מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגענו ארצה באונייה נגבה – ציפי יהודית אליסון

ציפי עם רון וגיא
ציפי בתמונת ילדות
ציפי מכיתת הותיקים משתפת את סיפורה

שמי ציפי יהודית אליסון, נולדתי בגרמניה, בעיר קאסל, להורים ניצולי שואה שבאו מפולין. דיברנו בשפת היידיש. קוראים לי ציפורה כי ביידיש זה "פייגה", פירוש המילה ציפור.

בשנת 1949, כאשר הייתי בת שנה וחודש. הגענו ארצה באונייה בשם "נגבה" לנמל חיפה. שם העבירו אותנו למעברה שנקראת "שער העלייה". גרתי בטירת הכרמל שליד חיפה. הלכתי לגן דתי ואני זוכרת שהתפללנו בבוקר את "תפילת השחר". אבא שלי עבד בבנייה בחברה שנקראת "סולל בונה". הוא יצא מוקדם בבוקר, כאשר היה חושך בחוץ (בשעה ארבע).

גרנו בשכונה מעורבת, היו שכנים מכל מיני עדות, כולם היו עולים חדשים מכל מיני ארצות. אהבתי לבקר אותם והם אהבו לבקר אצלנו. מסביב היו עצי תאנה וכלמיני פרחים ואהבתי לטפס על העצים וגם לשזור זרים מפרחים של חרציות. בחצר היו לנו שני כלבים, כלוב של ארנבים ולול קטן של תרנגולות.

עם הוריי

תמונה 1

בטירת הכרמל למדתי בכיתות א' ו- ב'. בכיתה ג' עברנו לגור בעיר גבעתיים, כי לאבא שלי הייתה שם עבודה. שם בית הספר: בארי כצנלסון. יש לי זכרון מפורים: לילה לפני מסיבת פורים בבית הספר. בכיתה א' הודעתי לאימא שלי שהמורה אמרה לי להיות כיפה אדומה. אז אימא שלי ישבה כל הלילה ותפרה לי את התחפושת. יצא יפה מאוד ומוצלח.

פורים בילדותי

תמונה 2

שם למדתי עד כיתה ח'. בתיכון למדתי בבית ספר דויד קלעי (גבעתיים). אחרי זה למדתי להיות מורה בסמינר לוינסקי בתל אביב.

משחקי ילדות הזכורים לי: קפצנו על חבל (דילגית) מחבואים גוגואים (חרצנים של מישמשים) דג מלוח (משחק הפסלים "3,2,1 דג מלוח!"). החג האהוב עליי הוא פסח, חג האביב, כי אני נולדתי בחודש ניסן. אני אוהבת לאכול מצות. אני אוהבת את ליל הסדר (את התכנסות של כל האורחים).

עבודה

הייתי מורה מחנכת בכיתות א' ו-ב‘ ברמת גן וגם ביהוד במשך 30 שנה. אהבתי את העבודה שלי מאוד וגם את התלמידים שלימדתי. היום אני אוהבת לקרוא ספרים ולהתנדב בספריה. אני אוהבת בעלי חיים גם כלבים וחתולים.

הכלב שלי

תמונה 3

מתכון של סבתא שלי לכל מחלה: מרק עוף

מצרכים:

בצל קטן קצוץ

חלקי עוף- שוקיים, כנפיים, ירכיים (לפי בחירתכם)

2 תפוחי אדמה מקולפים

2 גזרים מקולפים

בצל חתוך לשניים

2 שיני שום חתוכות גס

כוס עלי כוסברה קצוצים/ עלי סלרי קצוצים (מומלץ לשלב)

תיבול: כפית שטוחה כורכום, כף אבקת מרק בטעם עוף, מלח לפי הטעם, קמצוץ פלפל שחור.

בישול המרק אורך שעה ו- 7 דקות.

 

הזוית האישית

רון וגיא: נהנינו לשמוע את סיפורה של ציפי ולתעדו במאגר המורשת של התכנית.

מילון

נגבה
"נגבה" הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה.

ציטוטים

”מרק עןף מרפא כל מחלה“

הקשר הרב דורי