מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגשמת חלום של לאוניד ויסביין

לאוניד עם בתו זויה ביום הולדתה ה - 47
לאוניד עם אמו בילדותו
חופה בישראל לאחר 50 שנות נישואין

לאוניד וויסבן נולד בתאריך 8.8.1946 בעיר טלזיט ברוסיה (ברית המועצות לשעבר) לזוג הורים יקטרינה וסמיון (שמעון) וויסביין. יקטרינה עבדה כמורה בבית ספר יסודי, סמיון שירת בתור קצין בצבא האדום. סמיון עבר את כל מלחמת העולם השנייה בחיל התותחנים, נלחם בקרבות הכי קשים בסטלינגרד, נפצע וחזר לשדות הקרב. קיבל עיטורי גבורה רבים במהלך שירותו הצבאי. במהלך מלחמת העולם השנייה בברה"מ יקטרינה הייתה בגטו באוקראינה, הצליחה לברוח משם והסתתרה אצל אנשים טובים עד סוף המלחמה. לימים יקטרינה עברה לגור בלוס אנג'לס עם בנה הצעיר אלכסנדר וצולמה למאגר עדויות ניצולי השואה על ידי אנשיו של הבמאי, התסריטאי ומפיק הטלוויזיה סטיבן ספילברג.

לאוניד עם אביו בילדותו

תמונה 1

הוריו של לאוניד (יקטרינה וסמיון) חזרו לעיר אודסה באוקראינה (שניהם נולדו בכפר הצמוד לעיר) בשנת 1960. לאוניד התגייס לצבא האדום בשנת 1965 ושירת במשך שלוש שנים בתור מכונאי מטוסים בחיל האוויר. בימים האלה הוא כבר הכיר את בלה (הבת של גיטל ריקוב וזלמן לרמן). לאוניד ובלה התחתנו בתאריך 19.4.1969 והקימו בית בעיר אודסה באוקראינה. ללאוניד ולבלה נולדו שני ילדים: מרק (31.3.1970) וזויה (9.5.1975). לאוניד עבד בתור מהנדס בניין ובלה עבדה בתור רוקחת.

בשנת 1990 לאוניד ובלה החליטו לעלות למדינת ישראל ולאחר תקופת הכנות קצרה ומאוד קשה עלו לישראל עם שני ילדיהם ואמה של בלה – גיטל ב – 11.10.1990. המשפחה הגיעה להרצליה וחשוב לציין כי לא היו להם חברים, מכרים או בני משפחה בארץ. כשהיו כאן בסך הכל יומיים הכירו אנשים טובים, אשר לימים הפכו למשפחה: דבורה ויעקב אביאל. ההסתגלות לא היתה פשוטה, אך בעזרתם של יעקב ודבורה ואנשים טובים אחרים, אשר המשפחה הכירה, החיים הפכו לקלים יותר. בשנת 1992 המשפחה עברה לגור באשדוד עקב קניית הבית הראשון בישראל.

באחת השיחות עם בתם זויה בלה ולאוניד אמרו, כי אם וכאשר יגיעו לחגוג 50 שנות נישואין – הם ירצו לערוך חופה, שלא זכו לה כשהתחתנו באוקראינה.

שני ילדיו של לאוניד שירתו בצה"ל: מרק שירת בגולני ואחר כך עבר להנדסה קרבית, זויה עשתה קד"ץ בחיל הים ושירתה בתור מוכמת חוף בבסיס תל רידאן בעזה בשנים 1993 – 1995.

כיום ללאוניד יש ארבעה נכדים: קרין (23), דניאל (19), אמיר (17), מיטל (15). מרק עבר עם משפחתו לגור בקנדה. זויה עם משפחתה גרה קרוב להוריה. זויה עובדת במשרד החינוך 22 שנים ומחנכת ילדי כיתות א' – ב'.

בשנת 2019 כאשר לאוניד ובלה חגגו 50 שנות נישואים, זויה זכתה להגשים להוריה חלום: נישואין כדת וכדין בישראל מתחת לחופה. זאת היתה חוויה מרגשת ומיוחדת במינה, שבהחלט תשאר בלב כולם.

הנישואין בדת וכדין בישראל – לאחר 50 שנים: 

מצגת תמונות, לאוניד וויסביין: 

הזוית האישית

זויה (אירית): שמי זויה (אירית) ואני הבת של לאוניד וויסביין. במסגרת לימודיי בהשתלמות של תכנית הקשר הרב דורי התנסיתי בכתיבת סיפור מפי אזרח ותיק והעלאת הסיפור שלו למאגר הסיפורים. אני מאוד אוהבת לשוחח עם אבא שלי על ילדותו, ימי בחרותו ועברו, ולשמוע מפיו את כל הסיפורים המרגשים שלו ושל משפחתו. אני מודה לתכנית הקשר הרב דורי על הזכות שניתנה לי לתעד את הסיפור של אבא שלי ולהנציח אותו. אני חושבת שכל אדם צריך לעבור חוויה דומה ולהנציח סיפורים של בני המשפחה המבוגרים.

מילון

גרמטיקה
חוקי הלשון בהבעה ובכתב

הצבא האדום
הצבא האדום של הפועלים והאיכרים (ברוסית: Рабоче-Крестьянская Красная Армия; בראשי תיבות: PKKA) היה עד 1946 שמו של צבא הקבע של ברית המועצות, אחד מזרועות הכוחות המזוינים של ברית המועצות. נודע בקיצור בכינוי הצבא האדום עקב זיהויו עם הדגל האדום שאומץ על ידי המפלגה הקומוניסטית. לאחר מלחמת העולם השנייה, נקרא בשם הצבא הסובייטי אך המשיך להיות ידוע גם בשם "הצבא האדום". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גרמטיקה רוסית היא הכי קשה“

”בלה ולאוניד אמרו, כי אם וכאשר יגיעו לחגוג 50 שנות נישואין – הם ירצו לערוך חופה, שלא זכו לה כשהתחתנו באוקראינה“

הקשר הרב דורי