מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגשמת החלום של סבתא ניקול סעדון

סבתא ודן הנכד
מתעדים סיפורים במסגרת התכנית
זכרונות ילדות מתוניסיה והעלייה לישראל

שמי דן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתא שלי, ניקול סעדון, ומנציח את סיפורה במאגר המורשת.

סבתא ניקול נולדה בתאריך 7 באוגוסט 1949 בעיר "לה גולט" בתוניסיה, אבא שלה נולד בתוניס שבארץ תוניסיה. אימא שלה נולדה בביזרט שבתוניסיה, הסבים והסבתות שלה באים מליבורן שבאיטליה. אבא שלה עבד בעבודת פרך, הם היו מכינים תנורים בשביל הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה, בתקופת השואה, עד שהאנגלים הגיעו ובזכותם שחררו את אבא שלה מעבודת הפרך הקשה והשוחקת.

סבתא גדלה בעיר לה גולט, היא היתה בבית ספר צרפתי כי הצרפתים שלטו בתוניסיה באותו זמן. היא גרה מול הים אז הם היו מבלים פעמים רבות בים כשמזג האוויר היה טוב. בילדותה היא וחבריה שיחקו בחבל, בגולות, בגרעיני משמש, והבנים שיחקו בלוח חצים.

בנערותה סבתא הייתה בתנועת נוער ושם היא הכירה את סבא שלי, החתן שלה לעתיד. היא עברה בגיל 13 עם ההורים והאחים לצרפת והם גרו בפריז, היו בבית ספר במשך שנה ובשנה שאחרי היא הייתה בבית ספר מקצועי, שם היא למדה תפירה. הם תמיד הלכו לבית הכנסת שם היו הרבה נערים והיו עושים שם הופעות בחגים.

היא התחתנה עם סבא שלי בגיל 20 והוא היה בגיל 23, הם גרו בפריז. יש להם שלושה ילדים, סבא שלי עבד במוסך וסבתא שלי היתה תופרת עד שהיא ילדה.

בשנת 2014 ביולי סבתא עלתה לארץ עם בעלה הקטור, הנכד דן ומשפחתו לישראל, אנחנו גרים עד עכשיו בנתניה. העלייה לארץ הייתה הגשמת חלום של סבתא וסבא. סבתי קוראת לי דנדון.

הזוית האישית

סבתא ניקול: המסר של סבתא ניקול הוא להשקיע בלימודים וללמוד, כדי לייצר עתיד טוב יותר.

מילון

לה גולט
לה גולט (בערבית: حلق الوادي, בצרפתית: La Goulette) היא עיר בתוניסיה, חלק מנמל העיר תוניס. לה גולט נמצאת כ-10 ק"מ מתוניס ומחוברת אליה בסוללה שעוברת דרך אגם תוניס. בתקופת הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה הוקם בה מחנה ריכוז ועבודה בכפייה של יהודים. קודם לעצמאות תוניסיה ב-1956 התגוררו בעיר בעיקר תושבים ממוצא אירופי (בייחוד איטלקים). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב ללמוד ולהשקיע בלימודים“

הקשר הרב דורי