מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגשמת החלום המשותף שלנו – חנה ניסן

מעבירים את הסיפורים לדור הצעיר
בעת שירותי הצבאי
ערכים העוברים מדור לדור...

שמי חנה ניסן, נולדתי בשנת 1954 בעיר ספרו שבמרוקו. אני מתעדת עם נכדי אלון את סיפורי באתר הקשר הרב דורי.

שנות ילדותי

בשנת 1956 עליתי ארצה עם משפחתי, זה היה חלומם של הוריי יצחק וזוהרה ז"ל, מתוך ציונות ואהבת הארץ. גדלתי בעיר ירושלים בשכונת קריית יובל. ילדותי בשנות ה-50 וה-60 הייתה ילדות יפה מלאה במשחקים ועטופה בחברים ומשפחה. למדתי בבית ספר דתי, השתתפתי בתנועת הנוער "בני-עקיבא"  ועבדתי כבר מגיל צעיר בחופשים.

השירות הצבאי

בשנת 1973, בגיל 18, התגייסתי לצבא לחיל הקשר באוגדת הקשר ברפידים שבסיני. באוקטובר פרצה מלחמת יום כיפור, תפקיד הקשר באותה התקופה היה משמעותי מאוד, ורק דרך מרכזיות ניתן היה ליצור קשר בין הארץ לסיני ולכל המעוזים שהיו מפוזרים בסיני. בעיצומה של המלחמה שבה נהרגו רבים מחבריי, דרך הקשר הכרתי את בעלי הרצל (ז"ל) שהוא עצמו לחם והיה במעוז "המתלה". רוב חבריו החיילים נפלו בקרב ונשבו בשבי והוא היה בין הבודדים שניצלו. הקשר ביני לבין הרצל התהדק ושנינו הפכנו חברים קרובים בעקבות אירועי המלחמה שעברנו. הכרנו בסיני ומסתבר שבכלל היינו שכנים ירושלמים…

הרצל בעת שירותי הצבאי 

תמונה 1

החלום המשותף

היה לנו חלום להקים משפחה ולאחר כשנה התחתנו. הרצל בעלי היה אוהב אדם ואהב את הארץ והמדינה שלנו. הוא המשיך את שירותו בצבא קבע וחינך דורות של חיילים. הוא לחם במלחמות ישראל, השתתף במבצעים שונים ואהבתו למדינה אפיינה אותו מאוד, הוא הרגיש מחוייב אליה והיה קצין מוערך בדרגת סגן אלוף בצה"ל. אני עבדתי במשרד השיכון, במחלקת התכנון משנת 1975 כמשך 40 שנה. בתפקידי זכיתי לראות ולהיות חלק מבנייתה של העיר ירושלים ושכונותיה שניבנו והתפתחו לתפארת. הקמנו משפחה עם ארבעה ילדים והמשכנו לחלום לבנות בית ולגדל את ילדינו ובעתיד את נכדינו יחדיו. אולם, לצערי לפני כ-28 שנים החלום המשותף שלנו נגדע והרצל נפטר בגיל 45.

החיים חזקים מהכל

נותרתי אלמנה עם ארבעה ילדים. אך למרות הכאב, העצב והחוסר הבנתי שהחלום שלנו חייב להמשיך ועליי מוטלת המשימה כפליים לחזק את משפחתי ולגדל את ילדיי הקטנים והצעירים לשמחה, אופטימיות וערכים טובים בהם האמנו כהורים. אני מרגישה שהגשמתי את החלומות עבורי ועבור הרצל ז"ל בהקמת משפחה מאוחדת ואוהבת עם נכדים ונכדות יקרים בעלי נועם ודרך ארץ, והעברת המסר לילדיי ונכדיי – שככל שנאמין בעצמנו ובכוח הטמון בכל אחד מאתנו נוכל להגשים חלומות.

בעלי הרצל ז"ל, ואלון הנכד עם תמונתו

תמונה 2

הזוית האישית

אלון הנכד המתעד: שמחתי והתרגשתי לשמוע סיפורים מהעבר של סבתא חנה וסיפוריה על ילדותה ועל סבא הרצל ז"ל שאותו אני זוכה להכיר רק דרך הסיפורים והתמונות. אני מאחל לסבתא בריאות ואריכות שנים נפלאות וטובות ומתוקות.

סבתא חנה: אני גאה בנכדיי שמבקשים לשמוע על העבר. נהניתי לחלוק את הסיפור ולשתף את הזיכרונות שלי, זו זכות. אני מאחלת לאלון ולכל נכדיי שיגשימו את כל החלומות בבריאות ושמחה.

מילון

צפרו (ספרו)
צפרו (בערבית: صفرو) היא עיר במרכז מרוקו השוכנת בקרבת העיר הגדולה פאס. לפי המפקד משנת 2004, גרים בה 63,872 תושבים. בעבר שכנה בעיר קהילה יהודית חשובה, שבשיאה היוותה קרוב למחצית מתושבי העיר. בין מנהיגי הקהילה לאורך תולדותיה נמנו מלומדים רבניים גדולים, בהם החכם הראשון שכיהן ברבנות בצפרו הידוע לנו הוא רבי דוד אראגיל, שנפטר לפני כ־390 שנה. (ויקיפדיה)

מעוז
חומת מגן, מבצר, מצודה

מרכזייה
מבנה או מתקן שמקשר בין קווי טלפון

ציטוטים

”בעלי ז"ל ואני הכרנו בסיני ומסתבר שבכלל היינו שכנים ירושלמים..“

”אני מרגישה שהגשמתי את החלומות עבורי ועבור הרצל ז"ל“

”ככל שנאמין בעצמנו ובכוח הטמון בכל אחד מאתנו נוכל להגשים חלומות“

הקשר הרב דורי