מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגשמת חלום הציונות המשפחתי

איתי וסבא
סבא אחרי הצבא
מהעיר בגדד למושב גבעתי

שמי ניסים יחזקאל נולדתי ב1942 בבגדד שבעירק.

כשהייתי ילד גדלתי במשפחה גדולה ואוהבת, היו לי שלושה אחים ושלוש אחיות, אבא שלנו היה נגר אומן במקצועו. בנוסף הוא היה בעל חברת הובלה והיו לו מספר משאיות. בזמן מלחמת העולם השנייה הייתה בעיראק מפלגה שאהדה את הנאצים. כשהכריזו על הקמת המדינה, ובעקבות מלחמת השחרור הוקמה מדינת ישראל, החלו השלטונות בעיראק להתנכל ליהודים. הסוכנות החליטה לעלות את יהודי עיראק. אחי הגדול היה חבר במחתרת היהודית בעיראק, שנקראה "התנועה" והיה ציוני גאה ועודד את כל המשפחה לעלות לארץ ישראל.

הקשיים לפני העלייה לארץ

נולדתי בשנת 1942 שלוש שנים אחרי תחילת מלחמת העולם השנייה. יהודי עירק חוו את ה"פרהוד" שאירע בשנת 1941 בו בוצעו פרעות ביהודים. חווינו גם יחס לא טוב מהסביבה, ואלו חלק מהגורמים שגרמו לנו להחליט לעלות ארצה. בעיראק הייתה תנועה של הצעירים שפעלו להגנת היהודים. בזכות התנועה הצלחנו לשמור על הקהילה.

העלייה ארצה

עליתי ארצה עם הוריי בשנת 1950. הייתה לנו התחלה קשה בייחוד בשנה הראשונה. הגענו למושב "גבעתי", במשאיות . הראו את השטחים המיועדים ליישוב,  ולאחר כמה שבועות הגיעו משפחות נוספות, בתחילה הקמנו אוהלים. אני הייתי ילד בן שמונה כשהתחלנו את החיים במושב. אבא שלי עבד בחקלאות במשך היום, ובלילה היה שומר על המשק, והצריפים של המושב. לאחר מכן הגיעו עוד משפחות והוא נבחר לראש וועד המושב.

למדתי בבית ספר היסודי אליו היו משויכים ילדים מכמה מושבים בסביבה.

פיתוח המושב והחקלאות בו

בהמשך הגיעו עולים חדשים מכמה ארצות, מפרס, מצרים, טריפולי וביחד התארגנו, והתחלנו להיות שותפים וחברים. היינו משפחה גדולה לכן תמיד היו לנו חברים ובני דודים. בהתחלה היה קשה, עד שהצלחנו להסתדר ולהתגבר על הפערים בינינו.

היו שנים גשומות וחווינו קשיים במושב. לאבי היו המון רעיונות, כך לדוגמא, הוא תפס יונים והקים שובך ענק, וגידלנו יונים בנוסף למגוון ירקות למאכל. קיבלנו פרה אחת מהסוכנות,  ולאחר מספר שנים כבר היו לנו כמה פרות, כבשים ועיזים, והתקיימנו מהחלב ומהירקות שגידלנו. בתור ילדים גדלנו ולמדנו, ואני שלחתי לבי"ס חקלאי תיכון "אשל הנשיא" עד שנת 60.

צבא

כשהתגייסתי לצבא הייתי בנח"ל, ואז הציעו לי ללמוד או לחתום קבע. אחרי הצבא , כמו שאמרתי, הייתה לי האפשרות להמשיך בלימודים. שלחו אותי לגרמניה ללמוד פיזיותרפיה של ספורטאים. חזרתי קצת לפני מלחמת ששת הימים, ועבדתי בתחום בקבוצות ספורט. במילואים שירתי בסיני בכל המלחמה. נפצעתי לקראת סוף הלחימה בפעולה בתעלה. מלחמת יום הכיפורים הייתה מלחמה קשה מאד, שירתי כחובש במילואים ובמשך שבעה חודשים הייתי מגויס.

הניצחון מבחינת סבא

העלייה לארץ ישראל, הקמת ישוב, אלו הדברים החשובים שעשינו. ההמשכיות של עם ישראל במדינה שלו. לאורך חיי עשיתי את המיטב למען מדינת ישראל, עם ישראל, משפחתי ולמען עצמי. לאורך השנים הקידום של מדינת ישראל היה חשוב מאד, המקום אליו המדינה הגיעה לא מובן מאליו.

הזווית האישית

איתי: ממש נהניתי מהשיחות עם סבא והזמן איתו, למדתי דברים חדשי על סבא ועל המדינה. גיליתי הרבה על היסטוריה המשפחתי שלי ואני גאה בה מאוד.

סבא ניסים: נהניתי מאוד לשתף אותך בקורות חיי, נהניתי מהסקרנות והשאלות הבוגרות שהעלית. אני מודה לך על ההזדמנות הזו לעצור ולהיזכר בחוויותיי.

מילון

פרהוד
פרעות שחוללו מוסלמים ביהודי עיראק ב1941 במהלך מלחמת העולם השנייה.

תעלת סואץ
תעלת סואץ הינה מעבר ימי שאפשר מעבר סחורות מאפריקה לאירופה והיווה נכס אסטרטגי עבור המדינה. הלחימה שם הייתה קשה מאוד וסבי השתתף בה.

ציטוטים

”העלייה לארץ ישראל, הקמת ישוב, אלו הדברים החשובים שעשינו. ההמשכיות של עם ישראל במדינה שלו. לאורך חיי עשיתי את המיטב למען מדינת ישראל, עם ישראל, משפחתי ולמען עצמי“

הקשר הרב דורי