחלום על זה אתה יכול לעשות את זה“

הקשר הרב דורי